Gå til innhold

Kutte ut fyrverkeri?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei, jeg synes oppfordringen fra biskop, statsminister og værre folk er fæl.

 

Jeg synes det er fælt at butikker setter bokser ved siden av pantemaskiner hvor folk skal bidra med pantelapper.

 

Jeg synes det er fælt at bankene setter bøsser ved skranken.

 

Hvorfor?

 

Det kommer et press om å bidra. De fleste av oss har råd til å bidra og i tillegg feire en grei nyttår. Ikke alle har denne gleden og jeg mener det blir et press om å donere når man får det slengt i trynet på denne måten. Oppforde til å bidra, ja, men de trenger ikke fortelle oss hvordan vi skal gjøre det.

Lenke til kommentar
Det er ikke bra forhandlere og importører som blir rammet! fyrverkeriet blir laget i Asia og derfor vil de og bli rammet av det.

Nåja, fyrverkeriet er vel allerede innkjøpt. Og neste år er allting glemt.

Men vist de ikke får solgt det de kjøpte i år vil de sikkert legge det på lage å selge det neste år, altså kjøpe mindre neste år. Man kan ikke bare tenke nå tid med en sånn katastrofe, Man må også tenke på gjenoppbyggingen av landet!

Endret av anders888
Lenke til kommentar
jeg synes Shio har et godt poeng. Hva galt har fyrverkeri-næringa gjort for at nettopp den næringen skal boikottes?

De har ikke gjort noe galt, men det er en totalt unødvendig ting å brenne av penger på. Det blir 2005 selv om ting ikke eksploderer fullt like mye over hodene til folk.

Det er mye som er totalt unødvendig. Hva med å boikotte kjøttprodusentene og bare spise grønnsaker i kveld? Hva med å boikotte bryggerinæringen og droppe alkohol i kveld? Hva med å boikotte HW-produsenten til neste år og la vær å kjøpe den ekstra HD'en/raskere prosessoren/nye trådløse tastaturet du hadde tenkt å innvestere i?

 

Det er utrolig mye unødvendig vi nordmenn svir av kroner på. Og jeg spør igjen, hvorfor skal nettopp fyrverkeri-næringen plukkes ut? Hvorfor skal personer som jobber i denne næringen måtte bære det økonomiske tapet? Jo mer jeg tenker på det, desto mer latterlig synes jeg det er.

Lenke til kommentar
Det er helt sinnsykt at vi skal ramme en næring for å støtte hjelpeorganisasjoner.

Synes du det virkelig er så fælt at folk prioriterer og ikke kjøpe fyrverkeri for og vise støtte til ofrene?

Hvorfor skal men på død å liv måtte vrake en ting for å gjøre en annen ting da Cera?

Hvorfor skal alle boikotte samme tingen? Hvorfor ikke la de som trenger å kutte ned på noe for å få råd til å hjelpe hvis de ønsker det, kutte ned på det de selv vil?

Det er vel kanskje fordi vi skal ramme fyrverkerinæringen, jeg vet ikke jeg. Du vet sikkert dette, så jeg håper jeg får et svar iløpet av dagen. Venter spennt.

 

I det andre innlegge ditt så skriver du om hvor mange folk som synes det blir tragisk å se på alle de pengene "brent" opp. Hva med barn osv. som også har klart å redde livet der, og kommer tilbake til Norge. Tror du ikke de hadde gledet seg til nyttårsaften med fyrverkeri ol.? Jeg tror barn har mer glede enn noen andre har sorg ved at det fyres opp raketter.

Tross alt så støtter vi jo allerede! Hørte et sted at 1 av 2 personer i Norge allerede har donert penger, så vi gir selv om vi ikke boikotter nyttårsaften!

Lenke til kommentar
En kan ikke begynne og sammenligne fyrverkeri med alle andre produkter, fyrverkeri er et produkt som blir brukt en dag i året for og markere årets mest storslåtte fest. På denne dagen er det fortsatt 460 nordmenn som er samlet (skal en tro Thailands myndigheter er 80% av disse døde), samtidig som det er tusenvis av nordmenn som har opplevd deres mest traumatiske hendelse, for disse kan det være sårende og se at millioner forsvinner opp i himmelen. Dette var det norske synlige aspektet, i tillegg kommer de tusenvis i våre naboland som er samlet, personer fra hele verden har omkommet i katastrofen, mange venter fortsatt på svar, skal resten av oss da gjennomføre årets mest storslåtte fest? Pulverisere hundrevis av millioner i himmelen?

