Gå til innhold

Hvor lenge varer egentlig batteriet?


Anbefalte innlegg

Jepp, forbrukerkjøpsloven sier at man skal ha 2 eller 5 år reklamasjon uansett. (2 år er minimum) Det finnes unntak som undertøy, matvarer og andre forbruksvarer, men disse er definert i loven. Denne loven er forbudt å avtale seg fra. Loven gjelder alle kjøp gjort av private (NB. Den gjelder ikke for "næringskjøp" eller leasingavtaler gjennom jobben som en del dell-kunder benytter seg av.) Om det er 2 eller 5 år reklamasjonsrett som gjelder i forskjellige saker er litt omstridt. Men du kan i hvertfall stole på at det er minst 2 år. Jeg til tippe batterier kjøpt løst har 2 år, mens hele PC'er kjøpt samlet (som kanskje du har gjort) gjelder 5 år.

 

NB. ikke la deg lure hvis de sier at "garantien" ikke gjelder. Garanti er noe frivillig som produsenter og forhandlere gir helt på eget ansvar og har ikke noe med den lovbestemte reklamasjonen å gjøre. Svar i såfall at det ikke er garanti du prater om men lovbestemt reklamasjon. Mer om denne loven finner du på www.lovdata.no . Det er kjekt å vite sine rettigheter så man ikke blir urettferdig behandlet. (Loven er der for å gi rettferige forhold, så ikke noen av partene fraskriver seg ansvar osv).

 

Jeg har selv spurt om reklamasjon flere plasser de siste årene og fått slengt "garantien er bare 1 år" i fleisen. Dette synes jeg er svært uhøflig siden det ikke var garanti jeg spurte om. Jeg fortalte selvfølgelig høflig og bestemt at det var reklamasjon jeg pratet om og henviste til forbrukerkjøpsloven. Jeg ble selvfølgelig rettferdig behandlet etter dette.

Men da er vel spørsmålet om ikke batterier regnes som en forbruksvare, altså noe som må byttes ut fra tid til tid. Man må bytte olje på en bil, man må bytte viftereim osv osv.

 

Personlig vil jeg nok si at batterier er en ting som blir dårlig av bruk og må byttes med jevne mellomrom. Det er ihvertfall slik med batterier på mobiltelefoner så vidt jeg veit.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ufo: Batterier på mobiltelefoner har normal reklamasjonstid på 2 år. (forbrukerrådet sier 5, men de strides veldig med bransjen om dette, så jeg sier 2 for å være sikker.)

 

For skal vi se .. 3 år siden benyttet jeg meg av reklamasjonen på et batteri til en Siemens C35i og fikk nytt batteri med en gang. Jeg forklarte selvfølgelig symptomene på batteriet og måtte skrive under på et papir, men det hele tok kun få minutter hos GSM-sentret i Trondheim. Slik er det jeg mener reklamasjonen skal og bør fungere. Hadde reklamasjonen vært kortere eller helt fraværende så ville produsentene ofret kvalitet for pris og dermed laget batterier som varer ennå kortere.

Lenke til kommentar

Denne "forskningen" er bare tull og bortkastede ressurser.

 

I midten av '80-årene kjøpte jeg en Simonsen mobiltelefon. Batteriet var på 2500mAh, fullt oppladet.

Telefonen hadde en strømmålefunksjon som fortalte hvor mange mAh som var på det fulladete batteriet, og etter hvert som telefonen ble brukt, kunne man lese av hvor mange mAh som var igjen.

 

Hvorfor ikke bruke denne funksjonen på bærbart utstyr?

Lenke til kommentar
Bruk heller energien (:roll:) på å lage batterier som virker lenger. Jeg er lei av laptoper jeg må skru av etter en halvtime fordi det er tomt batteri.

Batterier som varer lenge har nødvendigvis en høyere energitetthet. Dette kan virke banalt, til en tenker på problemer som eksplosjonsfare. Et batteri med litium-svovel-kjemi har samme sprengkraft, vekt for vekt, som dynamitt, og jeg vet om ett sted som gikk til himmels pga. uhell med et slikt batteri.

 

Dersom høyenergibatterier, mikroturbinbaserte generatorer eller tilsvarende systemer skulle bli vanlige, vil du få problemer med å ta med deg bærbare maskiner på fly, kanskje også på buss. Allerede idag er det regler for hvor mange LiS-batterier du kan transportere samtidig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...