Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trekke "skjult" nettverkskabel


Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har ISDN-boks i teknisk rom i kjeller og følgelig skal ADSL-modem plasseres der. Stasjonær pc står i loftetasje og jeg ønsker å legge opp fast kabling til den, i tillegg til at jeg skal ha trådløst nettverk som skal benyttes av blant annet bærbar pc.

 

Spm blir da: Jeg har rør i vegg for å trekke nettverkskabel, men hvordan kobler jeg denne, dvs. monterer på plugg? Takknemlig dersom noen kunne gi meg en innføring i fremgangsmåte og hvilket utstyr som trengs.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker for godt tips! Sikkert en bedre løsning å ha modemet ved pc ja.

Er det mulig å sette kontakter på en slik telefonkabel selv? Klarer nok neppe å trekke en "ferdig" kabel med kontakter.

Noen som har tips om mer info om dette, fremgangsmåte etc? Vil nødig bruke montør til en slik "filleting"

Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale å ha veggkontakter med patchekabler, istedenfor en kabel som går direkte fra ADSL-modem til PC. Hvis du skal gjøre dette, pass på at kontaktene er har et lite merke med et 5 inni en C. Da er det er Cat5-kontakt, og ikke en telefonkontakt.

 

Tenk hvis du har laget kabelen akkurat lang nok, og så finner ut at du skal ommøblere. Da må du lage en ny kabel...

 

For å trekke kabel gjør du slik:

 

0) Åpne begge boksene, slik at du har tilgang tiil trekkerøret.

 

1) Stapp trekkefjøra inn i røret., slik at den kommer ut av røret i andre enden.

 

2) Gå til det andre rommet.

 

3) Avisoler 30cm av kabelen, og stikk 10-20 cm inn i øyet på trekkefjøra. Brett lederene tilbake, og teip fast lederne i kabelen.

 

4) Gå til det andre rommet.

 

5) Trekk trekkefjæren ut av røret, sammen med kabelen. Trekk minst 20 cm ekstra ut av røret, så har du litt å jobbe med.

 

6) Koble kontakten som anvist i bruksanbisningen til kontakten i begge rom.

 

7) Monter kontakten.

 

8) Plugg i patchekabler.

 

9) Gratulerer, du er ferdig!

 

 

Enkelt og greit?

Endret av Mr Burns
Lenke til kommentar

Clas Ohlson:

 

32-6007 CAT-5 KABEL -UTP- 100M 449,00 stk. 449,00

32-3982 TREKKEFJÆR 10M 79,00 stk. 79,00

 

Jeg vet ikke om du vil ha innfelt eller utenpåliggende, så du må velge en av disse:

 

32-8297 UTP-UTTAK U.PÅLIGG. 2-V. 129,00 stk. 258,00

32-8295 UTP-UTTAK INNFELL. 2-V. 129,00 stk. 258,00

 

Mer at disse har TO uttak, de med ett uttak koster 30,- kroner mindre. Det har sine fordeler å legge opp til to uttak allerede, du har uansett nok kabel ;-)

 

Totalt 1048 kroner.

Lenke til kommentar

Jeg vil ikke anbefale å flytte ADSL-modemet, og bare trekke en telefonkabel fra kjelleren til der modemet blir stående.

 

Grunn: En telefonkabel mister mye mer signal enn en Cat5 nettverkskabel. Jeg hadde en stund løsningen med "lang telefonkabel" og "kort nettverkskabel". Dette gjorde at tilkoblingen ble veldig ustabil. Så flytta jeg modemet helt inntil telefonuttaket, og strakk en cat5e kabel i stedet. Da blev alt så meget bedre.

Lenke til kommentar

Oki...tilgi min uvitenhet...men trenger man noe spesialverktøy for å koble nettverkskabel i veggboks, eller holder det med et helt ordinært skrujern? Har skjønt såpass at man trenger egnet verktøy dersom man skal sette på en plugg, spm. er altså om dette også er tilfellet for veggboks.

Lenke til kommentar

Oops!

 

Du trenger et Kronevertøy , f.eks. fra Clas Ohlson:

 

Varenr.: 32-8817

 

298,00

 

Kronverktøy for nettverksuttak. Et proffverktøy for montering av nettverkskabling i nettverksuttak. Fikserer og kapper i samme operasjon.

 

Det verktøyet som brukes til å montere plugger på en patchekabel kalles ofte krimpetang eller modulartang, og kan se sånn ut på Clas Ohlson. Varenr 32-94

Endret av Mr Burns
Lenke til kommentar
Oops!

 

Du trenger et Kronevertøy , f.eks. fra Clas Ohlson:

 

Varenr.: 32-8817

 

298,00

 

Kronverktøy for nettverksuttak. Et proffverktøy for montering av nettverkskabling i nettverksuttak. Fikserer og kapper i samme operasjon.

 

Det verktøyet som brukes til å montere plugger på en patchekabel kalles ofte krimpetang eller modulartang, og kan se sånn ut på Clas Ohlson. Varenr 32-94

328817_Xw4.jpg

 

Jeg har aldri brukt en slik en, stapper du bare på enkel lederne og klemmer på plass?

Har noen et bilde på "baksiden" av hvordan en RJ45 veggplate ser ut på baksiden idag?

Lenke til kommentar
Nå roter du litt, JW. Hvis du ser på kabelen som kommer inn til modemet, så er den på mange hundre meter frem til sentralen. Om du skjøter på den med 10 meter kan det ikke bety noen ting.

OK, så har du hatt en dårlig kabel, men du kan ikke generalisere ut fra det når begrunnelsen er ulogisk.

Jeg har snakket med en telemontør, en nettverksadministrator, og en på kundeservicen til Telenor, og de hevder at kabelen mellom splitter og modem ikke bør være mer enn 10m. Men at en Cat5e kabel godt kan være 100m.

 

Så disse opplysningene er ikke tatt ut fra det blå.

 

Tror ikke kabelen mellom sentralen og min telefonkontakt er av samme kvalitet som de du får kjøpt ferdige til "innebruk". Evt som GjørDetSelv pakke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...