Gå til innhold

fotocd fra japan foto,ikke helt bra kvalitet..


Anbefalte innlegg

  • 6 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Vel mye har skjedd siden sist,men jeg fikk cd-bilder fra noen andre levrandører og sammenliknet dette med de scans jeg laget selv. Og alt jeg kan si er, herreminfred for en forsjell. Ikke gidd å la levrandøren gjøre det for deg. Det er betraktelig bedre å gjøre det selv. Evt gjøre som jeg har gjort, skaff DSLR kamera.. kvaliteten kan ikke sammenliknes.

Lenke til kommentar

Er japan egentlgi kjent for å ha noe positivt om seg i det hele tatt?

 

Betaler gjerne en del ekstra for å gå til Elite heller. Bedre service, kunnskap og kvalitet, samt utvalg.

 

Jeg misliker sterkt, da hater er et ord som ikke egenr seg i et fora som dette, hele Japan photo.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Fotocd , ca 3-4kr bilde kan en glemme manuell korrigering. Proff scanning koster >25kr negativ/dias. Det er utrolig hvor mye informasjon som finnes i en filmrute, men det må draes ut korrekt. Dine bilder er jo undereksponerte og en ubemannet filmscanner vil ikke gjøre noe for å forbedre resultatet. Men er enig med deg i at det er mye alt for dårlig photocd'er. En får bedre resultat med rimelig bordscanner, og det sier jo bare litt. Det fotobutikkene med dårlige photocd gjør er å si at vi ikke vil skanne mere for deg. Det som er virkeligheten er at det er 50år med diaser/negativer der ute som ønsker å bli scannet bare ikke så dyrt (eller for billig).

Endret av sNx
Lenke til kommentar
det er stor forskjell på scanneplassene... bruk proffer..

 

men det jeg synes er horribelt er at enkelte av disse plassene tar seg 50kr for selve CDen du skal få levert bildene på...uten mulighet til å supplere media selv.. :angry:

5960880[/snapback]

 

50kr tillegg til, hvilken pris pr bilde scannet? Det er nesten fristende å lage en liste her over de som er dårlig, men skal ikke gjøre det.

Lenke til kommentar

det mest graverende tilfellet jeg var med på

 

pris for fremkalling av film - greit nok

 

50kr/75kr pr film for scanning og 50kr for selve CD plata...du kunne selvsagt fylle plata med så mange filmer det var plass til. men det å ikke kunne komme med en cd plate selv til 2kr og si "bruk denne" og spar meg for de 49kr i ren profitt dere tar for plata er rimelig uaktuellt.

Lenke til kommentar

Tror kanskje dere glemmer at de folkene skal overleve i en ellers tøff bransje. Noe må de jo tjene pengene på også.

Om dere griner over prisen, så gjør jobben selv da, og få det som dere vil.

Noe helt annet er å diskutere kvalitet på et produkt man betaler for.

Det er ikke akkurat mange verksteder man kan ta med seg deler til og be de "monter denna døh"...

 

Edit: Tenker ikke på Japan Foto nå, tenker generelt på bransjen.

Endret av Cirrrus
Lenke til kommentar

Det finnes ingen mellomting. HVorfor kan ikke en vanlig familie med 200 negativer finne ut hvor dette scannet? Det er mye penger å tjene her. Enten er det photocd eller proscan og ikke noe i mellom. Og det er håpløst å vite hvor en får tak i gode photocd. Stort sett er de ræva.

 

Den analogien din med verkstedet fungerer dårlig med negativer, scanning og photocd ;)

Endret av sNx
Lenke til kommentar

Hvis man ikke vil betale prisen det koster for å få noen til å gjøre det så blir man nok nødt til å gjøre det selv.

Det er nok, som du sier, et lite marked for scanning, men når det kommer til negativer så er det nok skoboks prinsippet som fortsatt gjelder. Sitte og scanne inn en hel masse dias og filmstrips tar fryktelig lang tid, og er selvfølgelig noe man må regne med å betale for. Alternativt er å melde seg inn i en kameraklubb og låne scanner derfra om man ikke har anledning til å kjøpe selv.

 

Edit: Du var litt rask til å redigere innlegget ditt...

