Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

telenor og wlan

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei naboen har kjøpt seg wlan og abonet hos telenor adsl. han spurte om jeg kunne hjelpe han med og sette dette opp. men det funker ikke. har prøvd og sette ledningen rett i pcen da fungerte det, når jeg tar den ut og kobler til det tråløse ruteren finner de ikke hverandre.

hørte noe om at ip skulle være 10.0.0.1 eller no, det er den i alle fall uten tråløse ruteren,når den er koblet direkte inn i pcen med ledning. er det noe spesielt oppsett med dette når det gjelder telernor? pga jeg tokk med pcen over til meg koblet det opp samme måte her og da fungerte det for jeg har tele2 som er altid på logget?!

Håper på fin forklaring, pga telenor ikke kunne forklare meg dette for da måtte jeg ringe en annet selskap som skulle ha 25 kr minuttet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må sette ruteren til PPPoE og legge inn brukernavn og passord i den.

Den står vel som DHCP når du mottar den.

Står vel hvordan man gjør det i manualen. :)

Skrevet

Har routeren innebygget ADSL-modem? Det er ikke alle som har dette, og da må routeren kobles til ADSL-modemet dere har fått tilsendt fra Telenor.

Routeren har som regel IP-adresse 192.168.1.1 (dette står i instruksjonsboka som følger med) Koble til routeren med en VANLIG nettverkskabel, fra PC til router. Logg inn på routeren, velg WAN-oppsett, og PPPoE, og legg inn brukernavn i formatet "[email protected]" samt passordet dere har fått tildelt av Telenor.

Så konfigurerer dere WLAN-biten - dette er som regel der folk går litt i baret :p

DNS er ikke nødvendig å konfigurere i routeren.

Skrevet

Du har sikkert glemt å skrive @online.no etter brukernavnet. Holdt på i en hel dag å styrte med å få en ruter til å virke her om dagen. Trodde jeg skulle bli gal, men så fant jeg ut at jeg hadde glemt å sette @online.no etter brukernavnet.

Skrevet

Først må du finne ut om modemet er bare et modem, eller om det har innebygget ruter også. (Telenor har sendt ut modem med innebygget ruter siden i sommer.)

Vist modemet er kun et modem setter du opp den trådløse ruteren med PPPoE.

Vist modemet har innebygget ruter som kan deaktiveres, gjør det, og sett opp den trådløse med PPPoE. (Da slipper du to rutere å åpne porter i.)

Vist du ikke kan skru av ruteren i modemet, setter du opp den trådløse kun som et AP, evt som en nødløsning kan denne også brukes som ruter.

Skrevet

er ganske sikker på at det er innebygget ruter pga det var en sånn pakke man fikk fra telenor når man kjøpte bærebar pc. skal over til han til uken og se om jeg får det til. takk for alle inspillene

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...