Gå til innhold

Langlesing...


Smirnoff

Anbefalte innlegg

> MÅNDAG

>

> 8:05 En användare ringde och sa att han glömt bort sitt lösenord.

> Berättade för honom att använda ett "hämta-lösenords-verktyg" som

> heter FDISK. Då tackade han mig i salig ovisshet och la på.

>

> 8:12 Ekonomiavdelningen ringde och sa att de inte kunde komma åt

> databasen med utgiftsrapporterna. Jag gav dem standardsvar nr 112

> för systemadministratörer: "Jaså, det funkar för mig." Lät dem svettas

> ett tag innan jag kopplade ner min kaffebryggare från elkraften och

> kopplade in deras server igen. Jag föreslog att de skulle försöka igen.

> Ännu en nöjd kund...

>

> 8:14 Användaren från 8:05 ringde och sa att de fått felmeddelandet

> "Kan inte hitta Enhet C." Jag talade om för honom att det var fel i

> operativsystemet och kopplade över honom till Microsofts

> supportavdelning.

>

> 11:00 Ganska lugnt de senaste timmarna. Bestämmer mig för att

> koppla in supporttelefonen igen så jag kan ringa min flickvän. Hon

> säger att hennes föräldrar kommer på besök under helgen. Sätter

> henne på "vänt" och kopplar henne till vaktmästarens skrubb nere i

> källaren. Vad tänker hon med? Det är ju SM i Quake under helgen!

>

> 11:34 Ännu en användare ringer (lär de sig aldrig?). De vill ändra

> rättigheterna på rapportdatabasen så ingen annan än de själva kan

> komma åt rapporterna. Säger att det inte är några problem. Lägger

> på... ändrar behörigheten. Lägger till @MailSend så rapporterna

> skickas till */SE.

>

> 12:00 Lunch.

>

> 15:30 Kommer tillbaka från lunch.

>

> 15:55 Vaknar från tuppluren. Taskiga drömmar gör mig lite lynnig. Slår

> av och på servrar utan någon direkt anledning. Fortsätter tuppluren.

>

> 16:23 Ännu en användare ringer. Han frågar hur man ändrar typsnitt i

> Word. Jag frågar vad för sorts datachip de använder och säger att

> han ska ringa igen då han tagit reda på det.

>

> 16:55 Bestämmer mig att köra ett "Skapa trassel med

> säkerhetskopiering"-makro så nästa skift har nåt att göra.

>

> TISDAG

>

> 8:30 Läser supportloggen från i natt. Lät stressigt. De har haft stora

> problem med säkerhetskopieringen.

>

> 9:00 Chefen anländer. Han vill diskutera min attityd. Jag klickar på

> ikonen till telefonprogrammet i datorn. "Skulle gärna göra det, men har

> inte tid. Skriv in det i kalenderdatabasen!" gastar jag samtidigt som

> jag kastar mig över supporttelefonen som (på nåt mystiskt sätt) har

> börjat ringa. Han försvinner muttrande.

>

> 9:35 Gruppchefen för utvecklingsavdelningen behöver ett ID för en

> nyanställd. Jag säger åt dem att de behöver fylla i formuläret

> J-19R=9C9DARRK1 i fyra kopior och skicka till S.E> Mail. De säger

> att de aldrig hört talas om ett sånt formulär. Säger att det finns i

> SPECIAL FORMULÄR-databasen. De säger att de aldrig hört talas om

> en sån databas. Sätter dem på "vänt" och kopplar dem till

> vaktmästarens skrubb nere i källaren.

>

> 10:00 Den nyanställde på utvecklingsavdelningen ringer och säger att

> hon behöver ett nytt ID. Jag säger att jag behöver veta hennes

> anställningsnummer, avdelning, namn på hennes chef och hennes

> civilstånd. Kör @DbLookup mot "Kriminalvårdens databas",

> "Landstingets centraldatabas för veneriska sjukdomar" och min

> databas över dårar som varit med i TV. Inga träffar. Säger att hennes

> ID blir klart ikväll. Funderar över moralkakorna som levererades på

> förra veckans seminarie om "Att vårda kunderna" Jag erbjuder mig att

> personligen leverera ID't till hennes lägenhet.

>

> 10:07 Vaktmästaren i källaren kommer förbi och talar om att har får

> konstiga telefonsamtal hela tiden. Erbjuder mig att lära honom Office.

> Vi börjar direkt. Låter honom sitta och glo på skärmsläckaren medan

> jag går ut och tar en rök.

>

> 13:00 Kommer tillbaks från rökpaus. Vaktmästaren säger att telefonen

> ringde hela tiden så han kopplade samtalen till tjejen i kafeterian. Jag

> gillar den mannen alltså.

>

> 13:05 Stort pådrag! Chefen snubblar i hålet i golvet efter

> golvplattorna jag tog bort utanför hans kontorsdörr. Skyndar dit för

> att berätta om vikten att inte springa i datarummet, även om jag

> skriker "Herregud - DET BRINNER!"

>

> 13:15 Utvecklingskommittén för standarder ringer och klagar över att

> formulärnamnen innehåller skrivfel. Ber hemskt mycket om ursäkt, jag

> säger att vi ska fixa det. Lägger på och kör global sökning på

> "skrivfel", ersätter med "tryckfel".

>

> 13:20 Maria Hårnät från kafeterian ringer. Hon säger att hon får en

> massa samtal om "MS Vord" eller "MS Wörd" hon vet inte säkert, hon

> kunde inte höra riktigt med alla hushållsmaskiner igång. Jag sa till

> henne att det antagligen var "Mos-Vört" Uppenbarligen har

> återförsäljarna börjat med någon ny produkt. Hon funderar ett tag

> och lägger på.

>

> 14:00 Sekreteraren på juridiska avdelningen ringer och säger att hon

> tappat bort sitt lösenord. Säger åt henne att kolla handväskan, under

> sätena på bilen, och inne på muggen. Jag säger att det antagligen

> trillade ur burken på baksidan. Föreslår att hon tejpar igen alla lufthål

> som finns på hennes PC. Motvilligt erbjuder jag mig att skapa ett nytt

> lösenord åt henne medan hon gör det.

>

> 14:49 Vaktmästaren kommer tillbaka. Han vill ha fler lektioner. Jag tar

> ledigt resten av dagen.

>

> ONSDAG

>

> 8:30 En irriterad användare ringer och säger att datachip inte har nåt

> att göra med typsnitten i Word. Jag säger naturligtvis att de skulle

> kolla "Bit" inte "Chip". Puckot ber om ursäkt och lägger på.

>

> 9:10 Chefen, med foten i gips, kommer tillbaks till kontoret. Han

> planerar ett möte med mig kl. 10:00. En användare ringer och vill

> prata med supportchefen om usel hjälp från telefonsupporten. Jag

> säger att chefen precis ska gå på ett möte. Ibland är det helt enkelt

> för lätt.

>

> 10:00 Ringer Loffe i vaktmästeriet och ber honom hoppa in för mig i

> supporten. Går till chefens kontor. Han säger att han inte kan sparka

> mig men erbjuda mig ett antal karriärsalternativ. Det mesta involverar

> fårskötsel i länder i tredjevärlden med politiskt kaos. Efter ett tag,

> frågar jag om han är medveten om man via en länk från företagets

> hemsida kan få se en bild på Bettan Bimbo på säljavdelningen (endast

> iförd ett par handbojor) Mötet avslutas och har kastar sig över

> tangentbordet, öppnar webbläsaren... och letar febrilt.

>

> 10:30 Säger till Loffe att han gör ett fint jobb. Erbjuder honom att

> visa PBX-systemet i stordatorn någon gång.

>

> 11:00 Lunch.

>

> 16:55 Tillbaks från lunchen.

>

> 17:00 Skiftbyte; Går hem.

>

> TORSDAG

>

> 8:00 En ny kille började idag. Martin heter han. "Schyssta loafers"

> säger jag. Visar honom serverrummet, kabelskåpet, och vårt tekniska

> bibliotek. Låter honom köra IBM PC-XT. Säger åt honom att sluta

> gnälla, Office går lika bra att köra på monokrom skärm.

>

> 8:45 Nye killens PC är klar med uppstarten. Säger åt honom att skapa

> sig ett nytt ID. Sätter minimumlängd på lösenordet till 64 tecken. Går

> och röker.

>

> 9:30 Jag presenterar Loffe för Martin. "Schyssta loafers" säger Loffe.

> Är den mannen iskall eller vad?!

>

> 11:00 Slår Loffe i domino. Loffe går. Fiskar upp reservbrickor ur

> tröjärmen. (Har alltid några extra). En användare ringer och säger att

> Ekonomiservern är nere. Knyter upp Ethernetkabeln från

> radioantennen (bättre mottagning) och pluggar tillbaks den i hubben.

> Säger åt användaren att försöka igen. Ännu en nöjd kund!

>

> 11:55 Informerar Martin om Företagets Policy 98.022.01: "Det åligger

> alla nyanställda, som börjar på en dag som slutar på "g", att förse alla

> äldre tekniker på skiftet största möjliga avlastning." Martin tvekar. Jag

> visar honom "Företagspolicy-databasen" (ett utsökt arbete om jag får

> säga det själv!). "Kom ihåg dubbel DUBBEL pepperoni och INGEN

> salami!" ropar jag till Martin samtidigt som han kliver över hålet i

> golvet på vägen ut genom dörren.

