Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Linux og Chello

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har nok et Linux problem :p Har sett litt rundt, og er visst flere enn meg som har problemer med Linux og Chello bredbånd. Nettverkskortet er et integrert sis900 og driverene er riktige - selv om jeg ikke klarte å installere de nyeste (:

Uans., finner ikke nettet eller ruter (hvis jeg bruker den, noe jeg ikke gjør). Prøvd å endre proxy settings, men er nok ikke det ettersom jeg ikke engang får pinga proxy serveren.

Noen som har svar?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Regner med at du har sjekket de fleste mulighetene..

..Jeg ville i alle fall testet mot en router eller printer på lokalt nett før

jeg hadde tatt det videre.. (evt en annen PC)

..Og hvis dèt ikke er feil, da er vel en telefonsamtale til Chello på sitt rette?

Skrevet

Har kontaktet dem, de er ikke så hyppe på Linux support :p men har ikke fått svar enda. Tar gjerne imot tips fra andre.. :)

Skrevet

Såvit jeg har forstått bruker chello DHCP. Så det skulle bare være å kjøre opp nettverkskortet, og kjøre f.eks. dhclient. Iallefall det jeg bruker i redhat og mandrake.

Må du kjøre proxy? Hørtes snedig ut...

Skrevet
Dhcp eller fast ip?

Virker, virker ikke med windows?

Linux distro?

Firewall, nei, ja vilken?

DHCP

Virker i WIN

Linux Fedora ?

Default Fedora firewall.

Skal prøve dhclient, takk for tipset ;)

Skrevet

Får du noen ip-adresse på linux-boxew da?

Testet å koble til en router for å sjekke om linux-maskinen får noen 192-ip av den?

Bytter du på å ha 2 maskiner på nett? Og er det slik at windowsmaskinen er den eneste som fungerer mens linux-boxen ikke fungerer?

Isåfall må modemet resettes når du bytter maskin. (Reboot ved å koble ut strømmen til modemet i 15 sek, er nemlig ikke nok å bare frigjøre ip-adressen manuelt når du bytter maskin.)

Skrevet

Ruteren deler ut 192.iper, ja, men jeg har prøvd å koble til uten denne. Win og Linux er på samme maskin, så kort og kabel fungerer, men finner fortsatt nada.

Skrevet

Fedora starter dhclient automatisk hvis nettverkskortet er konfigurert til å bruke DHCP. Hva skjer hvis du kjører "ifconfig -a"? Ser du eth0 der? Prøv "dmesg | grep eth0" også.

Skrevet

Jeg har også hatt trøbbel med et integrert SiS-nettverkskort under linux. Hovedkortet var et Asus P4S533, med SiS 645DX chipset (SiS 961B-sørside). Etter masse krøll tok jeg den enkle veien, og skaffet et billig PCI-kort som virket uten problemer.

Skrevet
Fedora starter dhclient automatisk hvis nettverkskortet er konfigurert til å bruke DHCP. Hva skjer hvis du kjører "ifconfig -a"? Ser du eth0 der? Prøv "dmesg | grep eth0" også.

Ser eth0 etter jeg la til ethernet connection (eller så ble den lagt til automatisk). Og ja, dhclient kjører, så vet da pokker. Det som er rart er at driverene ser ut som om de er installert (har linux drivere fra SIS, men vet ikke hvordan jeg installerer dem - så noen som vet kan jeg kanskje prøve det).

Skrevet

Prøvde dmesg | grep eth0, fikk bare "Transmit timed out" en hel del ganger. Ifconfig fikk jeg ikke en gang kjørt (kjørte opp cmd og skrev ifconfig , prøvde også ifconfig -a)..

Skrevet

Fikk ikke kjørt ifconfig? Gjerne skriv litt i detaljer hva du gjør. Antar du ikke var root, derfor lå ikke /sbin i PATH'en din. Prøv igjen.

Transmit timed out høres litt mistenksomt ut også.. Hvilken kjerne bruker du? "uname -a"

Skrevet
Fikk ikke kjørt ifconfig? Gjerne skriv litt i detaljer hva du gjør. Antar du ikke var root, derfor lå ikke /sbin i PATH'en din. Prøv igjen.

Transmit timed out høres litt mistenksomt ut også.. Hvilken kjerne bruker du? "uname -a"

Sbin ligger der, men ikke default :p så kanskje det var feilen.. Skal prøve.

Kjerne:FC3, 2.6.9-1.667

Skrevet

Kjørte ifconfig og da kom det opp masse rart, for mye til at jeg kan skrive det ned. Vet ikke om den logger jeg, så kan jeg paste loggen?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...