Gå til innhold

HJELP: forandre partisjon


Large

Anbefalte innlegg

da jeg fikk maskina var harddisken partisjonert inn i to stasjoner (C og D). C var på 20gb og D var på 200gb. nå har jeg brukt opp ganske mye plass på C og har bare 6-7gb ledig der, mens jeg har 100gb ledig på D.

 

kan man forandre partisjonen uten å slette d jeg har på D? og er d noen som kan hjelpe meg med å sette opp en liste over hva man skal gjøre for å forandre str./ partisjonere?

Endret av Large
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mener du skulle forandre litt på vanene dine slik at du lærer å leve med flere partisjoner. Når du installerer et spill eller hva... går du bare inn i menyen i starten av setup og forandrer C: til D:. Da får du en mappe på D: som heter D:Programfiler .... Da kan du opprettholde en liten rask C: -partisjon som du kan til nød formatere uten at "allverden" går tapt.

 

Edit: :cool:

Endret av sveinsel
Lenke til kommentar

Kort innpå

 

Apropo Partition Magic.

 

Jeg kjører XP men har laget meg en partisjon på C disken min til Win me.

Det har gått greit. men for å la Windows ME kunne lese data jeg har på en annen disk jeg har på PC'en, så vil jeg konvertere den til fat 32. Når jeg forbereder for å sette igang forandringen får jeg opp en advarsel :

Disken inneholder "data streams" som kan bli borte. Betyr dette at jeg vil miste dataene på disken jeg vil konvertere, eller kan jeg fortsette ?

Noen som vet ???

 

:hmm:

Endret av papabear
Lenke til kommentar
så vil jeg konvertere den til fat 32

Hvis disken har NTFS tror jeg ikke det går an å få det tilbake til FAT.

Dessuten så er det lett å gjøre en tabbe slikat du ødlegger en annen disk (partisjon). Jeg bruker å koble fra andre disker enn den jeg jobber med. Så bruker jeg en oppstartdiskett med verktøyet på. :thumbup:

 

Edit:

Betyr dette at jeg vil miste dataene på disken jeg vil konvertere ??
JA... Endret av sveinsel
Lenke til kommentar
Mener du skulle forandre litt på vanene dine slik at du lærer å leve med flere partisjoner. Når du installerer et spill eller hva... går du bare inn i menyen i starten av setup og forandrer C: til D:. Da får du en mappe på D: som heter D:Programfiler .... Da kan du opprettholde en liten rask C: -partisjon som du kan til nød formatere uten at "allverden" går tapt.

 

Edit: :cool:

har gjort d! men alle oppdateringene fra windows har tatt en GOD del plass også var det en del programvare som var installert på forhånd da jeg fikk maskina... gidd ikke å avinstallere og installere på nytt igjen.

 

men uansett alt jeg installerer (selv på D) bruker litt plass på C på documents & settings

Lenke til kommentar
har gjort d! men alle oppdateringene fra windows har tatt en GOD del plass også var det en del programvare som var installert på forhånd da jeg fikk maskina... gidd ikke å avinstallere og installere på nytt igjen.

 

men uansett alt jeg installerer (selv på D) bruker litt plass på C på documents & settings

oioioi, høres virkelig ut som en pc som uansett trenger en formatering veeeldig sårt...! :)

Lenke til kommentar
har gjort d! men alle oppdateringene fra windows har tatt en GOD del plass også var det en del programvare som var installert på forhånd da jeg fikk maskina... gidd ikke å avinstallere og installere på nytt igjen.

 

men uansett alt jeg installerer (selv på D) bruker litt plass på C på documents & settings

oioioi, høres virkelig ut som en pc som uansett trenger en formatering veeeldig sårt...! :)

må jeg formatere???????

 

fins d ikke andre alternativer? andre programmer rsom fjerner d en formatering ville ha gjort?

Lenke til kommentar

jo, det finnes andre alternativer, men det er temmelig "sunt" for en pc å bli formatert en gang iblandt. da vil du nærmest garantert få en betydelig raskere maskin, samtidig som du blir kvitt overflødige ting. hvis jeg hadde overtatt noen andres maskin ville jeg formatert den med én gang, hvis det av en eller annen grunn ikke var gjort. mitt tips er at du tar backup og formaterer. men, du kan selvsagt prøve å rense opp og rydde så godt du kan. den enkleste måten du kan gjøre det på er å høyreklikke på c: -disken, velge properties og sjekke ut "disk cleanup" eller hva det nå heter...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...