Gå til innhold

fotocd fra japan foto,ikke helt bra kvalitet..


Anbefalte innlegg

Gjør et forsøk på å "quote" riktig her:

 

....produsert i ca 1500x1000 (husker ikke nøyaktig mål nå, max er vel 3000x2000, men 1500x1000 holder for de fleste, de som trenger bedre ber om dette).

Det er det jeg mener at fotobutikkene er flinke til å gi oppløsning (ikke alle) men sier lite om hva en kan forvente i maks akseptabel papirforstørrelse. Det er jo det som er det ultimate målet! Og du nevner 1500x1000 holder for de fleste og det er jeg nok enig med deg i hvis de fleste ønsker bilder på 10x15cm papir (hvis en tenker 300dpi og en armlengdes betraktningsavstand). Det er for dårlig at ingen av bildene ser godt ut på 10x15cm papir når: Negativene har et godt utgangspunkt og automatikken ikke slår seg vrang på alle filmrutene. (og at en aksepterer noen dårlig scanninger pga helautomatisk scanning).

 

Riper i negativet kommer faktisk oftest fra selve fremkallermaskinen. Blant annet vil maskiner som ikke rengjøres daglig få oppsamlinger av krystallisert kjemi som gjerne legger seg på rollerne som filmen kjøres over. Disse skaper riper. Kodak hadde problemer med kjemi som krystalliserte seg lett for noen år tilbake, men i dag er det stort sett dårlig rengjøring av fremkallermaskinen som fører til riper på negativet. Derfor rengjør vi vår maskin ved stengetid hver eneste dag. Da er sjansen for riper langt mindre.

Der lærte jeg noe nytt idag. Er det slik at denne faren er mindre ved bruk av "hengemaskin"? Jeg bruker profflab nå og de bruker hengemaskin hvor filmen heves og senkes. Jeg har kjøpt en bok om foto. Et kapittel om fremkalling nevnes endel som kan gå galt under E-6 dias fremkalling.

1. fogging (?)

2. fixspots, prikker og ujevnheter i tonene.

3. fargestikk (fargefremkaller forurenset med bleker)

Er dette noe problem i det hele tatt hvis jeg leverer positiv film til en lokal fotobutikk? Jeg har ikke opplevd noe problemer selv med fremkalling helt vanlig butikk (fotoknudsen). På foto.no skrives det stadig om fotolaber som slurver med prosessen. Er det virkelig så ille? Ripene er jeg med på , men hva med selve prosessen? Hvor viktig er egentlig daglig kalibrering?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Riper i negativet kommer faktisk oftest fra selve fremkallermaskinen. Blant annet vil maskiner som ikke rengjøres daglig få oppsamlinger av krystallisert kjemi som gjerne legger seg på rollerne som filmen kjøres over. Disse skaper riper. Kodak hadde problemer med kjemi som krystalliserte seg lett for noen år tilbake, men i dag er det stort sett dårlig rengjøring av fremkallermaskinen som fører til riper på negativet. Derfor rengjør vi vår maskin ved stengetid hver eneste dag. Da er sjansen for riper langt mindre.

Der lærte jeg noe nytt idag. Er det slik at denne faren er mindre ved bruk av "hengemaskin"? Jeg bruker profflab nå og de bruker hengemaskin hvor filmen heves og senkes. Jeg har kjøpt en bok om foto. Et kapittel om fremkalling nevnes endel som kan gå galt under E-6 dias fremkalling.

1. fogging (?)

2. fixspots, prikker og ujevnheter i tonene.

3. fargestikk (fargefremkaller forurenset med bleker)

Er dette noe problem i det hele tatt hvis jeg leverer positiv film til en lokal fotobutikk? Jeg har ikke opplevd noe problemer selv med fremkalling helt vanlig butikk (fotoknudsen). På foto.no skrives det stadig om fotolaber som slurver med prosessen. Er det virkelig så ille? Ripene er jeg med på , men hva med selve prosessen? Hvor viktig er egentlig daglig kalibrering?

5964597[/snapback]

Hengemaskin har jeg ikke hørt om, men en fremkallermaskin trekker filmen inn i kjemibad, hvor filmen går opp og ned i de forskjellige badene før den kommer ut på toppen. Den dras ikke langs noe, men stort sett trekkes fremover. Er kanskje det samme? Har ikke hørt om andre prosedyrer for å fremkalle en film på en lab.