Syns ikke sammenligningen med verksted er så umulig. Å forvente at man som kunde skal ta med egne produkter for at de man kjøper tjenesten hos ikke skal tjene penger, er nok litt drøy. Som å forvente at man kan ta med egen CD plate for at fotobutikken skal bruke denne i stedetfor.

Endret av Cirrrus
Lenke til kommentar
Når resultatet er som slik som trådstarter viste til, så synes jeg det er hårreisende ja. (slik kvalitet opplevde jeg også )

Vet godt at de skal tjene penger også, men det får være måte på.

5961840[/snapback]

 

Enig med deg der.

Når man betaler for et produkt og en tjeneste skal man frovente en viss kvalitet.

Prisen må selvfølgelig stå i samsvar med kvaliteten.

Lenke til kommentar

Idag er det nok ikke lønsomt med tanke på å scanne "en og en", det kan jeg være enig i uten å vite eksakt hva fotobransjen gjør. Sånn har det vel alltid vært, skal en ha etterbestilling blir det dyrere.

 

Ps nå kommer det jo et alternativt epson bordscanner på markedet som visstnok skal være forbedret til å ta 35mm film.

Endret av sNx
Lenke til kommentar
jeg fikk scannet med såkalt trommelscan samtidig som jeg fikk filmen fremkalt... antar nesten da at det bare er å mate hele filmen inn i en maskin, så går det automatisk..

 

ødela negativene mine gjorde de også med samme type stripe som trådstarter hadde :Grr:

5961954[/snapback]

Det er utrolig trist at de ikke har respekt for dine negativer. Jeg har sett negativer som deiser i gulvet fra fremkaller til kopieringsmaskinen. Klart det blir riper da. Dette er jo et klassisk problem for fotografer. Leste om en fotograf som sendte lysbildene sine rundt til blad/magasiner og fikk tilbake flere med fingeravtrykk!! å herregud! I den digitale verden har vi alltid en kopi av originalen liggende hjemme, heldigvis. En må nok betale mere for dette hvis du vil ha kvalitet. Det er vel ingen som sier at filmkamera lønner seg lenger. Det er nok litt som Cirrus sier at bransjen skal jo ha noe å leve av.

 

Det skal også være sakt at kamera kan også skape riper så rens baklokket og filmskinnene godt og finn en greiere fotolab.

Endret av sNx
Lenke til kommentar

Heisann!

 

Jobber selv i fotobutikk, vi benytter en Noritsu 2901 maskin for kopiering av papirbilder, ønsker kunden cd sammen med bildene vil den som standard bli produsert i ca 1500x1000 (husker ikke nøyaktig mål nå, max er vel 3000x2000, men 1500x1000 holder for de fleste, de som trenger bedre ber om dette).

Bildene på cd'n blir lagret med akkurat samme korrigeringer på filen som på papirbildet (begge deler lages samtidig, så hvis bildene på cd'n er av annen kvalitet enn papirkopien, så er nok cd'n laget på en annen maskin, og mest sannsynlig på auto modus) vi korrigerer alle bildene på filmen manuelt, auto modus er overhodet ikke bra nok, men som de fleste sikkert skjønner så har ikke stor labber tid til å sjekke hvert enkelt bilde, om det så er Kodak's (nå nedlagte) lab på mastemyr eller JP/FK ol. sine labber.

 

[Off-topic]

Og en ting jeg ikke liker er kunder som i absolutt skal prute på en vare, det er lavmål!! (mitt synspunkt)

Syntes dere det er akseptabel oppførsel å prute på varer i Norge?

Jeg for min del betaler det ting koster (hvis det er B-vare, så er det greit nok å kanskje prute litt). Har forsatt aldri spurt om avslag på en vare, selv ikke på B-varer (kjøper det svært sjelden, venter heller på en ny vare).

Lenke til kommentar
Er japan egentlgi kjent for å ha noe positivt om seg i det hele tatt?

 

Betaler gjerne en del ekstra for å gå til Elite heller. Bedre service, kunnskap og kvalitet, samt utvalg.

 

Jeg misliker sterkt, da hater er et ord som ikke egenr seg i et fora som dette, hele Japan photo.

5832905[/snapback]

Hadde du egentlig noe intelligent å si i hele tatt?

 

har du ikke noe mer fornuft i tankene er det vel like greit å holde kjeft.

