Skagen Skrevet 13. desember 2004 Skrevet 13. desember 2004 (endret) Hei. Kjøpte i sommer et PowerColor X800 Pro VIVO kort og må si meg storfornøyd! Men siden dette kortet kan ha 4 pipelines til tenkte jeg kanskje jeg skal få mere valutta for pengene. Problemet er at jeg ikke er noen skjermkort ekspert mht klokking, pipelines og BIOS. Ideen min var å bare åpne de resterende 4 pipelines uten å øke klokkefrekvensene fra fra stock-konfigurasjon. De ekstra 4 pipelines'ene vil øke ytelsen vil jeg tro? Vil dette skape varmeproblemer selv om jeg ikke forandrer klokkefrekvensene? Hvordan åpner jeg disse pipelines'ene og hvor finner jeg hvilken BIOS jeg trenger? Og hvordan kan jeg ta backup av default BIOS'en i tilfelle dette går rett vest? Det er uviktig for meg om kortet identifiseres som Pro eller XT/XT PE og jeg vil helst beholde Pro VIVO klokkefrekvensene. Er det BIOS som bestemmer disse? Kan jeg lagre permanent frekvensene med f.eks ATItool? Kan jeg miste noe funksjonalitet (f.eks noe VIVO-greier) om jeg kjører med en XT PE BIOS? Angående temperatur har jeg modifisert stock-kjøleren ved å montere en ekstra 12 dB 80x80x25 mm Papst vifte over stock-kjølevifta for å presse mere luft inn i kjøleribbene. Temperaturen sank med bare 4-6 grader grunnet dårlig luftgjennomstrømning - men det ser tøft ut hvertfall Har planer om å bygge en luftkanal med en slange med radius på ~40mm slik at grafikkortet blir matet med kald luft rett fra utsiden av kabinettet (Papst vifta burde være istand til å suge inn nok luft) siden det er ganske dårlig luftflyt i bunnen av kassa der skjermkortkjøleren henter lufta fra. Har for øvrig 2 stk 80x80x25 mm 12 dB Papst vifter som pumper luft inn i kassa. PS. Jeg er støysensitiv og vil helst ikke installere en slik bråkebøtte Respons mottas med takk! Over og ut. Endret 13. desember 2004 av skag1
Carnifex Skrevet 13. desember 2004 Skrevet 13. desember 2004 Heisann.. Her kan du lese til øyet blir stort og vått. Tror det meste du kan lure på finnes her. X800 VIVO softmod til 1.6ns 12@16 pipes
arokh Skrevet 13. desember 2004 Skrevet 13. desember 2004 http://www.techpowerup.com/articles/100/im...flashrom16p.zip Legg ut dette verktøyet på en bootdisk sammen med en valgfri bios fra http://www.techpowerup.com/bios/?search=x800&Submit=Search Backup av default bios: flashrom -f -s 0 backup.bin Flash av ny bios: flashrom -f -p 0 nybios.bin Klokkehastigheter bestemmes av bios, disse verdiene kan endres permanent enkelt via rabit bios editor. Her er en helt vanlig X800PRO bios modifisert til å bruke 16 pipes med klokkehastighetene 475/450: http://www.techpowerup.com/bios/ATI.X800PR...6.Samsung16.bin
Skagen Skrevet 13. desember 2004 Forfatter Skrevet 13. desember 2004 (endret) Takker så meget! Googlet litt før jeg postet, men har større tillit til HW.no forumbrukerne enn hva jeg kan lese på hvilken som helst webside Men det virker litt merkelig for meg at jeg nesten kan velge hvilken som helst BIOS uten at dette vil skape inkompabilitet på noe vis med tanke på hvem som har produsert selve kortet etc Eller er BIOS'ene mere en GPU-konfigurasjon mens produksjons info etc ligger en annen plass? Skal test den BIOS editoren, kanskje ta backup av den BIOS'en som fulgte med kortet mitt og se om jeg kan endre antallet pipelines og putte denne tilbake, hadde vært å foretrekke istedefor å laste ned en BIOS jeg ikke aner hvor kommer fra, hvem som har modifisert hva og fra hvilket kort det egentlig kommer ifra (med mindre dette er irelevant for det jeg vet hehe) (skagen liker ikke tilfeldigheter ) Takker igjen! Endret 13. desember 2004 av skag1
arokh Skrevet 13. desember 2004 Skrevet 13. desember 2004 Er ikke så rart, alle X800 korta er jo like. Mulig noen produsenter tweaker minnetimings og spenninger litt, men biosen burde uansett fungere.
Skagen Skrevet 13. desember 2004 Forfatter Skrevet 13. desember 2004 (endret) Ah, ok Sitter med Rabit 1.5 nå og har diverse X800 BIOS'er her jeg hentet herfra (alle fra PowerColor X800). Finner desverre ikke noe om antall pipelines i Rabit, så jeg har bare klokket ned en XT PE BIOS til PRO VIVO hastigheter (472.50/445.50), samt gitt kortet nytt navn til RADEON X800 XT VIVO Har også satt Device ID til 4A50 som tilsier XT PE og ikke 4A49 for PRO. Da er alt bare tut og kjør? Kan heller ikke se noen forskjell i RAM timings, så da er det kun antall pixelpipelines og ID'en/navnet som blir forskjellig fra stock-BIOS'en Endret 13. desember 2004 av skag1
arokh Skrevet 13. desember 2004 Skrevet 13. desember 2004 Jepp, tut og kjør Hadde XT PE biosen til powercolor id 4A49 som default?
Skagen Skrevet 13. desember 2004 Forfatter Skrevet 13. desember 2004 (endret) Nei, XT PE biosen har 4A50 default, 4A49 er for PRO Har sammenlignet den PRO@16pipelines som du gav meg link til å sammenlignet med PowerColor X800 PRO VIVO, og det er 6 bytes som er forskjellige i begynnelsen. XT PE biosen når den er fikset med PRO VIVO klokk er denne totalt forskjellig Men tror jeg går for XT PE @ PRO VIVO klokk BIOS'en Kanskje det er noen godbiter i XT PE biosen som PRO VIVO'en ikke har Spekulerer litt på om jeg skal øke minneklokken fra 455.50 til 472.50 (samme som core klokken) Endret 13. desember 2004 av skag1
arokh Skrevet 13. desember 2004 Skrevet 13. desember 2004 Hvorfor så lave hastigheter? De fleste klarer vel ihvertfall 500/500, mange når 520/560 uten artifacts med standardkjøling også.
Skagen Skrevet 13. desember 2004 Forfatter Skrevet 13. desember 2004 Tenkte jeg ikke skulle klokke noe, men la gå: Setter BIOS'en til 480/500 så har jeg litt å gå på Det store problemet nå er å finne en floppy diskett som funker.. *lete*
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå