Gå til innhold

Den store ASUS A8N SLI tråden


MrAHB

Anbefalte innlegg

jeg tenkte bare at en person som vil ha 4gb ram kanskje bruker mye penger på data, og dermed oppgraderer ofte. og siden AM2 kommer snart, så er 4gb med DDR ram til en hvis grad bortkasta penger, fordi AM2 bruker DDR2 minne ;)

 

men jeg skjønner ikke helt hvorfor vi diskuterer dette, fordi jeg så ikke noe om at det var snakk om 4 gb ram, men 4 brikker vs 2 brikker. 4gb var det du som trakk inn.

5808536[/snapback]

 

Strengt tatt var det vel jeg som begynte diskusjonen med mitt spørsmål: "Sikkert blitt spurt om før, men er det noe stress å kjøre 4 rambrikker i kortet? (4* 1 GB)."

 

2 GB ekstra er ikke så dyrt (1300 kroner omtrent), en langt mindre investering enn nytt HK, ny CPU og nye RAM-brikker. Minne har også en tendens til å øke levetiden til en maskin en god del. Gamle maskiners hovedproblem er nesten alltid for lite minne. (og det var før CPU-framgangen gikk såpass sakte som nå).

 

AtW

5808570[/snapback]

 

 

Du spurte om det var stress med 4 brikker, og det kan jeg herved bekrefte at det er det.

 

Selv om du overklokker fire brikker så er du ikke i nærheten av dobbel hastighet i forhold til 2 brikker. Du må høyst sannsynlig tweake bios og gjøre litt overklokking for å få det til.

 

Hovedkortet setter automatisk brikkene fra 1T til 2T og hastigheten må sannsynligvis settes ned fra 400 til

 

Jeg har bedre resultat på mine 2 GB brikker en det jeg har på mine 4G brikker, så det er klart 2 gode 1GB brikker er et reelt alternativ!! (med mindre du setter i 4 brikker bare fordi det ser bra ut, eller at du at fordi det er 4 brikker så MÅ det jo være bedre)

 

Men for all del, prøv å sette i 4 brikker så får du se hva som skjer. Jeg har prøvd dette nå de siste 14 dagene og det er som sagt skikkelig stress.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
jeg tenkte bare at en person som vil ha 4gb ram kanskje bruker mye penger på data, og dermed oppgraderer ofte. og siden AM2 kommer snart, så er 4gb med DDR ram til en hvis grad bortkasta penger, fordi AM2 bruker DDR2 minne ;)

 

men jeg skjønner ikke helt hvorfor vi diskuterer dette, fordi jeg så ikke noe om at det var snakk om 4 gb ram, men 4 brikker vs 2 brikker. 4gb var det du som trakk inn.

5808536[/snapback]

 

Strengt tatt var det vel jeg som begynte diskusjonen med mitt spørsmål: "Sikkert blitt spurt om før, men er det noe stress å kjøre 4 rambrikker i kortet? (4* 1 GB)."

 

2 GB ekstra er ikke så dyrt (1300 kroner omtrent), en langt mindre investering enn nytt HK, ny CPU og nye RAM-brikker. Minne har også en tendens til å øke levetiden til en maskin en god del. Gamle maskiners hovedproblem er nesten alltid for lite minne. (og det var før CPU-framgangen gikk såpass sakte som nå).

 

AtW

5808570[/snapback]

 

 

Du spurte om det var stress med 4 brikker, og det kan jeg herved bekrefte at det er det.

 

Selv om du overklokker fire brikker så er du ikke i nærheten av dobbel hastighet i forhold til 2 brikker. Du må høyst sannsynlig tweake bios og gjøre litt overklokking for å få det til.

 

Hovedkortet setter automatisk brikkene fra 1T til 2T og hastigheten må sannsynligvis settes ned fra 400 til

 

Jeg har bedre resultat på mine 2 GB brikker en det jeg har på mine 4G brikker, så det er klart 2 gode 1GB brikker er et reelt alternativ!! (med mindre du setter i 4 brikker bare fordi det ser bra ut, eller at du at fordi det er 4 brikker så MÅ det jo være bedre)

 

Men for all del, prøv å sette i 4 brikker så får du se hva som skjer. Jeg har prøvd dette nå de siste 14 dagene og det er som sagt skikkelig stress.

5810499[/snapback]

 

Såklart man ikke får "dobbel hastighet" men man får dobbel kapasitet, jeg kjøper mer minne for å få mer kapasitet, ikke får å score braa i en eller annen benchmark, eller spill.

 

Kjører ikke 1 T nå uansett. Regner med du skulle skrive fra 400 til 333 der, det er jo såklart en ulempe (kjører på 400 nå).

 

4 brikker har høyere kapasitet, jeg kjøper det for å få mer kapasitet, på samme måte som man kjøper en 300 GB HD for å få mer lagringsplass, og en raptor for å få mer hastighet. Det gjør ikke 300 GBen meningsløs bare fordi den ikek har bedre ytelse enn en raptor. 2 GB er halvparten av av 4 GB, dermed er det et langt dårligere alternativ (kapasitetsmessig) , om det faktisk virker.

 

AtW

Lenke til kommentar

Frekk nok som jeg er, tar jeg sjansen å poste slik som dette.

 

Jeg går ant. til innkjøp av Premium utgaven av A8N SLI kortet (eller holder det med deluxe? kort fortalt, hva er forskjellen?) Kortet skal inn i et htpc, og bør få det stillest mulig, og kommer til å lese denne tråden grundig.

 

MEN! hvilken "optisk" utgang er det på kortet, er det en sånn std. optisk kontakt, eller 3,5mm spdif?

 

gEnEsis

Endret av gEnEsis_AiX
Lenke til kommentar
jeg tenkte bare at en person som vil ha 4gb ram kanskje bruker mye penger på data, og dermed oppgraderer ofte. og siden AM2 kommer snart, så er 4gb med DDR ram til en hvis grad bortkasta penger, fordi AM2 bruker DDR2 minne ;)

 

men jeg skjønner ikke helt hvorfor vi diskuterer dette, fordi jeg så ikke noe om at det var snakk om 4 gb ram, men 4 brikker vs 2 brikker. 4gb var det du som trakk inn.

5808536[/snapback]

 

Strengt tatt var det vel jeg som begynte diskusjonen med mitt spørsmål: "Sikkert blitt spurt om før, men er det noe stress å kjøre 4 rambrikker i kortet? (4* 1 GB)."

 

2 GB ekstra er ikke så dyrt (1300 kroner omtrent), en langt mindre investering enn nytt HK, ny CPU og nye RAM-brikker. Minne har også en tendens til å øke levetiden til en maskin en god del. Gamle maskiners hovedproblem er nesten alltid for lite minne. (og det var før CPU-framgangen gikk såpass sakte som nå).

 

AtW

5808570[/snapback]

 

 

Du spurte om det var stress med 4 brikker, og det kan jeg herved bekrefte at det er det.

 

Selv om du overklokker fire brikker så er du ikke i nærheten av dobbel hastighet i forhold til 2 brikker. Du må høyst sannsynlig tweake bios og gjøre litt overklokking for å få det til.

 

Hovedkortet setter automatisk brikkene fra 1T til 2T og hastigheten må sannsynligvis settes ned fra 400 til

 

Jeg har bedre resultat på mine 2 GB brikker en det jeg har på mine 4G brikker, så det er klart 2 gode 1GB brikker er et reelt alternativ!! (med mindre du setter i 4 brikker bare fordi det ser bra ut, eller at du at fordi det er 4 brikker så MÅ det jo være bedre)

 

Men for all del, prøv å sette i 4 brikker så får du se hva som skjer. Jeg har prøvd dette nå de siste 14 dagene og det er som sagt skikkelig stress.

5810499[/snapback]

 

Såklart man ikke får "dobbel hastighet" men man får dobbel kapasitet, jeg kjøper mer minne for å få mer kapasitet, ikke får å score braa i en eller annen benchmark, eller spill.

