Gå til innhold

Bærbar til 3D/CAD/PhotoShop osv


Njaal2

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er ny bruker av forumet og har sett tidligere innlegg om saken. Problemet er at disse ikke lenger er up to date. Det jeg ønsker er erfaringer fra brukere av samme programvare.

 

Vil jeg merke annen forskjell på skjermoppløsning enn at ikonene og boksene blir større/mindre, og vil et bilde være klarere på en høyoppløselig skjerm? Er 15.4" TFT aktiv matrise WXGA (1280 x 800) greit nok (jeg spiller ikke)? Ser at dette er laveste oppløsning for widescreen-maskiner, men veldig mange leveres med slike skjermer.

 

Har vurdert følgende maskin Fujitsu Siemens Amilo M1425. Vet at forgjengeren M1420 ikke fikk mer enn OK i testen på barbara.no, men den nye versjonen er oppgradert. Et aber er at jeg ikke finner hastigheten på harddisken som er på 80 GB, selv ikke på sidene til fujitsu Siemens. Link til maskinen følger under

 

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=302932&cks=PRL

 

Hvis noen ville sjekket ut denne ville jeg vært meget takknemlig - fårstår at det er mange dyktige folk innom forumet.

 

Har dere andre forslag er jeg også taknemlig!

 

Njaal2

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bruker selv design programmer, og jeg ville nok hatt minst 1400 oppløsnig, og 1GB med RAM er å foretrekke om du skal jobbe i flere programm samtidig. Ser den maskinen du har sett deg ut har Radeon 9700 kort, noe som du ikke har bruk for om du ikke spiller. Prøv heller å finne en maskin med stor, høyoppløslig skjerm og bra med minne.

 

Ellers er 1.8Ghz grei prossessor.

Lenke til kommentar

IBM T41p eller T42p har ATI FireGL T2 skjermkort, noe som bør passe utmerket for CAD-bruk. I tillegg til kraftig prosessor og generelt god kvalitet og ytelse. Eneste store minus er den store prislappen.

 

IBM har jo også solgt hele PC-sjappa si til Kina, så vi får bare krysse fingrene og håpe at kvaliteten fortsatt leveres.

Lenke til kommentar

En mulighet er å kjøpe en maskin med dvi utgang og bruke en ekstern skjerm når du sitter på kontoret eller hjemme...

 

et godt skjermkort ala 9700 kan nok være fint å ha når du jobber med 3d programmer.

 

en kompis handla nvidia kort til sin stasjonære maskin pga nvidia var litt bedre på open gl dengangen. aner ikke hvordan det er nå, men den enorme forskjellen er det kanskje ikke?

 

DELL har maskiner med gode skjermer, men ulempen er knirkeplastikk.

 

stor oppløsning er uansett å foretrekke. Det blir fort liten plass å jobbe på når du har oppe ett par verktøy eller tre i photoshop, 3dstudio og andre programmer.

Lenke til kommentar

Bruker selv vanligvis kun min stasjonære til Cad og 3D. Men har da heller ikke noe behov for mobilitet, og får mye mere ytelse for penga ved å ikke velge bærbart.

 

Min erfaring er at f.eks Autocad, hvor jeg bruker Mecanical Desktop 6, går greit på det meste av nyere bærbare. Til og med min bærbare til 8500,- kjører autocad greit (1400x1050 oppløsning, R9000 skjermkort, Celeron M1,5, 256mb ram), men kunne nok trengt 512mb ram. Autocad krever heller ikke så mye av grafikkkortet som enkelte vil ha det til, men ville styrt unna løsninger med skjermkort som bruker delt minne.

 

Programmer som 3DS max, blir en annen sak. Prøvde for moro skyld å kjøre det på min bærbare, men det var helt håpløst å jobbe med, tror ikke mere ram kunne gjort det overlevbart heller.

I min stasjonære har jeg nå 1,5Gb ram for å kunne jobbe med litt større og krevende scener.

Har nå R9800Pro som skjermkort, men opplevde heller ikke mitt tidligere TI4200 som noe begrensning. Så min mening er at "spille" kortene yter så bra at spesialiserte CAD/CAM kort har blitt overflødige.

 

Så dersom du skal jobbe med 3DS max eller Maya eller lignende, ville jeg satt 1400x1050 som minimum skjermoppløsning. Av CPU ville jeg valgt en kraftig P4M, (3ds max utnytter HT). Ville også satset på 1024mb ram, (512 blir tidlig en begrensning når det kommer til polygoner og texturer).

Tror R9000 eller R9700 vil fungere bra, og mistenker manges "behov" for FireGL eller Quadro for litt kunstig.

