KAV Skrevet 6. desember 2004 Skrevet 6. desember 2004 Jeg sitter i dag med en Pentax MZ-5, som jeg har vært godt fornøyd med, men vurderer å gå over til digitalt speilrefleks D70 eller EOS 20D. Men etter å ha lest artikler både angående lagring av digitale bilder og kvaliteten, har jeg begynt å bli skeptisk. I en artikkel om digital lagring står det blant annet: "Å satse på å bruke CDér og andre optiske medier om 25 år er som å spille russisk rulett med fult magasin", "Endring i filformater er en kilde til stadig frustrasjon"...............Frem til nå er det eneste vi har kunnet stole på vært ASCII-tekst i 7bit for trygg arkivering og bruk". Det virker som det å bevare digitale arkiv kan bli en kostbar og arbeidsom prosess. I dag oppbevarer jeg mine dias/negativer i et mørkt, kjølig og tørt rom, og regner med at ved denne lagringen kan jeg ta dem fram om 30 år, og ved hjelp av en scanner få gode resultater av dette. Med digital lagring ser jeg for meg at filene må flyttes jevnlig over til nye lagringsmedia, og i verste fall konverteres til nye filformater. Har noen erfaringer eller system for å sikre sine digitale bilder for framtiden.
BIGG Skrevet 6. desember 2004 Skrevet 6. desember 2004 Med digital lagring ser jeg for meg at filene må flyttes jevnlig over til nye lagringsmedia, og i verste fall konverteres til nye filformater. Det kan du nok risikere ja, men kanskje ikke oftere enn en gang hver 10. år, eller ennå sjeldnere...
HrSteen Skrevet 6. desember 2004 Skrevet 6. desember 2004 Hvis man holder seg til godt etablerte filformat så har jeg vanskelig for å tro at det formatet forsvinner så veldig fort. TIFF er vel bortimot 15 år og det er vel ingenting som tyder på at det er på tur ut.
lmopheim Skrevet 6. desember 2004 Skrevet 6. desember 2004 Jeg ville ikke latt disse spørsmålene hindre meg fra å gå over til digitalt kamera. Filformat vil garantert ikke bli noe reelt problem og laring på digitalt medium har mange fordeler. F.eks er det mye enklere å lage duplikater, sikkerhetskopier osv. Det aller meste av den videre utviklingen vil også foregå innen digitalt foto.
Kristallo Skrevet 6. desember 2004 Skrevet 6. desember 2004 (endret) Endring i filformater er en kilde til stadig frustrasjon"...............Frem til nå er det eneste vi har kunnet stole på vært ASCII-tekst i 7bit for trygg arkivering og bruk". Det finnes emulatorer for alle typer datamaskiner som vil være tilgjengelig i all fremtid. Tar du vare på programvaren sammen med bildene så vil du alltid kunne lese og behandle dem. Det er kansje problematisk for folk som er analoge i hodet og ikke helt vet hva en datamaskin egentlig er men du vil alltid finne en 12 åring nede i gata som kan fikse det på et blunk. En høykvalitets DVD (archival/medical grade) som er lagret mørk, kjølig og tørt vil garantert være fint lesbar om 100 år. Husk at du i tillegg har bildene liggende på en harddisk og lager en enda kopi i full fart hver gang ny lagringsteknologi dukker opp. Hvis det ikke skjer noe galt så vil du aldri få bruk for sikkerhetskopiene i kjelleren. Endret 6. desember 2004 av Kristallo
anderfo Skrevet 6. desember 2004 Skrevet 6. desember 2004 Husk at du i tillegg har bildene liggende på en harddisk og lager en enda kopi i full fart hver gang ny lagringsteknologi dukker opp. Hvis det ikke skjer noe galt så vil du aldri få bruk for sikkerhetskopiene i kjelleren. Og så lenge huset ditt ikke brenner ned så vil du heller ikke få bruk for backupen du har lagt i bankboksen din...
KAV Skrevet 8. desember 2004 Forfatter Skrevet 8. desember 2004 Hva med kvaliteten på bildene. I dag tar jeg helst bilder med dias-film, og scanner med en Nicon LS4000. Dette synes jeg gir gode resultat, og det er uproblematisk å forstørre disse til store utskrifter avhengig av kvaliteten på selve originalbildet (diasen). På analogt kamera kan jeg skifte til den filmkvaliteten jeg mener er best for forskjellige typer fotografering. Med et digitalt kamera er man er låst til kvaliteten til bildebrikken som er i kameraet. Man kan ikke få bedre bilder enn det beste bildebrikken kan yte, og det er ikke mulig å skifte brikke senere antar jeg. Kan digitale speilreflekser konkurere med analoge speilreflekser på bildekvalitet?
Madmax30 Skrevet 9. desember 2004 Skrevet 9. desember 2004 Ja, jeg vil si de kan konkurere absolutt. Det som er viktig er å ha gode glass, ta bilder i RAW-format og å kunne behandle de "riktig" i software. Etterhvert tror jeg det bare er entusiaster igjen som fotograferer med film. Sammenlign gjerne med hifi-bransjen og LP-entusiaster. Jeg ville ikke nølt på å gå over til digitalt. Det er fremtiden og jeg ville så fort som mulig satt meg inn i digital bildebehandling. Det er moro og mye muligheter, f.eks kan man ta bilder rett etterhverandre i helt ulike iso-verdier uten å tenke over at man må skifte film.
lassevk Skrevet 9. desember 2004 Skrevet 9. desember 2004 Aller først så bør en jo vite at det er ingen som i nattens mulm og mørke vil komme inn i huset ditt og bytte ut cd-spilleren i pc'en din med noe som ikke kan lese cd'er. Hvis du putter cd'ene i en skoeske og tar dem frem om 50 år, ja da vil jeg være enig i at du kan få et problem med å lese innholdet. Er du relativt oppegående og klarer å se at cd-formatet blir byttet ut, og så foretar en jobb for å bevare dataene dine, så vil ikke dette være noe problem. Det er jo også heller ingen garanti at du om 50 år får kjøpt utstyr til å fremkalle bilder selv for en relativt rimelig penge. Hvis f.eks. digital fotografi tar helt over så vil jo det være noe forbeholdt de aller færreste av oss og da vil det bli dyrt. Med andre ord, det er ingen garantier. Å ignorere at tiden løper er å be om problemer, men følger man litt med vil det ikke være noe problem.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå