Gå til innhold

Hvis jeg skal kode en medlemss....


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Første punkt er å lage systemet hvor man legger til medlemmer. Deretter et system som viser alle medlemmer. Deretter et system som viser detaljer om et spesielt medlem.

 

Poenget her er at man alltid begynner med systemet som skal legge ting inn i databasen. Dvs. at 'administrasjonsdelen' må bygges før 'brukerdelen'.

Lenke til kommentar

Hva bør man begynne med?

 

Vel, egentlig så bør man begynne med å lære seg HTML og CSS da dette er det hele siden skal vises med.

 

Man bør også planlegge godt før man setter seg ned og begynner med det.

 

Databasen (MySQL, selvsagt) må settes opp skikkelig, og det bør det gjøres første gangen. Alt må være klart før det skal publiseres.

 

Du må tenke ut om du skal bruke flere tabeller og hvor mange felt du skal ha i hver tabell.

 

Du må ihvertfall ha en ID, den setter du opp med INT(2). Tallet i parantes avhenger av hvor mange medlemmer du skal ha. Den der tillater to siffer, altså hundre. Husk auto_increment.

 

Deretter må du vurdere om du skal ha en for etternavn og en for fornavn eller om du skal ha de felles og i tillegg hva mer du trenger, telefonnummer, epost, adresse, fødselsår osv.

 

Deretter kommer PHP. Det kan ta en god stund å lære seg, men det finnes mange tutorials rundtomkring.

 

Deretter fyrer du PHP-koden inn i HTML-koden din og jepp. Alt funker!

Lenke til kommentar
noen testet xml medlemslister(eller annet)?

problemet med sql er at du enten trenger en server med sql!

og det er ikke altid like lett...

xml derimot krever intet!

det også lese ifra det er vel 0 prob,

men hvordan er det å redigere?

www.freesql.org eller noe slikt! :thumbup:

Endret av Nicklas
Lenke til kommentar
noen testet xml medlemslister(eller annet)?

problemet med sql er at du enten trenger en server med sql!

og det er ikke altid like lett...

xml derimot krever intet!

det også lese ifra det er vel 0 prob,

men hvordan er det å redigere?

www.freesql.org eller noe slikt! :thumbup:

..eller www.websentralen.com . Har brukt begge og har inntrykk av at websentralen er vesentlig mer oppdatert (MySQL-versjon og phpMyAdmin-versjon) enn freesql.

Lenke til kommentar

Jeg og syns det har blitt litt verre det siste året å få til apache med php, men det er pga min egen inkompetanse det går på :p

 

Har prøvd ferdigpakker og, men syns det ble bare rot. Har ikke styr på noe som helst da. Heldigvis så finnes det masse tutorials ute på nettet som tar dette trinn for trinn. Bruk Google og søk feks etter: "apache php mysql winxp tutorial", så vil du få en del treff, og flere av dem er gode å følge.

Lenke til kommentar
Jeg får det ikke til jeg det med apache...

 

Og en annen ting med apache, blir det slik at det er en mappe som du legger filene i, og i f.eks Opera så skriver du IPen til deg selv , 127.0.0.1, så vises siden?

Jeg vil anbefale deg å ta i bruk WAMP som serverprogram om du ikke får det til med apache, jeg bruker den og har ikke noe problem med den, har både støtte for PHP, MySql, PERL ++

Bare innstaller og kjør så fungerer det helt av seg selv :w00t:

Lenke til kommentar
noen testet xml medlemslister(eller annet)?

problemet med sql er at du enten trenger en server med sql!

og det er ikke altid like lett...

xml derimot krever intet!

det også lese ifra det er vel 0 prob,

men hvordan er det å redigere?

www.freesql.org eller noe slikt! :thumbup:

..eller www.websentralen.com . Har brukt begge og har inntrykk av at websentralen er vesentlig mer oppdatert (MySQL-versjon og phpMyAdmin-versjon) enn freesql.

Jeg prøvde Websentralens statestikk nå.. Det tar da liksom 1 time å gå inn på siden min og nede i FireFox-en min står det "Waiting for websentralen.com"

 

:p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...