 

Kjører ikke 1 T nå uansett. Regner med du skulle skrive fra 400 til 333 der, det er jo såklart en ulempe (kjører på 400 nå).

 

4 brikker har høyere kapasitet, jeg kjøper det for å få mer kapasitet, på samme måte som man kjøper en 300 GB HD for å få mer lagringsplass, og en raptor for å få mer hastighet. Det gjør ikke 300 GBen meningsløs bare fordi den ikek har bedre ytelse enn en raptor. 2 GB er halvparten av av 4 GB, dermed er det et langt dårligere alternativ (kapasitetsmessig) , om det faktisk virker.

 

AtW

5810545[/snapback]

 

 

Ok, prøver ikke å være smart eller noe, jeg hadde akkurat samme utganspunkt som deg når jeg startet prosjektet men fant bare ut at kapasitet ble underordnet når hastigheten sank så lavt som til 266( 3 brikker) og 133 (4 brikker) når jeg fikk inn 4 brikker etter å ha tweaka og justert i hytt og pine.

 

Har du Delux eller Premium kortet så håper jeg du har 100% like Ram brikker, leverandør, størrelse, type og ikke minst nøyaktig samme revisjon. Og i tillegg blir du ganske sikkert nødt til gi opp drømmen om å kjøre stock settings.

 

Min PC var ikke i nærheten av å starte med ASUS A8N Premium og 4 kliss like Corsair PC3200 brikker. Etter noen dager med tweaks fikk jeg den til å gå med 3 brikker og etter ennå noen dager fikke jeg den til å gå med 4 brikker men da var hastigheten så crapy at alle illusjoner om god kapasitet forlengst var borte.

 

Driter også fullstendig i benchmark til daglig, men faktum er at jeg har en pc i dag som er mye bedre og det med 2 x 1 Gb i stedet for 4 x 1Gb.

 

Men for allt jeg vet så er du heldigere en meg og får det til, i alle tilfelle så ønsker jeg deg bare lykke til med 4 x 1Gb brikker!

Endret av Retroboy
Lenke til kommentar
jeg tenkte bare at en person som vil ha 4gb ram kanskje bruker mye penger på data, og dermed oppgraderer ofte. og siden AM2 kommer snart, så er 4gb med DDR ram til en hvis grad bortkasta penger, fordi AM2 bruker DDR2 minne ;)

 

men jeg skjønner ikke helt hvorfor vi diskuterer dette, fordi jeg så ikke noe om at det var snakk om 4 gb ram, men 4 brikker vs 2 brikker. 4gb var det du som trakk inn.

5808536[/snapback]

 

Strengt tatt var det vel jeg som begynte diskusjonen med mitt spørsmål: "Sikkert blitt spurt om før, men er det noe stress å kjøre 4 rambrikker i kortet? (4* 1 GB)."

 

2 GB ekstra er ikke så dyrt (1300 kroner omtrent), en langt mindre investering enn nytt HK, ny CPU og nye RAM-brikker. Minne har også en tendens til å øke levetiden til en maskin en god del. Gamle maskiners hovedproblem er nesten alltid for lite minne. (og det var før CPU-framgangen gikk såpass sakte som nå).

 

AtW

5808570[/snapback]

 

 

Du spurte om det var stress med 4 brikker, og det kan jeg herved bekrefte at det er det.

 

Selv om du overklokker fire brikker så er du ikke i nærheten av dobbel hastighet i forhold til 2 brikker. Du må høyst sannsynlig tweake bios og gjøre litt overklokking for å få det til.

 

Hovedkortet setter automatisk brikkene fra 1T til 2T og hastigheten må sannsynligvis settes ned fra 400 til

 

Jeg har bedre resultat på mine 2 GB brikker en det jeg har på mine 4G brikker, så det er klart 2 gode 1GB brikker er et reelt alternativ!! (med mindre du setter i 4 brikker bare fordi det ser bra ut, eller at du at fordi det er 4 brikker så MÅ det jo være bedre)

 

Men for all del, prøv å sette i 4 brikker så får du se hva som skjer. Jeg har prøvd dette nå de siste 14 dagene og det er som sagt skikkelig stress.

5810499[/snapback]

 

Såklart man ikke får "dobbel hastighet" men man får dobbel kapasitet, jeg kjøper mer minne for å få mer kapasitet, ikke får å score braa i en eller annen benchmark, eller spill.

 

Kjører ikke 1 T nå uansett. Regner med du skulle skrive fra 400 til 333 der, det er jo såklart en ulempe (kjører på 400 nå).

 

4 brikker har høyere kapasitet, jeg kjøper det for å få mer kapasitet, på samme måte som man kjøper en 300 GB HD for å få mer lagringsplass, og en raptor for å få mer hastighet. Det gjør ikke 300 GBen meningsløs bare fordi den ikek har bedre ytelse enn en raptor. 2 GB er halvparten av av 4 GB, dermed er det et langt dårligere alternativ (kapasitetsmessig) , om det faktisk virker.

 

AtW

5810545[/snapback]

 

 

Ok, prøver ikke å være smart eller noe, jeg hadde akkurat samme utganspunkt som deg når jeg startet prosjektet men fant bare ut at kapasitet ble underordnet når hastigheten sank så lavt som til 266( 3 brikker) og 133 (4 brikker) når jeg fikk inn 4 brikker etter å ha tweaka og justert i hytt og pine.

 

Har du Delux eller Premium kortet så håper jeg du har 100% like Ram brikker, leverandør, størrelse, type og ikke minst nøyaktig samme revisjon. Og i tillegg blir du ganske sikkert nødt til gi opp drømmen om å kjøre stock settings.

 

Min PC var ikke i nærheten av å starte med ASUS A8N Premium og 4 kliss like Corsair PC3200 brikker. Etter noen dager med tweaks fikk jeg den til å gå med 3 brikker og etter ennå noen dager fikke jeg den til å gå med 4 brikker men da var hastigheten så crapy at alle illusjoner om god kapasitet forlengst var borte.

 

Driter også fullstendig i benchmark til daglig, men faktum er at jeg har en pc i dag som er mye bedre og det med 2 x 1 Gb i stedet for 4 x 1Gb.

 

Men for allt jeg vet så er du heldigere en meg og får det til, i alle tilfelle så ønsker jeg deg bare lykke til med 4 x 1Gb brikker!

5811484[/snapback]

 

Ok, da har jeg misforstått deg litt, takk for tipset, får tenke litt på hv ajeg gjør. Irriterer meg egentlig litt at dette er et problem i det hele tatt, mage sier jo at nforce4 er stabilt, når hverken nettkortet, eller ramen fungerer skikkelig, så er ikke hva jeg legger i stabilt.

 

AtW

Lenke til kommentar

Ja det irriterte meg hinsides og endte med att jeg byttet hovedkort og minnebrikker. Så nå er det ikke noe problem å kjøre 4 brikker, men jeg foretrekker fortsatt 2 brikker.

 

Si fra hva du bestemmer deg for, og hvordan det går, nyttig for alle som vurderer det samme.

Lenke til kommentar
stillest mulig = premium.

5811146[/snapback]

Gå for Deluxe.

Eneste forskjellen er en heatpipe som blir sabla varm. Mens Deluxe, kan du bare bytte kjøleren til en stor passiv kjøler. Har 2 6800GT i SLI så det burde hvære plass til det.

 

Selv bruker jeg denne: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=303858

Den kjøler kortet bedre enn viftekjøleren, og koster bare noen få ti kroninger.

 

(ja skjermkortet er såpass langt at det strekker seg forbi zalmankjøleren, men siden den ikke er plassert under skjermkortet gikk det fint.