>

> 13:00 Oooooh! Pizza gör mig sömnig...

>

> 16:30 Vaknar från en uppfriskande tupplur. Kommer på Martin då han

> sitter och läser platsannonser.

>

> 17:00 Skiftbyte. Slår av och på en server ett antal gånger (bara för

> att testa Av/På knappen...). Vi ses i morgon.

>

> FREDAG

>

> 8:00 Nattskiftet håller fortfarande på att försöka byta

> strömförsörjningsenheten i en server. Jag sa att den fungerade bra då

> jag gick.

>

> 9:00 Martin är fortfarande inte här. Beslutar mig för att svara i

> telefonen själv. Kopplar om telefonen från Postrummet.

>

> 9:02 Japp. En användare ringer. Användaren i Partille kan inte göra

> säkerhetskopior. Jag och "anden i glaset" kommer fram till att det är

> solfläckar. Säger åt dem att ringa till Telekom-avdelningen.

>

> 9:30 Herre Gud, ännu en användare! De är som myror! Han säger att

> han sitter i Växjö och inte kan göra säkerhetskopior i Partille. Säger åt

> honom att det är solfläckar men med två timmars förskjutning.

> Föreslår att han sätter om tiden bakåt två timmar på servern.

>

> 10:17 Kalmar ringer. De säger att de inte kan skicka mail till Växjö.

> Jag säger åt dem att ställa om tiden framåt tre timmar på servern.

>

> 11:00 E-mail från ledningen som säger åt alla att sluta ställa om tiden

> på deras servrar. Jag ändrar datumstämpeln på mailet och

> vidarebefordrar det till Arvidsjaur.

>

> 11:20 Gör klart mitt @CoffeeMake makro. Sätter tillbaks telefonluren i

> klykan.

>

> 11:23 Arvidsjaur ringer och undrar vad det är för dag.

>

> 11:25 Chefen kommer förbi och säger att Martin ringt och sagt upp

> sig. "Inte lätt att få tag i bra folk..." säger jag. Chefen säger att han

> har en tid hos ortopedläkaren under eftermiddagen, och frågar om jag

> kan tänka mig att vara med på ledningens veckomöte istället för

> honom. "Inga problem!"

>

> 11:30 Ringer Loffe och säger åt honom att världens chans dykt upp

> och att han är inbjuden till ett möte i eftermiddag. "Visst, absolut. Du

> kan snusa så mycket du vill" säger jag.

>

> 12:00 Lunch.

>

> 13:00 Startar fullständig backup på UNIX-servern. Styr om till device

> NULL för att snabba upp det lite.

>

> 13:03 Hela veckans backup klar. Gud vad jag älskar modern teknik!

>

> 14:30 Kollar chefens kontaktlista i databasen. Ställer in mötet 14:45

> för honom. Han borde ju verkligen stanna hemma och vila.

>

> 14:39 Ny användare ringer. Hon vill veta hur man skickar mail. Jag

> säger att hon ska köra mailprogrammet Outlook. Starta programmet

> genom att trycka CTRL-ALT-DEL. Hon säger att datorn starar om. Jag

> säger åt henne att ringa Microsofts support.

>

> 14:50 Chefen ringer säger att det blivit dubbelbokning hos läkaren

> och hans tid där är inställd. Han säger att han är på väg hem. Jag

> frågar honom om han har sett företagets hemsida på sistone.

>

> 15:00 Ännu en (ny) användare ringer. Han säger att deras makro inte

> fungerar. Jag föreslår att de skriver @DeleteDocument i slutet på

> makrot. Lovar att skicka en beskrivning som bekräftar det.

>

> 16:00 Precis klar med att ändra förgrundsfärgen till vit i alla

> dokument. Har även satt typsnittsstorleken till "2" i hjälpdatabaserna.

>

> 16:30 En användare ringer och säger att hon inte kan se något i

> dokumenten. Jag säger åt henne att gå till "Visa", gå till "Ändra -

> Markera allt", trycka på delete och sedan välja "Visa - Uppdatera".

> Lovar att skicka en beskrivning som bekräftar det.

>

> 16:45 Ännu en användare ringer. Han säger att de inte kan läsa

> hjälpdokumenten. Jag säger att jag ska fixa det. Lägger på och ändrar

> typsnittet till "Wingdings".

>

> 16:58 Pluggar kaffebryggaren i Ethernethubben för att se vad som

> händer. Inte (alltför) mycket.

>

> 17:00 Nattskiftet dyker upp. jag säger att huben uppför sig lite

> konstigt och önskar trevlig helg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...