Gå til innhold

Hvorfor byttet DU fra Internet Explorer?


dan1el

Anbefalte innlegg

Det var databladet "Tekno" (som gikk konkurs for noen år siden), som i sin tid gjorde meg oppmerksom på den norske nettleseren Opera. Jeg hadde både Netscape og Internet Explorer inne, og brukte førstnevnte, men valgte å prøve ut dette norske programmet. Året var 1997 (mener jeg!) - og nettleseren het "Opera 3".

 

Jeg falt umiddelbart for Opera, og har blitt der siden. Hvorfor? Jeg limer inn dette fremfor å skrive alt selv:

 

http://www.opera.com/products/desktop/opera-ie/

 

Etter Netscapes død har jo Mozilla og Firefox dukket opp, og sistnevnte er en meget god nettleser, som jeg selvsagt har lagt inn for å teste websider i. Men for meg har Opera blitt en del av Internett-opplevelsen, og det er virkelig her jeg hører hjemme.

 

Jeg ser at enkelte klager over at reklamen må kjøpes bort, det synes jeg ikke er noe problem. Programmet koster ca. 300kr, og det går vel i underkant av halvannet år mellom hver gang en ny versjon må kjøpes. Det vil si at de 300 kronene varer omtrent 500 dager. Dersom jeg regner med at jeg er på nett i gjennomsnitt en og en halv time hver dag, blir dette 750 timer per lisens. Med andre ord betaler jeg omtrent 40 øre per time jeg bruker Opera. Det er neppe nettleseren min som velter neste måneds matbudsjett, for å si det slik.

 

Ellers har det meste blitt nevnt før, og linken over oppsummerer det meste. Jeg har brukt omtrent hver eneste versjon av Opera siden den første 3.0-demoen fulgte med Tekno-CDen, og kommer nok til å bruke de kommende versjonene ganske langt fremover.

Endret av Valagar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-df17e

Jeg er en Linux bruker og har da ikke muligheten for og bruke IE :thumbup:

 

Men, i det sisste så har faktisk Windows vert primær OS og da klarer jeg meg ikke uten Fierefox der!!

 

Og, det STØRSTE jeg mangler i IE er "tabs". Pluss jeg HATER all den wpyware dritten som kommer med IE.. verktøy linje på verktøy linje!

Lenke til kommentar
Opera var aldri et alternativ. Ser stygg ut, fungere kjipt.

Ser stygg ut? Jeg er sikker på at du er i stand til å finne noe du liker her:

 

http://my.opera.com/community/customize/skins/

 

73 skins som kan forhåndsvises direkte via nettleseren og fjernes om du ikke liker det du ser. Alle menyer tilpasser du slik du vil, med den størrelsen du vil ha, rekkefølgen du ønsker og de knappene du har behov for. Selv høyreklikkmenyen i nettleservinduet kan tilpasses til dine behov.

 

Men for all del - Firefox er også en meget god nettleser.

Lenke til kommentar
Bra tråd :w00t:

Byttet fra IE til Firefox:

  • Sikrere browsing - alri mer spyware eller virus pga nettleseren veffal
  • Støtter standarden, noe som er et viktig prinsipp for å sikre at web'en utvikler seg til det bedre
  • Tabbed browsing
  • Mouse gestures. Føler meg helt hjelpeløs uten dem
  • Liten og lett - så lang fra bloatware man kan komme, men samtidig, hvis man vil ha uendelig mange funksjoner og bloate den til døde, då kan man det takket være et hundretalls nyttige extension
  • Raskere enn IE og Opera
  • Popup-blokker
  • Web Developer Toolbar - makan til himmelsk oppfinnelse skal man lete lenge etter. Et uvurderlig verktøy for oss som driver med webdesign

Hvor finner jeg Web Developer Toolbar og hva gjør den?

Lenke til kommentar

Byttet til safari først og fremst fordi den var utrolig mye raskere enn IE. Det var da jeg merket at jeg satt på bredbånd! I tillegg liker jeg tabbed browsing, blokkering av pop-ups osv. Innebygget mailklient har jeg ikke behov for, da jeg liker å ha eget program til det.

 

Ulempen er at jeg ikke kan bruke nettbanken min i den, så lurer på om jeg skal prøve en anne nettleser snart..!

 

Bruker ikke et eneste produkt fra Microsoft, så hvorfor skulle jeg brukt IE? :)

Lenke til kommentar

Har vel aldri brukt IE som primær browser hjemme. I noen tilfeller gjorde jeg det på jobb pga at intranett/arbeidsverktøy ikke støttet annet eller jeg ikke kunne installere andre browsere.

Hjemme har browser historien min vært slik: Communicator 4.X -> Mozilla 0.5 / Phoenix 0.3 -> Mozilla 1.0 -> Firefox 1.0.

 

Jeg byttet vel fra Net 4 pga at Mozilla da hadde tabbed browsing og popup-blocker. Og dessuten var jeg ikke fornøyd med Netscape 4.x (var det noen som var det ?)

 

Nå foretrekker jeg Firefox fordi den er relativt ny :) Men jeg kommer nok til å fortsette å hoppe mellom Firefox og Mozilla... IE er der bare for testing av websider og for å vise de idiotsidene hvor jeg ikke kan bruke annet.