 

Ved fremkalling i slike fremkallermaskiner unngår du det du nevner i dine punkt 1, 2 og 3. Dette er problemer som kan oppstå ved manuell fremkalling der den menneskelige faktor har mye å si for resultatet. Eneste problemet med fremkalling i fotobutikk, er at du kan få riper på negativene. De er sjelden synlige på ferdige bilder på papir, men er noe kjedelig allikevel. Noen lab'er slurver nok med rengjøring... Fototek (som leverer fremkallermaskiner og printermaskiner) sier at vår gamle fremkallermaskin (10-15 år) er renere enn mange maskiner på bare ett år. Spør gjerne i butikken om hvor ofte maskinen har hovedrens (helst hver annen eller tredje måned avhengig av mengde film som fremkalles), og om den renses lett hver dag etter bruk. At vår maskin er gammel gjør ingenting så lenge den er ren... teknikk og alt annet er det samme i dag som for 20-30 år siden. På printersiden (kopier til papir) er det forandret en del, men ikke bare til det bedre. Økt digital behandling også av film gir mer sterilt uttrykk på bildene, men det er ikke det vi diskuterer nå uansett.

 

Men pass på at du sier ifra at det er E6 film du leverer. Noen (kanskje helst nyere ekspeditører) legger ikke så lett merke til det, og hvis kontrollen også svikter på lab'en, så kan den fremkalles som vanlig film. Resultatet blir i beste fall kraftig fargestikk når man får det ut på papir, og som lysbilder er de så godt som ubrukelige. Spesielt Agfa film er det vanskelig å se forskjell på. Fuji og Kodak har vært litt glupere enn Agfa, og laget E6 film som ser veldig forskjellig ut fra vanlig C41 (negativ) film.

 

Dette kalles krosset film. Noen ønsker faktisk dette, og vi har ved unntak gjort det for kunder etter deres ønske(derfor jeg vet hvordan det ser ut). Men vi prøver å unngå det, da det kan skade kjemi og maskinen at man kjører gjennom E6 film. Kjemien som kreves til E6 er også mye mer sensitiv, og en av grunnene til at mange butikker ikke har egne E6 maskiner, er at kjemien kreves at det kjøres et visst antall filmer hver dag. Med dagens lille mengde E6 filmer, skal det godt gjøres å kunne opprettholde en slik tjeneste med de krav som stilles til en slik tjeneste.

 

Var dagens lille skoletime dette :)

Lenke til kommentar

SNX:

Vi er nok enige ser jeg, når vi bare snakker samme språk.

 

Afseth:

Kjører dere i tillegg kvalitetskontroll på kjemi og print via Fototek?

 

Et lite tillegg ang kjemi og E6, så er det helt riktig som Afseth sier, at E6 må brukes jevnlig og tildels ganske mye for å holdes stabil. Dette gjelder også C-41 (vanlig film). Det verste man kan gjør er faktisk å la en fremkaller stå ubrukt, der kjemi ikke sirkuleres og fornyes. Vet det praktiseres en del steder at fremkallermaskinen slås i standby når det ikke prosesseres film, noe som fører til stillestående kjemi. Ikke bra om man har et lite antall filmer.

Det man skal tenke på når man velger butikk for fremkalling av film er at man velger en som tar dette på alvor og har et visst volum. Rengjør maskinen ordentlig som det sies her, (alle maskiner har en vedlikeholdsplan som det anbefales sterkt å følge), og ikke minst kjemikontroll for å sikre stabil og god fremkalling. Ved hjelp av kjemikontroll kan man se om det er en trend som er i ferd med å utvikle seg før man kan se og oppleve problemer. Kodak hadde tidligere krav om akkurat dette for sine Express butikker.

Om man fremkaller film hjemme er det helt andre ting man må tenke på enn akkurat dette.

(Har ikke gjort det på 10 år så her skal jeg ikke komme med noen visdomsord).

Viktig å skille mellom de prosessene som en maskin gjør automatisk, og det man må gjøre for hånd dersom man fremkaller selv når du leser deg opp på emnet.

Ellers syns jeg det er morsomt å se at det faktisk er så mange som har interesse for filmbasert foto fortsatt. Ikke bare de som enda ikke har kjøpt seg digtalkamera, men faktisk ganske mange, og mange unge/ nye, som syns hele prosessen er spennende.

