Gå til innhold

Kopiere krypterte dvd-filmer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Problemet her er at noen (faktisk de fleste fra Hollywood) bruker kopibeskyttelse som gjør at det er umulig å ta ISO av DVD'en eller kopiere filer ut av den. CSS krypteringen "scrambler" bare filmen, man kan fremdeles ta ISO eller kopiere filer fra DVD'en.

 

Tingen er at man trenger en spesiell "driver" for å greie å lese DVD'en.... Jeg vet ikke om noe for Linux.... :(

Lenke til kommentar

Kan ikke mplayer lese krypterte dvd filmer om du har css bibloteket innstalert? Og mplayer kan vel outputte til det meste, så om du ikke får den outputtet til akkurat det formatet du vil ha så kan du sikkert få outputtet til noe som du så kan konvertere til divx?

Det finnes sikkert en del frontender laget for dette (tror du finner noen på kdeapps), eller så hører jo transcode ut som et program som gjør noe slikt som dette. Om det er basert på mplayer vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

Testet denne?

$ apt-cache show dvdbackup
Package: dvdbackup
Priority: optional
Section: utils
Installed-Size: 84
Maintainer: Stephen Gran <[email protected]>
Architecture: i386
Version: 0.1.1-2
Depends: libc6 (>= 2.3.2.ds1-4), libdvdread3
Suggests: libdvdcss2
Filename: pool/main/d/dvdbackup/dvdbackup_0.1.1-2_i386.deb
Size: 19068
MD5sum: a7e617ce30464a18d599da587d830c76
Description: Tool to rip DVD's from the command line
dvdbackup will extract all (or optionally only selected) titles as found
on the dvd.  It will structure the extracted files in a format suitable for
burning at a later time with mkisofs and dvdrecord.  Has the advantage of
being very easy to use, small, and fast.

Lenke til kommentar
Det er vel ikke rippinga som tar tid, men heller komprimeringen til ønsket format (divx etc.)

 

Men hvem i allverden har lyst til komprimerere en dvd til divx? Skulle tro man ville bevare kvaliteten som ligger i dvd formatet, og med dagens priser på harddisker så burde ikke lagringsplass være noe problem.

Når jeg skriver "ripping" så mener jeg hele prosessen, kopiere innhold og encode til ønsket format.

 

Når jeg "rippet" til DivX så var nesten kvalitetstapet lik null. Så jeg vil heller ha 200 DivX'er på ca 700-800MB hver som er "nesten" DVD kvalitet en ISO'er av 200 DVD'er på ca 8GB hver.

Lenke til kommentar

Da sier jeg bare gratulerer! Jeg har aldri fått til det der..

 

Når jeg har rippa en "normal" DVD så står jeg igjen med litt i overkant av 4 gig. Derfra til å komprimere ned til en divx fil på 700 meg tar for meg minst 7 timer (Pentium 4, 512 MB ram) . Kvaliteten blir også drittdårlig i forhold til originalen.

 

Sikkert fordi jeg ikke kan det, men uansett tror jeg komprimering av film/lyd går på bekostning av kvalitet.

 

MP3 kan jeg leve med fordi der er utgangspunktet så mye mindre, men der også blir det kuttet en del. Spesielt i topp og bunn (diskant/bass). Skal selvfølelig ha et rimelig godt anlegg og et godt øre for å høre forskjell, men forskjellen er der.

Lenke til kommentar

mp3 suger i kvalitet... Virkelig! Ogg er rimelig mye bedre.... Ja jeg hører faktisk forskjell. På noen høytalere til 400,- (stereo med en enkel subwoofer).

 

Når det er sagt - hvilket videokodek er egentlig best? DivX, xXid, theorea, MPEG ?!?

 

Eneste jeg vet er at WMV har en tendens til at frames "henger sammen" og er kornete, samt at lyden høres ut som en telefonsamtale fra en flommrammet telefonkiosk... Mulig det bare er meg...

Lenke til kommentar
Da sier jeg bare gratulerer! Jeg har aldri fått til det der..

 

Når jeg har rippa en "normal" DVD så står jeg igjen med litt i overkant av 4 gig. Derfra til å komprimere  ned til en divx fil på 700 meg tar for meg minst 7 timer (Pentium 4, 512 MB ram) . Kvaliteten blir også drittdårlig i forhold til originalen.

 

Sikkert fordi jeg ikke kan det, men uansett tror jeg komprimering av film/lyd går på bekostning av kvalitet.

 

MP3 kan jeg leve med fordi der er utgangspunktet så mye mindre, men der også blir det kuttet en del. Spesielt i topp og bunn (diskant/bass). Skal selvfølelig ha et rimelig godt anlegg og et godt øre for å høre forskjell, men forskjellen er der.

 

Da gjør du noe feil. Det er egentlig uendelige muligheter å tweake div instillinger før man encoder.

 

Klart komprimering går ut over kvalitet, men det finnes mange muligheter å minske kvalitetstapet.

Endret av olear
Lenke til kommentar
mp3 suger i kvalitet... Virkelig! Ogg er rimelig mye bedre.... Ja jeg hører faktisk forskjell. På noen høytalere til 400,- (stereo med en enkel subwoofer).

Tja, dette kan diskuteres. For mens ogg vorbis utvilsomt har potensiale, og baserer seg på en del nyere teknikker, så er LAME en veldig god encoder (ja, jeg vet hva navnet står for, takk). Den er moden, og det ligger mye arbeid bak optimaliseringen. Tro meg, om du encoder en mp3 med --alt-preset extreme trenger du betydelig bedre høytalere enn det du for kjøpt for 400,- for å høre forskjell mellom mp3 og en cd i en abx test (gang 400 med 1000 så er du nærmere sannheten). Så mens mp3 begyner å eldes, så må man også huske at encoderen blir mer og mer optimalisert.

Ogg vorbis har dog absolutt potensiale, om alle LAME utviklerene plutselig skiftet over, hadde den nok snart vært overlegen :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...