 

Cobos

Lenke til kommentar

Byttet fra IE til Opera rundt verson 6 ett eller annet. byttet mest fordi det var tabbed brwosing, og at den husket sidene du hadde oppe.

I det siste bytter jeg mellom FF og Opera...

 

Opera er litt tregere til å starte opp, men den har noen funskjoner som er mere logiske på meg.

som at at opera automatisk åpner i ny tab når en klikker på en link i bookmarks.

Den husker alle sidene som du er inne på til neste gang du åpner opera.

 

Firefox har jo den fantastiske Web Developer da, som jeg liker mer og mer. Den alene er jo nok til å bruke FF.

Muligheten til å definere dine egene musebevegelser.

Den er litt raskere til å start opp.

 

som sagt.. bruker begge hips om happ... På jobben er det vel helst IE som skal bruker.. , men jammen har det sneket seg inn en versjon av FF der også-- ;)

Lenke til kommentar
Etter at jeg begynte å kode sidene selv oppdaget jeg enorme problemer med IE og margins. Men når jeg fikk masse feilmeldinger og IE slo seg av så straks jeg klikket på linker, byttet jeg til firefox. Dette er vel hovedgrunnen til at jeg byttet.

Selv om du bruker FF, og sidene du koder og designer ser fine ut i FF, betyr ikke det at de ser fine ut i IE. Håper du tar med det i betraktningen.

Lenke til kommentar

Jeg byttet fra IE til Opera, før jeg begynte med å lage websider. Så standarder var ikke grunnen.

Grunnen var nemlig en feil i windows, en skikkelig stygg en, som gjorde at ingenting som brukte scriptteknologi av forskjellig slag (java (-script), VBscript, IE-funksjoner... f.eks søk og hjelp i windows) virket verken i windows eller i IE. Derfor lasta jeg desperat ned Opera 6.ettellerannet for å kunne vise sider som inneholdt javascript o.l uten at hele maskina kræsja...

 

Etter dette har jeg holdt meg til Opera av disse grunner:

 

-Blitt 100% avhengig av "musbevegelser" og tabbed browsing (særlig ned-høyre-bevegelsen :) ) Blir irritert hver gang jeg bruker IE litt, hatet bygger seg opp mer og mer for hver gang jeg forgjeves prøver å lukke et IE-vindu med ned-høyre-bevegelsen, og i steden får opp listemenyen :!:

-Knall listefunksjon

- "Standardstøtte"

 

Sikkerhet har jeg bare tatt som en bonus, syns det er viktig, men har aldri hatt særlig problem med spyware / virus uansett.

Lenke til kommentar
-Blitt 100% avhengig av "musbevegelser" og tabbed browsing (særlig ned-høyre-bevegelsen :) ) Blir irritert hver gang jeg bruker IE litt, hatet bygger seg opp mer og mer for hver gang jeg forgjeves prøver å lukke et IE-vindu med ned-høyre-bevegelsen, og i steden får opp listemenyen :!:

-Knall listefunksjon

- "Standardstøtte"

Det som hadde vært knall, hadde vært om Opera lagde en fil-browser med de samme musebevegelsene. Det hadde eid så kraftig :D

 

Bruker kun IE når jeg må. Hovedgrunnen til at jeg holder meg til Opera, er mousegestures. Klarer meg ikke lenger uten.

FF sin web-developer toolbar er jo også helt knall når man holder på med sider.

Lenke til kommentar

Jeg byttet til opera p.g.a:

  • Muligheten for å ha flere sider i et vindu var hovedårsaken for at jeg byttet
  • Flere funksjoner
  • "Musebevegelser"
  • Mulighet for skins

Senere har jeg holdt meg til opera p.g.a de første og noen andre ting:

  • Måten den tolker koden
  • Du kan høyreklikke og trykke på "valider kjeldekode"
  • Mulighet for å legge til forhåndsbestemte ord o.l.
  • Google search saken
  • Penere å se på
  • Sikerere
  • Pop-up blocker

Lenke til kommentar

Gikk fra IE til opera for flere år siden.

 

så gikk jeg fra opera til mozilla, så til firefox.

 

nå bruker jeg firefox og thunderbird.

 

Jeg liker tabbed browsere, derfor ikke IE

Usikkerheten og all spyware som kommer med IE liker jeg heller ikke

aldri vært så glad i ms.

 

opera hadde litt for mye i tillegg.

liker firefox, pure browser. lite unødvendige funksjoner

ff - open source, kan forandre sourcen.

hmm, sikkert andre grunner til jeg har bytta browser.

Lenke til kommentar

foretreker opera,

i starten hadde jeg mange grunder.

Men nå(som jeg har begynnt skikkelig med xhtml/css)

foretrekker jeg den fordi den er strengest på w3c,

og selv om den enda har noen bugs i seg,

løses disse på løpende bånd,

og er MYE bedre enn IE,

og FF er nesten umulig å lage noe brukbart i...

 

Eneste negative er somsagt at Opera er for tykk,

trenger ikke irc klient, mailklient +++

men i opera 7.6 kan man deaktivere disse egenskapene!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...