Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hostnames fungerer ikke, DNS-feil?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann

På forrige LAN-party hadde vi noe små-problemer med hostnames mellom switchene. Jeg kunne koble til \\Navn hvis han var på samme switch, ellers måtte jeg skrive ip. Switchene var ikke konfigurert (Bare auto). Hva må jeg gjøre for at det skal virke? Sette opp en DNS-server av noe slag? Noen som har en liten veiledning?

Jonas

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan bli vanskelig for windows å oversette dns til ip når det blir endel klienter. 48 porters switcher eller? Men det skal jo ikke så mye til for å sette opp en dns-server, bare ta en router og sette opp denne til å kjøre dhcp så er du kvitt problemet.

Skrevet (endret)

3x 48-port switcher.

Kan jeg bare ta NextGenTel routeren min, sette den i en port og konfigurere den?

Edit: Må jeg skru av dhcp på på switchene, eller kan jeg bare la de stå som de er?

Endret av Jonas
Skrevet
Heisann

På forrige LAN-party hadde vi noe små-problemer med hostnames mellom switchene. Jeg kunne koble til \\Navn hvis han var på samme switch, ellers måtte jeg skrive ip. Switchene var ikke konfigurert (Bare auto). Hva må jeg gjøre for at det skal virke? Sette opp en DNS-server av noe slag? Noen som har en liten veiledning?

Jonas

Du snakker nok om netbiosnavn, ikke vertsnavn.

Skrevet (endret)
Du snakker nok om netbiosnavn, ikke vertsnavn.

Gjør jeg? :p

Det var ikke bare fil-deling som ikke funket over switchene. Ingen fant hverandre i lan-spill heller. I CS måtte vi koble til med IP, og WC kunne vi ikke spille fordi spillet ikke har en slik "koble-til-manuelt"-funksjon.

Jeg trodde alt dette var bare navn som en DNS server oversatte til IP jeg :dontgetit:

Edit: Isåfall, vet du hvordan jeg kan fikse det?

Endret av Jonas
Skrevet (endret)

1. Som sumptrollet sier, du snakker om netbiosnavn, ikke DNS. Netbios/NetBEUI er en gammel og i utgangspunktet utdatert protokoll som bruker UNC navn i stedet for IP-adresser. Den er UAVHENGIG av IP. DNS er som du sikkert vet en tjeneste som oversetter hostnavn til 32 bits ip-adr

2.Switcher kan ikke dele ut IP adresser! De jobber på LINK-laget, mens IP-adr tilhører nettverks-laget. Det som trolig skjer er at dere bruker privat automatisk IP adresse som konfigureres automatisk av windows.

edit: Etter å ha tenkt meg litt om tror jeg ikke Windows Xp støtter NetBEUI, men kjører Netbios over TCP/IP. Prøv å gå inn på advanced TCP/IP settings, WINS, og velg "enable netbios over TCP/IP".

Har dere brannmur aktivert i windows? Portene 137 UDP, 138 UDP og 139 TCP må være åpne.

Endret av erikindre
Skrevet

Hvis du ikke hadde noen dhcp server oppe så er det ikke rart der ikke "fant" hverandre. Sett opp en dchp server (feks bare en router som nevnt lenger opp her) så skal dere finne hverandre med en gang ;)

Skrevet (endret)
Hvis du ikke hadde noen dhcp server oppe så er det ikke rart der ikke "fant" hverandre. Sett opp en dchp server (feks bare en router som nevnt lenger opp her) så skal dere finne hverandre med en gang ;)

Du trenger ikke DHCP-server for å få små lokalnett til å fungere. Som jeg har sagt har windows noe som heter Automatic Private IP-address.

Mer her: http://searchexchange.techtarget.com/sDefi...i788760,00.html ;)

edit: Så lenge du kommer inn på maskinene ved å skrive inn IP er alt i orden her. Problemer ligger som sagt i NetBios. Sørg for at brannmuren på ALLE pc'ene slipper gjennom de tjenestene jeg nevnte over. Evt. deaktiver brannmuren om dere ikke har internett i LAN'et. (som min lillebror under tvil har fått lov til) ;)

Endret av erikindre
Skrevet (endret)
Kan jeg bare koble til NextGenTel-routeren min, og sette den til å kjøre dhcp?

Ja, Nextgentel routeren kobler du til link porten på switch. De er vanligvis satt opp med dhcp server. Om du ikke har dhcp server kan du gi hver pc egen ip. Som f.eks. 192.168.0.x og mask 255.255.255.0. x er et tall fra 0-255 og unikt for hver pc på lokalnettet.

Endret av Lexx
Skrevet

Når jeg tenker over det ville det vært litt dumt om alle som kom måtte endre på innstllinger for å komme på nett. Det ender nok med at må gå rundt å hjelpe alle sammen da.

Jeg har nettop kommet i besittelse av en Cisco 1600 (1601) router. Kan jeg bruke den som dhcp server? Noen som kan litt om denne?

Skrevet (endret)
Har ikke windows XP innebygd DHCP server da?

Vet ikke, men jeg tror ikke jeg kan bruke den ene pc'en jeg har til å kjøre dhcp-server i tilegg. Ville vært best om jeg kunne har brukt routeren :)

Endret av Jonas
Skrevet (endret)
Har ikke windows XP innebygd DHCP server da?

Om du tenker på internet Connection Sharing, så jo.... Men hva er poenget? Automatic Private IP gjør vanligvis jobben!

Cisco 1600 er en ekte ruter, (ikke en sånn adsl ruter som folk har hjemme). Er en del arbeid med oppsettet som må gjøres gjennom eks. hyperterminal og er tekstbasert på disse gamle modellene. Har drevet litt med oppsett av 1601 rutere med rutingprotokoller og accesslister. Vet ikke om 1600 har dhcp, men tviler litt på dette. Uansett er oppsett av denne ruteren litt tricky om du ikke har en del peiling på rutere og IOS fra før av.

edit: Hvilken 1600 modell er det snakk om?

info om cisco 1600 finner du her:

http://www.cisco.com/en/US/products/hw/rou...0080091ff4.html

Endret av erikindre
Skrevet
Når jeg tenker over det ville det vært litt dumt om alle som kom måtte endre på innstllinger for å komme på nett. Det ender nok med at må gå rundt å hjelpe alle sammen da.

Jeg har nettop kommet i besittelse av en Cisco 1600 (1601) router. Kan jeg bruke den som dhcp server? Noen som kan litt om denne?

Du trenger ikke å endre på noen instillinger.... Windows setter selv en ledig IP adresse om ingen DHCP server blir funnet inne 60sek. Om du trenker på brannmuren som må åpnes er dette noe som må gjøres uansett. Det hjelper liksom ikke med en DHCP server når problemet er at Netbios over TCP/IP ikke funker :roll:

Skrevet

Hva er da galt med nettverket mitt? Som sagt, vi fant hverandre på samme switch, men ikke de som satt på neste switch. Er det bare et software problem, eller kan det løses med noe utstyr?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...