Gå til innhold

Northwood eller Prescott?


Anbefalte innlegg

har tilbud om to brukte:

Pentum 4 Prescott 800bus 3ghz HT ca 1100kroner

Pentium 4 Northwood 533bus 2,4ghz (er det hyperthreading?) ca 800kr

 

har asus p4s800 med kanskje ikke verdens beste chipset sis648fx

har en celeron 2,6 i maskina nå som fungerer svært dårlig, detter ned i 50 fps

på vanlig cs i 640 480 med radeon 9800pro.

er det cpuen sin skyld?

 

verdt å nevne at jeg kjøper en 512chip med pc3200 kingston eller crucial ballistix ram,

 

hva er mest for penga her?

 

EDIT:nå har jeg 256mb pc2700 ram som i minetesten i everest får 145 i latency,

skyldes dette cpu, minne eller chipset? og hvis jeg bytter cpu og minne

vil det endre seg drastisk?

¨

edit2:heheh glemte det viktigste av alt, bruksområde: tunge spill

 

edit3:blåser i loading times, fps er alt som teller

Endret av -Bassaddict-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Prescott er bæsj i forhold til 800FSB Northwood'en.. men 533 P4 hørtes litt kjedelig ut..

:huh: Hva? Det er Prescotten som har 800FSB.

Nemlig!

 

Var det snakk om en klokkbar 2.4C mot en 3.0E kunne man diskutert dette hvis trådstarter hadde et hovedkort som var skikkelig egnet til overklokking. Det har han ikke. Når det er snakk om en P4B er det egentlig ikke noe å spekulere på.

 

Til sammenligning vil en 2.4C med riktig oppsett yte omtrent likt med en 2.4B klokket til 2700-2800 mhz.

Lenke til kommentar

loadiing times betyr intet for meg så lenge jeg har bra fps noe jeg ikke har med cellyen min nå. hva superpi sier er irrelevant hvis jeg får ca samme ytelse og sparer 300kr.

er altså bare spill som ksal tas med i beregegnina, decoder ikke divxer kjøper dvd! :p

 

klokker cellyen min fra 2,6 til over 3,

uten problemere, det er vel 15%klokking ellerno,

regner vel med at jeg skal klare det med ny ram også?

Endret av -Bassaddict-
Lenke til kommentar

Når det gjelder ram har trådstarter to muligheter slik jeg ser det, når han i utgangspunktet har en PC2700-brikke på 256MB.

 

1. Kjøpe en til, slik at han kan kjøre i dualchannel. Ikke optimalt med PC2700, men det vil gi en boost i forhold til å kjøre single. Uansett er 256MB for lite til det meste.

 

2. Selge brikka og kjøpe to brikker med PC3200-specs eller bedre. 2x256 eller 2x512 er trådstarters valg. Skal Prescott`en overklokkes satser man på brikker som klarer høyere hastighet.

 

Legger til at jeg ikke er sikker på om hovedkortet har dual-channel. I så fall vil ikke Prescott`en få yte optimalt, faktisk mister man en hel del. Men uansett milevis foran det andre alternativet.

Lenke til kommentar

jeg skal ha en northwood 2,4 533bus tror ikke det er dual channel men skal ha bare 512chip pc3200 da har detvel ikke no å si?

 

EDIT:tror ikke det er dual channel på hovedkortet altså, men med en chip har det vel ikke noe å si? er det sånn at jeg kan kjøpe EN (256*2)brikke og kjøre i dual channel eller får jeg 512 på en brikke?

ulemper fordeler?

Endret av -Bassaddict-
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...