Jeg tror også at man får en veldig mye større forståelse for foto som håndverk om man også tar med seg denne biten av faget. Selve fotograferingen er jo ganske så lik enten man bruker vanlig film eller digitalt.

Lenke til kommentar
Afseth:

Kjører dere i tillegg kvalitetskontroll på kjemi og print via Fototek?

Da vår printmaskin er helt ny, har vi ikke forhandlet frem noen endelig avtale på service. Fototek har somlet og rotet litt i den forbindelse, så vi venter fortsatt på at alt vi er lovet skal komme i stand. Men da vi tidligere sendte kontroller til Kodak, var det sjelden og aldri noe å utsette på kvaliteten, og mottok en rekke diplom og priser fra Kodak for gode rutiner og god kvalitet. Nå har vi som sagt en helt ny maskin, og etter litt trøbbel med å sette den opp til optimal bildekvalitet, synes jeg vi er ganske nær kvaliteten vi hadde før. Dessverre er det et faktum at digitale lab'er ikke gir like god kvalitet som de gamle analoge. Men når den analoge tok kvelden (hovedkortet knela), så fantes det jo ikke annet enn digitale på markedet, og vi måtte jo uansett kjøpe en digital for å følge utviklingen med fremkalling fra digitale medier.

 

Ellers syns jeg det er morsomt å se at det faktisk er så mange som har interesse for filmbasert foto fortsatt. Ikke bare de som enda ikke har kjøpt seg digtalkamera, men faktisk ganske mange, og mange unge/ nye, som syns hele prosessen er spennende.

Jeg tror også at man får en veldig mye større forståelse for foto som håndverk om man også tar med seg denne biten av faget. Selve fotograferingen er jo ganske så lik enten man bruker vanlig film eller digitalt.

5965302[/snapback]

Kan være nyttig å vite litt om det selv om man skal drive med digitalt også. Sjansen for at man ønsker å lage skikkelige papirkopier eller forstørrelser av de beste bildene (ikke bare kjørt ut på printeren hjemme) er ganske stor. Da er det greit å vise interesse i å sjekke om butikker har gode rutiner, for riktig uskifting av kjemi og hyppig renhold er like viktig på printmaskinen som på fremkalleren for å sikre god kvalitet. Den største forskjellen er jo at med feil/dårlig fremkalling, så er jo selve originalen ødelagt. Det som gjøres på printmaskinen, kan alltids gjøres på nytt da originalen forblir uendret.

Lenke til kommentar
Heisann!

 

Jobber selv i fotobutikk, vi benytter en Noritsu 2901 maskin for kopiering av papirbilder, ønsker kunden cd sammen med bildene vil den som standard bli produsert i ca 1500x1000 (husker ikke nøyaktig mål nå, max er vel 3000x2000, men 1500x1000 holder for de fleste, de som trenger bedre ber om dette).

Nå er det vel ingen grunn til ikke å scanne i 3000x2000 (som er max også på labben der jeg jobber, Noritsu det også) da selve scannerjobben blir gjort når bildene leses inn i maskinen. Om den skrives i 1500x1000 eller 3000x2000 har lite å si, da CD-brennerne er så raske nå at forskjellen i tid i praksis ikke merkes uansett (man kan jo uansett begynne å neste ordre mens CD'en brennes).

 

 

Hmm, da har nok dere en annen maskin/tileggsutstyr vi ikke har, for det tar MYE lenger tid å scanne inn filmene i max oppløsning (scanningen i seg selv går tregere enn med lavere oppløsning), og vi kan ikke begynne på neste ordre før den er ferdig å brenne platen.

Så da var det sagt:=)

Lenke til kommentar

Da har dere nok en noe eldre maskin, for scanning går like raskt uansett hvilken oppløsning. Man skulle tro negativene ble scannet i minst 3000x2000 for å få maks kvalitet på utskriften? Mulig den som default scanner lavere...

 

I tillegg har vi fått en liten "dings" som kan brenne CD'n og printe index/logo på selve CD'n. Da skal det ikke være noen som helst forsinkelse mellom ordrene. Den har imidlertid ikke Fototek klart å fikse enda, så vi bruker fortsatt den interne CD brenneren. Det tar litt lengre tid før vi kan sette inn neste ordre, men det er ingen forskjell mellom lav og høy oppløsning så vidt jeg har merket. Uansett kan vi begynne med ny ordre mens den brenner.

 

Forøvrig heter maskinen Noritsu 3301 eller noe sånt.

Lenke til kommentar
Hengemaskin har jeg ikke hørt om, men en fremkallermaskin trekker filmen inn i kjemibad, hvor filmen går opp og ned i de forskjellige badene før den kommer ut på toppen. Den dras ikke langs noe, men stort sett trekkes fremover. Er kanskje det samme? Har ikke hørt om andre prosedyrer for å fremkalle en film på en lab.

Går den opp og ned langs mange spoler? Jeg visste heller ingenting om hengemaskiner i forrige uke. På redlab sa operatøren til meg at de senket filmen ned i bad i en hengemaskin. På den måten er filmen fri for kontakt med annet enn væsker. Dette stemmer også med boken som skriver at prosessen skjer som om du skulle hevet og senket filmen med armen din (en fordel hvis strømmen går f.eks så kan en fortsette manuelt. Vet ikke om såkalte "Refrema" maskinen kan opereres uten strøm.). Prosessen er slik at filmen senkes, draes langs mens den er nede i badet, heises og dyppes i neste. Til slutt inn i tørkeskap. Filmen henger hele tiden og er aldri i kontakt med fastmonterte komponenter. photofono skriver at de sender E-6 til farvelabben som har refrema hengemaskin. Her er en grei illustrasjon over spole kontra hengemaskin: dip and dunk figur . Her er en brosjyre om refrema maskinen: refrema pdf. Selv om dette virker lovende finnes det jo ulemper her også. Hva det innebærer vet jeg ikke for øyeblikket.

 

Ved fremkalling i slike fremkallermaskiner unngår du det du nevner i dine punkt 1, 2 og 3. Dette er problemer som kan oppstå ved manuell fremkalling der den menneskelige faktor har mye å si for resultatet. Eneste problemet med fremkalling i fotobutikk, er at du kan få riper på negativene.

Ok. Det var egentlig det svaret jeg hadde en vag tanke om. Boka mi vil nok gi leseren en ide om hva som har gått galt uavhengig om filmen er prossesert maskinelt eller manuelt.

 

Når vi snakker riper så regner jeg med at det største problemet er langsgående riper? Det var ikke det jeg opplevet sist, men det var en gammel film (ca 6år) som var brukt i dårlig kompaktkamera. Den hadde tilfeldig riper rundt om kring. Forstår at det er rengjøring som er tingen. Er rengjøring dyrt? Digital ICE på scanneren hjemme takler støv og riper flott, men de som er middels sterke vil alikevel være vanskelig å fjerne (de opptar for stor plass til å kunne rekonstruere noe fornuftig).

 

[offtopic] (er det faktisk en kode ?)

Vi sporer nok av her med analog print vs. digitalisertnegativ print. Kanskje vi får starte en ny tråd om hva egentlig menes med flate foto hehe.(når jeg sammenlikner bestefar sine bilder fra åtti-nitti tallet viser de overraskende kvalitet på bilder. Fargene tar seg fremdeles godt ut og skarpheten er upåklagelig. De kan lett sammenliknes med foto fra canon 20D tør jeg påstå. Som om ikke det var bra så har jo filmene blitt bedre, skarpere mindre kornete. En bekjent av meg ble forespurt i en fotoforetning om han ikke skulle kjøpe digitalkamera fordi det var bare 1kr printen. Han svarte: "joda jeg har digitalt kamera men jeg må jo trimme en av de gamle som går på film". Han lovte hun skulle få se på resultatet. Han fikk filmen tilbake og hun fikk l a n g t hakeslipp. Han spurte om hvor høyt i pris på digitalt kamera for å matce sine resultater- hun måtte innrømme at det måtte bli høyt. Han viste henne kameraet og sa at dette er en leica m3 fra 1954! :love:

[/offtopic]

 

 

Men pass på at du sier ifra at det er E6 film du leverer.

...