 

Eneste den ivhertfall IKKE passer til er 7800GTX512 og 7900GTX512. (256mb utgaven gåt det fint med) :thumbup:

Lenke til kommentar

ser ut for at jeg blir nødt til å få noe luft gjennomstrømning i kabinettet, og kommer da til å kjøre noen stille 120mm vifter i sidene, for å sikre gjennomstrømning og prøve å begrense støyen til disse. klarer ikke å begrense støyen 100%, men går for 2nd best thing intil jeg evt går for vannkjøling.

Lenke til kommentar

det er langt bedre å kjøre 2 stillegående 120mm vifter i kabinettet enn å ha en illsint chipsettvifte. dessuten får du kjøling på resten av komponentene også med kabinettvifter.

 

alternativt så har du jo a8n sli32 deluxe med enda bedre heatpipe, men koster jo enda mer også.

Lenke til kommentar
det er langt bedre å kjøre 2 stillegående 120mm vifter i kabinettet enn å ha en illsint chipsettvifte. dessuten får du kjøling på resten av komponentene også med kabinettvifter.

 

alternativt så har du jo a8n sli32 deluxe med enda bedre heatpipe, men koster jo enda mer også.

5813470[/snapback]

 

Dessuten produserer vel selve HKet markant mer varme om jeg ikke husker feil.

 

AtW

Lenke til kommentar

tenker du på 32 deluxe da? ikke umulig det, men det er vel det beste hket i a8n serien til asus om dagen, så om du skal ha det beste så er det ikke noe å gjøre med det.

 

jeg sitter selv å lurer på et a8n sli32 kort fordi dfi kortet mitt ikke lar meg utnytte rammen min 100%. dessuten er det kjekt å kunne kjøre sli uten større problemer. men vi får se

Lenke til kommentar
tenker du på 32 deluxe da? ikke umulig det, men det er vel det beste hket i a8n serien til asus om dagen, så om du skal ha det beste så er det ikke noe å gjøre med det.

 

jeg sitter selv å lurer på et a8n sli32 kort fordi dfi kortet mitt ikke lar meg utnytte rammen min 100%. dessuten er det kjekt å kunne kjøre sli uten større problemer. men vi får se

5813493[/snapback]

 

Tenkte på den ja, mener å huske det kortet bruker relativt store mengder effekt.

 

AtW

Lenke til kommentar

Min erfaring med a8n32-sli deluxe er som et helvetet. Kortet buger, viser feil vcore, viser 10 grader mer cpu temp, gir meg warmboot når jeg setter i gang overvolting. Aldri før har jeg vært like frustrert på grunn av et hovedkort. Bytta ut kortet mot dfi sli-d og det kortet har ikke gitt meg en eneste problem. Min opty 175 klokker mye bedre med dfi også, 10 timer dual sp2004 2.6ghz 1.36v. Kanskje er det bare jeg som har uflaks, men kortet er ikke verdt de penga.

Lenke til kommentar
tror a8n kortet holder ganske lenge for meg, kommer ikke til å klokke noe særlig og vil være godt fornøyd med et stabilt og bra kort. men må vite om den optiske kontakten passer kabelen som jeg har i forsterkeren min

5813951[/snapback]

 

 

Jeg har selv A8N-SLI Premium nForce4 SLI. Da jeg ble anbefalt det korte. Og jeg angrer ikke et sekund..

Nå kjører jeg ikke SLI da. Men tempen på alt ligger lavt. Chipsette ligger på 35 til 40C. Og synes ikke det er illle.

 

Nå driver ikke jeg å klokker noe. har ikke behov for det.

Så fra min side,kan jeg anbefalle A8N serien.

Lenke til kommentar
tror a8n kortet holder ganske lenge for meg, kommer ikke til å klokke noe særlig og vil være godt fornøyd med et stabilt og bra kort. men må vite om den optiske kontakten passer kabelen som jeg har i forsterkeren min

5813951[/snapback]

 

Så vidt jeg vet finnes det bare en type optisk utgang/inngang når vi snakker om lydoverføring. En annen ting er jo om du får ut Dolby Digital og DTS lyd fra den, det kommer vel mer an på lydkretsen på hovedkortet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...