Gå til innhold

fotocd fra japan foto,ikke helt bra kvalitet..


Anbefalte innlegg

Hei :)

 

Var å framkalte film hos Japan Photo nylig å tenkte jeg skulle være smart å få bildene på CD fra J P. Dette var ikke lurt.. Bildene jeg fikk som papirkopier var helt ok kvalitet,men derimot de jeg fikk på CD var HELT redselsfulle :mad: . Det ser ut som det er brukt laveste setting på scanneren, bildene var kornete og blasse i fargene. På ingen måte så mye å rope hurra for. :thumbdown::thumbdown:

 

 

Har noen vært bortil noe tilsvarende ??

 

Jeg kan poste bilder av hva jeg fikk,men for å vise hele effekten vil de bli noe større en hva som er tillatt her på siden, samt at jeg ikke har sted å publisere dem..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fikk samme resultat ved bestilling hos fotoknudsen. Papirbildene var fine, mens de som var scannet, og som du kunne laste ned fra FK var helt ubrukelige, latterlig at de tar seg betalt for en så dårlig tjeneste...spar heller de penga og kjøpe en Nikon Coolscan så får du scannet negativer i meget høy kvalitet.

Endret av jivac
Lenke til kommentar

Her et eksempel som jeg fikk skannet fra film hos Kodak (Ulles postfoto). Bortsett fra at det er en ripe på filmen, så er resultatet fra skanningen bra. Ripen skyldes antakelig en feil på filmkassetten eller sandkorn, de andre to filmene er ikke ripet i det hele tatt.

post-113-1102883685_thumb.jpg

Endret av MagneH
Lenke til kommentar

Kunne ikke la være å kommentere dette med innscanningen.

Du har jo valgt Japan Photo og nå håper du Lømork kan gjøre en bedre jobb ??

Finn noen i nærheten av der du bor som kjører en Fuji Frontier maskin.

Be om 16 R BMP, den bør holde for de fleste. Er ikke den god nok så spør etter Free Export BMP i størrelsen 25x38. Da sitter du med en 40 Mb fil som dekker de fleste behov.

Foto Knudsen Cd'en har som regel 3 mapper med tre forskjellige oppløsninger.

Da er det bare å velge hvilken.(de kunne ha spart seg for de to minste)

Lenke til kommentar
generell filstørrelse er ca 450-500 kb, Noe som skulle gi helt ok bilder

til å vise på skjerm ja... alt annet vil de være ubrukelig om man er kvalitets-

bevist.

 

 

Har enda ikke sett en fotobutikk levere gode scanninger, de fleste ansatt har

ikkje god nok peiling til å gjøre noe slikt. Da kan man like godt gjøre det selv.

 

Sørg for at filene leveres i min. 350dpi og i raw-format evt Adobe RGB profil,

og ikke i jpg (da er alt håp ute med engang)

 

Prøv disse om du ønsker god scanning;

http://www.upi.no/

Lenke til kommentar
Hei :)

 

Var å framkalte film hos Japan Photo nylig å tenkte jeg skulle være smart å få bildene på CD fra J P. Dette var ikke lurt.. Bildene jeg fikk som papirkopier var helt ok kvalitet,men derimot de jeg fikk på CD var HELT redselsfulle :mad: . Det ser ut som det er brukt laveste setting på scanneren, bildene var kornete og blasse i fargene. På ingen måte så mye å rope hurra for. :thumbdown::thumbdown:

 

 

Har noen vært bortil noe tilsvarende ??

 

Jeg kan poste bilder av hva jeg fikk,men for å vise hele effekten vil de bli noe større en hva som er tillatt her på siden, samt at jeg ikke har sted å publisere dem..

Hei!

 

Hvis du ønsker kvalitetsbilder fra film, og ønsker å bruke film, er det lureste man kan gjøre å kjøpe en dedikert filmskanner. Da får en den høyest mulige kvalitet rimeligst mulig fordi man gjør alt selv og kan få bildene akkurat slik man vil ha dem.

Lenke til kommentar
Hei :)

 

Var å framkalte film hos Japan Photo nylig å tenkte jeg skulle være smart å få bildene på CD fra J P. Dette var ikke lurt.. Bildene jeg fikk som papirkopier var helt ok kvalitet,men derimot de jeg fikk på CD var HELT redselsfulle :mad: . Det ser ut som det er brukt laveste setting på scanneren, bildene var kornete og blasse i fargene. På ingen måte så mye å rope hurra for. :thumbdown:  :thumbdown:

 

 

Har noen vært bortil noe tilsvarende ??

 

Jeg kan poste bilder av hva jeg fikk,men for å vise hele effekten vil de bli noe større en hva som er tillatt her på  siden, samt at jeg ikke har sted å publisere dem..

Hei!

 

Hvis du ønsker kvalitetsbilder fra film, og ønsker å bruke film, er det lureste man kan gjøre å kjøpe en dedikert filmskanner. Da får en den høyest mulige kvalitet rimeligst mulig fordi man gjør alt selv og kan få bildene akkurat slik man vil ha dem.

jeg har tenkt litt på det faktisk,men har ikke peil på det, har du noen ide om hvor en kan få en filmscanner og evt hvor mye ca en sånn koster ?

 

Jeg kommer i basis bare til å bruke film til jeg får råd til å kjøpe ett litt skikkelig digitalt SLR kamera. Noe jeg driver å sparer opp til å forhåpentligvis har nok til iløpet av våren/sommeren en gang (2005)

 

Satser på Canon D20 evt en pent brukt D10 holder lenge for meg. Jeg hadde egentlig ikke hatt noe imot en D60 heller ,men D10 får en nå til nesten samme prisen. så da er jo det valget enkelt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Vet ikke hva alle andre driver med, men der jeg jobber scanner vi i ca. 6 megapixler. Bildene blir ikke behandlet (justert slik som da vi kopierer til papir) for å gi kundene frihet til å gjøre dette selv. De får altså en fil på CD'n som har størst mulig frihet til å justeres slik kunden selv vil.

 

Noe lavere enn 6 megapixel oppløsning, burde ikke være tillatt. Men Japan Photo har ikke rykte på seg til å være spesielt gode på fremkalling og slike ting. De er billige, men du verden så stor forskjell man ser på filmer fremkalt hos de og hos en butikk der de legger litt omtanke i arbeidet.

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Ser at fotobutikker får mye kjeft når det gjelder filmscanning.

Må bare få si det at ikke alle fotobutikker er like..

Nettbutikker og postordefremkalling er generelt sett dårlig, men kodak express butikker tar disse jobbene seriøst og oftest har egne labteknikere.

Kan for eksempel ta butikken jeg jobber i.. Når vi får spørsmål om å brenne på CD, gjør vi alltid dette på gullplater og scanner i 1260 dpi..

Det er derfor ikke noen grunn å kritisere fotobutikker generelt..

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...