Jepp

Lenke til kommentar
Nåja, fyrverkeriet er vel allerede innkjøpt. Og neste år er allting glemt.

Flere av de store importørene har returavtale og de regner med å returnere mere i år enn tidligere ja.

 

Både importørene og produsentene i asia taper penger på denne aksjonen. Du har helt rett i at neste år er mye glemt, men om denne aksjonen hadde blitt så omfattende som flere ønsker så hadde noen importører gått konkurs. Så kan man spørre seg om det var målet.

Lenke til kommentar
Norske folket i toppform igjen nå ja. Fått litt blod på tann... "så klart vi må hjelpe til ved å kutte ned på det vi bruker penger på og gi en liten slant til kriserammede!

De som ikke synes det er jo helt dumme i hodet.. egoistiske sjeler er de, burde egentlig ikke få lov å leve her i landet.."

 

Idioti faktisk.. det er det det kalles. Og det er jævlig karakterisserende for nordmenn og, desverre. Det er jo litt av en prestasjon å se en sak fra to sider, det må jeg si, nesten så man må sette seg ned i godstolen sin å slappe av da ja. Det er hvertfall noe mange nordmenn ikke klarer. Virker som dem ser alt i svart-hvitt.

Selvfølgelig er det forferdelig det som har skjedd, selvfølgelig skal man støtte det, det mener jeg absolutt. Men hvorfor skal vi boikotte raketter på nyttårsaften for å doneredonere penger? Vi lever i et rikt land, de av oss som har rå til fyrverkeri har rå til å donere penger også. De som ikke har rå til begge deler har mest sannsynelig en stor glede av fyrverkeriet dersom de har lyst til å gjøre dette. La dem gjøre det! Ikke bebreid dem med et tonn dårlig samvittighet, de fortjener det ikke.

 

Hvor mange familier tror dere, som hadde brukt 1000kr på fyrverkeri og bestemmer seg for å droppe dette, gir alle de 1000kronene til de kriserammede?

Med min forholdsvis sunne fornuft så er det ikke så vansklig for meg å se at beløpet de hadde donert hadde blitt langt under 1000kr.

 

Så har vi nok en annen side av saken.. dette er bare for de med godt syn altså, begynner vel kanskje å bli litt for fargesprakende for den gjennomsnittlige nordmann men men. Fyrverkeriet kommer i veldig stor grad fra asia. Hjelper det å boikotte handelen med de siden de har vært igjennom en katastrofe?

 

My 2 cents, og "for the record" så har jeg støttet og gitt penger til de kriserammede OG jeg har tenkt å skyte opp fyrverkeri på nyttårsaften.

å ja så de som ikke gir peng er egoistiske hva Med de som IKKE har penger i norge skal de gi vekk spaggetien sin og kansje men å bruke fyrverkeri kan være en glede for mange det var det for meg i 11 -15 års alderen (bitte litt enda ) det vil jo være det samme som at folk oppfordret deg til å gi vekk penger som du ville invistere i dine gleder her i livet . Selv har jeg aldri gitt ett rødt øre til noen hjelpe organisasjon for jeg for det første snuser som tar mye peng , for det andre har moped som koster i drift for det tredje er jeg data fanatiker og kjøper ofte nytt HW, og det betyr ikke at jeg ser verden i svart - hvit bare fordi jeg prioriterer meg selv 8 legg merke til at i norsken omtaler man seg selv som første person og ikke andre eller tredje )

Lenke til kommentar
Norske folket i toppform igjen nå ja. Fått litt blod på tann... "så klart vi må hjelpe til ved å kutte ned på det vi bruker penger på og gi en liten slant til kriserammede!

De som ikke synes det er jo helt dumme i hodet.. egoistiske sjeler er de, burde egentlig ikke få lov å leve her i landet.."

 

Idioti faktisk.. det er det det kalles. Og det er jævlig karakterisserende for nordmenn og, desverre. Det er jo litt av en prestasjon å se en sak fra to sider, det må jeg si, nesten så man må sette seg ned i godstolen sin å slappe av da ja. Det er hvertfall noe mange nordmenn ikke klarer. Virker som dem ser alt i svart-hvitt.

Selvfølgelig er det forferdelig det som har skjedd, selvfølgelig skal man støtte det, det mener jeg absolutt. Men hvorfor skal vi boikotte raketter på nyttårsaften for å doneredonere penger? Vi lever i et rikt land, de av oss som har rå til fyrverkeri har rå til å donere penger også. De som ikke har rå til begge deler har mest sannsynelig en stor glede av fyrverkeriet dersom de har lyst til å gjøre dette. La dem gjøre det! Ikke bebreid dem med et tonn dårlig samvittighet, de fortjener det ikke.

 

Hvor mange familier tror dere, som hadde brukt 1000kr på fyrverkeri og bestemmer seg for å droppe dette, gir alle de 1000kronene til de kriserammede?

Med min forholdsvis sunne fornuft så er det ikke så vansklig for meg å se at beløpet de hadde donert hadde blitt langt under 1000kr.

 

Så har vi nok en annen side av saken.. dette er bare for de med godt syn altså, begynner vel kanskje å bli litt for fargesprakende for den gjennomsnittlige nordmann men men. Fyrverkeriet kommer i veldig stor grad fra asia. Hjelper det å boikotte handelen med de siden de har vært igjennom en katastrofe?

 

My 2 cents, og "for the record" så har jeg støttet og gitt penger til de kriserammede OG jeg har tenkt å skyte opp fyrverkeri på nyttårsaften.

å ja så de som ikke gir peng er egoistiske hva Med de som IKKE har penger i norge skal de gi vekk spaggetien sin og kansje men å bruke fyrverkeri kan være en glede for mange det var det for meg i 11 -15 års alderen (bitte litt enda ) det vil jo være det samme som at folk oppfordret deg til å gi vekk penger som du ville invistere i dine gleder her i livet . Selv har jeg aldri gitt ett rødt øre til noen hjelpe organisasjon for jeg for det første snuser som tar mye peng , for det andre har moped som koster i drift for det tredje er jeg data fanatiker og kjøper ofte nytt HW, og det betyr ikke at jeg ser verden i svart - hvit bare fordi jeg prioriterer meg selv ( legg merke til at i norsken omtaler man seg selv som første person og ikke andre eller tredje )

Lenke til kommentar
Det er helt sinnsykt at vi skal ramme en næring for å støtte hjelpeorganisasjoner.

Synes du det virkelig er så fælt at folk prioriterer og ikke kjøpe fyrverkeri for og vise støtte til ofrene?

Hvorfor skal men på død å liv måtte vrake en ting for å gjøre en annen ting da Cera?

Hvorfor skal alle boikotte samme tingen? Hvorfor ikke la de som trenger å kutte ned på noe for å få råd til å hjelpe hvis de ønsker det, kutte ned på det de selv vil?

Det er her snakk om et valg hver enkelt person må ta. Hver enkelt må gå i seg selv og finne ut hva en vil prioritere.

 

Grunnen til at det er raketter som blir rammet, kan du lese i et av mine andre innlegg. (Det kan i denne sammenheng tillegges at det årvis på generelt grunnlag er debatt om vi bruker for mye penger på fyrverkeri)

 

Det er da ikke slik at det er forbudt med raketter i år? Det er da ikke slik at noen krever at du skal gi penger? Det er da ikke slik at det kreves at du skal prioritere på en bestemt måte?

Lenke til kommentar
Nei, jeg synes oppfordringen fra biskop, statsminister og værre folk er fæl.

 

Jeg synes det er fælt at butikker setter bokser ved siden av pantemaskiner hvor folk skal bidra med pantelapper.

 

Jeg synes det er fælt at bankene setter bøsser ved skranken.

Huff så fælt at folk får mulighet til å gi vekk småpenger, pantelapper og lommerusk. Skal man slutte med å fortelle hvilket telefonnummer man kan ringe for å gi penger, hvilket kontonummer man kan sette inn penger på og å gå med bøsser? Skal frelsesarmeen slutte med grytene sine? Det skaper jo et "press" for å gi.

 

Makan til idioti.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...