Var dagens lille skoletime dette :)

Takk for tipset og skoletimen. :)

Lenke til kommentar
Går den opp og ned langs mange spoler? Jeg visste heller ingenting om hengemaskiner i forrige uke. På redlab sa operatøren til meg at de senket filmen ned i bad i en hengemaskin. På den måten er filmen fri for kontakt med annet enn væsker. Dette stemmer også med boken som skriver at prosessen skjer som om du skulle hevet og senket filmen med armen din (en fordel hvis strømmen går f.eks så kan en fortsette manuelt. Vet ikke om såkalte "Refrema" maskinen kan opereres uten strøm.).

(...)

Digital ICE på scanneren hjemme takler støv og riper flott, men de som er middels sterke vil alikevel være vanskelig å  fjerne (de opptar for stor plass til å kunne rekonstruere noe fornuftig).

Er nok ikke hengelab vi har da nei, men i såfall ser jeg ikke helt vitsen med hengelab fremfor normal mini-lab så lenge den rengjøres til riktige tidspunkt. Rengjøring er ikke dyrt, og innebærer bare noen minutters spyling og tørking ved dagens slutt, samt en halv dag for hovedrent pr. maskin en gang i blant (hver annen eller tredje måned vanligvis). Uansett har jo lab'ene nå Digital ice som brukes på filmene om det er riper eller støv på de, så ripene blir uansett borte under kopiering, med mindre det er kraftige riper... og det skal litt til. Men jeg kan ikke huske sist jeg så en ripe på en film fremkalt der jeg jobber. E6 er derimot noe mer kritisk da man bruker positivet direkte ved fremvisning av bildene. Men hengelaber virker altså å dra nytte av sin fordel hovedsaklig på E6.

 

En vanlig mini-lab kan også drives manuelt uten strøm, med en enkel sveiv ved siden av maskinen i tilfelle strømbrudd.

 

Illustrasjonen du viser overdramatiserer nok fordelen med hengelab'er, men mulig det er en fordel med tanke på rengjøring om de ansatte ikke gidder å gjøre dette.

Lenke til kommentar
[uansett har jo lab'ene nå Digital ice som brukes på filmene om det er riper eller støv på de, så ripene blir uansett borte under kopiering, med mindre det er kraftige riper...

5966788[/snapback]

Det er jo kjempe bra. Jeg husker før i tiden med støvavtrykk på papirbildene. Det er mye flott med ICE og jeg er redd for at endel fotobutikker tar derfor også mindre hensyn til negativene. Figuren jeg fant var uheldig overdramatisert. Det viste seg å være endel lab'er rundt om kring som bruker hengemaskin på E6, men noen fremkalte også C41 i hengemaskin.

 

Tilbake til tema. Noen her inne som kan anbefale butikk som gir ok kvalitet på photocd?

Lenke til kommentar

Sørg for at filene leveres i min. 350dpi og i raw-format evt Adobe RGB profil,

og ikke i jpg (da er alt håp ute med engang)

 

 

Igjen dette med DPI! Det er ikke lett. Kan man levere digitale bilder med en spesifisert DPI? DPI er irrelevant for digitale bilder, det er jo bare en mengde pixler der avstanden mellom alltid er konstant (null).

 

Hvis du mot formodning mente 350dpi på innskanningen (hvor dpi faktisk er relevant), blir det jo et heller lite bilde: ca 496x331pixler for 35mm film.

 

Beklager utbruddet, men jeg mistenker at utrykket "DPI" bidrar til adskillig forvirring blant hobbyfotografer verden rundt.

Lenke til kommentar
Igjen dette med DPI! Det er ikke lett. Kan man levere digitale bilder med en spesifisert DPI? DPI er irrelevant for digitale bilder, det er jo bare en mengde pixler der avstanden mellom alltid er konstant (null).

Jeg trur han mente å levere i 350dpi som at han hadde en stor nok bildefil til å fylle arket med 350 dotts per inch (med andre ord du må vite hvor stort arket er). Det er jo tilfeller hvor lavere dpi er tilstrekkelig, ved f.eks større betraktningsavstand.

 

Enig digitale bilder er bare en mengde av punkter. Størrelse på disse punktene sies det ingenting om. Det er her DPI kommer inn og gir en fysisk størrelse på punktene. Jeg trur forvirringen går når man fastslår at DPI er kun for papir, eller kun for printer eller kun for scanner. DPI er bare et mål på hvor mange punkter du får/finnes på en tomme (uten å si hva det skal brukes til). Altså et kvalitetstall. :)

Endret av sNx
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...