Gå til innhold

Intel Pentium M ULV, i "løs vekt"?


Zamoht

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er på utkikk etter akkurat det samme, til den samme maskinen antar jeg (ASUS S5200/5600 - hvis den passer i denne da?)... Har enda ikke lykkes i å finne en webshop/butikk (verken i Norge eller "worldwide") som selger dette til sluttbruker, men fant en grei oversikt med "Intel Mobility Socket 479M Lineup" hos AnandTech. Oversikten finnes her.

 

Hos "Bios Magazine" har jeg funnet "retail prisen" pr. 1000 stk. til å være henholdsvis £154/£142/£130 for M 738 (LV) / 733 (ULV) / 723 (ULV). Som skulle være en grei "pekepinn" på hva man må forvente å måtte betale. Link til bios Magazine

Lenke til kommentar
Sjekka du med produsenten til din laptop da ??

skal ikke ha noe å si hvilken produsent jeg har.

 

Jeg skal ha en intel pentium m mobile ULV prosessor.. samme prosessor det, uansett merke..

 

EDIT:

I dager med stasjonære hovedkort som støtter disse prosessorene, må en slik prosessor også være aktuell i en vifteløs HTPC? Må da være et marked for dette.

Endret av Zamoht
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det er nå sendt eost til netshop, psdata og komplett

Jeg er på utkikk etter en Intel Pentium M 738 (LV) / 733 (ULV) / 723 (ULV) prossessor, men kan ikke finne en nettbutikk som selger disse. Ettersom det har kommet ATX-hovedkort som støtter denne sokkelen, vil jeg anta at det er interesse for disse prosessorene til bruk i HTPC’r som skal være tilnærmet støyfrie.

 

Hvis dere har mulighet for å skaffe en av disse prosessorene, er jeg meget interessert i dette.

 

Vennlig hilsen

Thomas Nilsen

Kristiansand

 

Håpe på svar...

Lenke til kommentar
Hvor mye mer regner du med å få skvise ut av f.eks 2,5 t batteriet med en ULV cpu i forhold til den vanlige pentium m?

 

Er det en stor forskjell, så er jeg intr jeg også :)

Det har jeg ikke regnet på, men noe må det vel ha å si. Skal gi tilbakemeldinger dersom jeg får tak i en og testet den.

Lenke til kommentar
hvis du ser på prisguiden  her på hardware, ser du at under cpu'er og socket 479(?), ligger det mange Pentium M cpu'er...

Regner med du refererer til Hardware.no - Prisguide, CPU Socket 479M som finnes her.

 

Problemet er at ingen av CPU'en listet er LV eller ULV (Low Voltage/Ultra Low Voltage).

 

Vi leter etter en spesifikk type av socket 479M CPU'ene, såkalte LV eller ULV modeller som utvikler mindre varme/har lavere effektforbruk under drift enn de tradisjonelle socket 479M CPU'ene. Tilgjengelige pr. dags dato er såvidt meg bekjent M 738 (LV) / 733 (ULV) / 723 (ULV) CPU'ene. Itillegg noen Celeron modeller, flere er ventet på markedet fortløpende.

 

Skulle du eller noen andre komme over en webshop eller info om tilgjengelighet, post gjerne info her i denne tråden!

Lenke til kommentar

Fikk tilbakemelding fra en bekjent som forhandler blant annet ASUS sine maskiner, han kunne komme med følgende tilbakemelding etter at jeg hadde satt ham på saken å skaffe en LV/ULV CPU til ASUS S5200/S5600 maskinen:

 

Du kan ikke bruke LV eller ULV CPU’er i denne maskinen pga både Chipset og oppsett av hovedkort. Snakket med Asus i Nederland idag og fikk det bekreftet.

Du kan bruke vanlig Dothan mellom 1,4 og 1,7GHz

 

Noen andre som har motstridende opplysninger, med event. henvisning til nettsted e.l.?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 4 uker senere...
tror mye av forvirringen rundt dette med ulv-prosessorer i S5

bunner i at asus produserte noen tidligere som nå har blitt faset ut

til fordel for den utgaven som selges nå,

(etter det jeg har lest er det ulike chipset på disse utgavene av s5..)

finnes noen tråder om asus s5 på http://notebookforums.com

Vanlige S5200N og S5200Mer har i hvert fall Intel 855GM-chipsettet+ICH4-M, som også S5200Ne har. Dette står på Asus sine hjemmesider.

Lenke til kommentar

Ser ut til at ULV-cpu'er er surface mounted, dvs. det loddes direkte på hovedkortet.

Ultra Low Voltage Intel® Pentium® III Processors are available in Surface Mount Micro-Flip Chip Ball Grid Array (u-FCBGA).

Vet ikke om dagens ULV er PIII-basert dog, men det ser stygt ut mtp. oppgradering i socket.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...