 

Syns SuSE sitt forslag var bra:

http://multicom.no/varedetaljinfo.asp?varegruppe=2069&

Endret av Sigurd2
Lenke til kommentar

Jeg tror du har helt rett i at hvis man ikke har behov for veldig store scener som krever mer enn 128/256 MB ram ut av grafikkkortet ditt har du ikke brukt for noe mer enn et moderat bra grafikkort. Da teller alikevel antall MB ram på maskinen mer. Men hvis du skal jobbe med spesielt store og kompliserte scener er det godt å ha mye ram på skjermkortet og da må man ha et spesialisert kort.

I tilleg vill et spesialisert kort redusere den tiden det tar å produsere scenen betraktelig fordi man har med egne drivere som støttes av de fleste 3D programmer. Så hvis man lager en film el. så vil man oppleve stor forskjell på et spill kort og et DAC kort.

Lenke til kommentar
I tilleg vill et spesialisert kort redusere den tiden det tar å produsere scenen betraktelig fordi man har med egne drivere som støttes av de fleste 3D programmer. Så hvis man lager en film el. så vil man oppleve stor forskjell på et spill kort og et DAC kort.

Tiden det tar å rendere bilder/film avhenger nesten utelukket av CPU (mengde ram, og minnebåndbredde kan virke litt inn), skjermkortet har ingen som helst betydning. Kan godt sette opp en effektiv render farm med maskiner med dårlige integrerte skjermort.

 

Det man opplever med for tregt skjermkort/lite skjerm-minne er at det "lagger" når man flytter/snur ting eller endrer synspunkt i viewportene. Setter en begrensning for hvor store scener/texturer du kan jobbe med.

Endret av Sigurd2
Lenke til kommentar

Tiden det tar å rendere bilder/film avhenger nesten utelukket av CPU (mengde ram, og minnebåndbredde kan virke litt inn), skjermkortet har ingen som helst betydning. Kan godt sette opp en effektiv render farm med maskiner med dårlige integrerte skjermort.

 

Det man opplever med for tregt skjermkort/lite skjerm-minne er at det "lagger" når man flytter/snur ting eller endrer synspunkt i viewportene. Setter en begrensning for hvor store scener/texturer du kan jobbe med.

Jeg trodde grunnen til at man bare brukte en haug med dårlige prosessorer og råtne skjermkort i en rendring farm var fordi man fikk mest ytelse pr krone. Ikke fordi et spesialisert skjermkort ikke gjorde jobben sin. Mente at egne DAC kort faktisk bidro til å rendre bilde for bilde slik at det gikk raskere.

Men det kan jo godt være mulig at jeg tar helt feil her, for det er litt synsing i min påstand.

Lenke til kommentar

Hei alle der ute på nettet!

Jeg må si at jeg hadde ikke forventet så stor respons. Ser at dere vurderer andre maskiner, men en del av disse leveres med vanlig 15" skjerm og ikke widescreen.

Blir ikke dette litt trangt med tanke på verktøybokser? Vil gjerne ha synspunkter på dette. Dessuten lurer jeg litt på muligheten til å sette inn mere RAM. Hvor sansynlig tror dere det er at man vil sette inn mer enn 1024MB RAM i løpet av maskinens levetid (ca tre år)? Bør maskinen være mottakelig for 2048MB RAM? Fujitsu Siemens maskinen tar ikke mer enn 1024.

 

Njaal2

Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale deg en Dell Inspiron 8600. Dette er en meget god maskin og har kanskje markedets beste skjerm. Mange fornøyde brukere av den her på forumet.

 

Maskinen bør kunne ta 2GB Ram. De fleste med litt krav til ytelse i dag oppgraderer til 1GB og ser da ikke bort fra at det vil bli vanlig med 2GB om et år eller to.

 

Edit: Link

Endret av Frekkas
Lenke til kommentar

Har en Netshop 1557GLS som jeg bruker til CAD/3Dstudio/filmredigering i sammenheng med skolearbeid. Funker glimrende til dette. 3Dstudio kjører Hardwareacceleration gjennom ATI9700 kortet (så ett kraftig 3dkort gjør susen). Kunne sikkert hatt mere ram (har bare 512), men har ikke problemer med farten i det hele. Skjermoppløsningen på 1400x1050 synes jeg er tilstrekkelig til dette bruket.

Lenke til kommentar

Slik jeg ser det:

- P-m 1,8 ghz eller 2 ghz

- SXGA+ Skjerm

- 7200 RPM harddisk

 

- Ikke stress med med "wide" skjerm, med mindre du kjøper 1680x1024 eller bedre.

- 5400 RPM harddisk til nød, 4200 RPM harddisk vil bli en gigantisk flaskehals.

- Styr unna alt som ikke er P-m eller low voltage A64 CPU med mindre du faktisk setter pris på viftestøy.

 

- Mange laptoper rundt omkring som vil imøtekomme dine behov. Har du flust med penger vil en IBM T41 eller T42 (P) gjøre deg svært lykkelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...