Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Tråløst Nettverk mellom naboer.


Anbefalte innlegg

Her er tingen, jeg har to routere og skal kolbe nettverket mitt og nettverket til naboen sammen. Det er ca 40m fri sikt mellom husene, og vei i mellom så det er ikke aktuellt å grave kabel.:(

 

Hadde tenkt meg noe slik:

 

<nabonettverk>--kabel--|router|----<Luft 40m>----|router|--kabel--<mittnettverk>

 

Er det mulig? og i tilfelle, hvordan?

 

Takker for all hjelp :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror det skal være godt mulig siden du har fri sikt mellom routerene. Men det kan hindres noe av signalstøy hvis du bor i et veldig tettbebygd strøk med mye WLAN og annet 2,4GHz-utstyr i området.

 

Man uansett om du ikke har noen forstyrrende elementer i området så må du ikke regne med max båndbredde på så lange avstander som 40m med det utstyret. Trolig vil du kunne få rundt 10-30% av maksimal båndbredde.

 

Edit: Det kan godt være forskjellig produsent. Kravet er bare at de må støtte samme standard, f.eks 54Mbit 802.11g på 2,4GHz-båndet.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Om du f.eks kjøper en Linksys WRT54G kan du bruke Sveasoft firmwaren, som gir mulighet til å øke sendestyrken kraftig (tror den kan 9dobles). Men sett deg først inn i norske regler for hvor kraftig det er lov å gjøre den, der kan jeg desverre ikke hjelpe deg.

Jeg tror også denne har en del avasnerte funksjoner som kan være grei å ha. På den andre siden kan den kansje være litt vanskeligere å sette opp en standard firmwaren(?).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...