 

Faller i fisk å dra kjeder over samme kam. Service, kunnskap, kvalitet og utvalg er butikk- og personellavhengig. Ikke navn-på-skilt-avhengig

Lenke til kommentar
50kr/75kr pr film for scanning og 50kr for selve CD plata...du kunne selvsagt fylle plata med så mange filmer det var plass til. men det å ikke kunne komme med en cd plate selv til 2kr og si "bruk denne" og spar meg for de 49kr i ren profitt dere tar for plata er rimelig uaktuellt.

5961056[/snapback]

Jobber selv i fotobutikk. Denne første prisen vi tar, er rett og slett en startpris, ikke en pris for selve CD'en. Det er uaktuelt å få inn ett bilde og scanne det kun for prisen det koster å scanne selve bildet. Det sier seg selv at ikke lønner seg. Derfor tar man en startpris, delvis for å faktisk tjene penger, delvis for å oppmuntre til at kunden leverer litt flere negativ samtidig... ikke noen få nå og da (tar litt tid å begynne på en ny ordre).

 

 

Det er utrolig trist at de ikke har respekt for dine negativer. Jeg har sett negativer som deiser i gulvet fra fremkaller til kopieringsmaskinen. Klart det blir riper da.
Riper i negativet kommer faktisk oftest fra selve fremkallermaskinen. Blant annet vil maskiner som ikke rengjøres daglig få oppsamlinger av krystallisert kjemi som gjerne legger seg på rollerne som filmen kjøres over. Disse skaper riper. Kodak hadde problemer med kjemi som krystalliserte seg lett for noen år tilbake, men i dag er det stort sett dårlig rengjøring av fremkallermaskinen som fører til riper på negativet. Derfor rengjør vi vår maskin ved stengetid hver eneste dag. Da er sjansen for riper langt mindre.

 

Heisann!

 

Jobber selv i fotobutikk, vi benytter en Noritsu 2901 maskin for kopiering av papirbilder, ønsker kunden cd sammen med bildene vil den som standard bli produsert i ca 1500x1000 (husker ikke nøyaktig mål nå, max er vel 3000x2000, men 1500x1000 holder for de fleste, de som trenger bedre ber om dette).

Nå er det vel ingen grunn til ikke å scanne i 3000x2000 (som er max også på labben der jeg jobber, Noritsu det også) da selve scannerjobben blir gjort når bildene leses inn i maskinen. Om den skrives i 1500x1000 eller 3000x2000 har lite å si, da CD-brennerne er så raske nå at forskjellen i tid i praksis ikke merkes uansett (man kan jo uansett begynne å neste ordre mens CD'en brennes).

 

[Off-topic]

Og en ting jeg ikke liker er kunder som i absolutt skal prute på en vare, det er lavmål!! (mitt synspunkt)

Syntes dere det er akseptabel oppførsel å prute på varer i Norge?

Jeg for min del betaler det ting koster (hvis det er B-vare, så er det greit nok å kanskje prute litt). Har forsatt aldri spurt om avslag på en vare, selv ikke på B-varer (kjøper det svært sjelden, venter heller på en ny vare).

5962216[/snapback]

Synes ikke det er noe galt i å prute. Alt jeg sier til kunden, er at med så små marginer som er i dag, er prisene allerede ferdigprutet. Det er ikke noe å gå på. Hadde vi hatt "prutbare" priser, ville vi måttet ligge over alle andre i pris. Kunder som ikke ønsker å prute, vil da betale mer enn nødvendig for varen, eller gå videre fordi vi er dyrere enn konkurrentene.

Lenke til kommentar
Edit: Du var litt rask til å redigere innlegget ditt...

Syns ikke sammenligningen med verksted er så umulig. Å forvente at man som kunde skal ta med egne produkter for at de man kjøper tjenesten hos ikke skal tjene penger, er nok litt drøy. Som å forvente at man kan ta med egen CD plate for at fotobutikken skal bruke denne i stedetfor.

5961737[/snapback]

 

Sorry jeg klarte ikke bestemme meg for hva jeg skulle skrive. Og jeg misforsto den analogien og at den var rettet mot "bruke egen cd plate i fotobutikken". Dette er en måte å ta startpris på og oppfordre til å scanne flere i samme prosjektet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...