Gå til innhold

S-ATA som boot disk m/Asus A7N8X-Deluxe


_ziggy_

Anbefalte innlegg

Har nå en 40 gb IDE disk som boot disk, men har bestillt meg en 250 gb S-ATA disk som jeg vil bruke som Boot disk (i win XP). Skal da ha 40 GB disken i tillegg til å lagre på osv...

 

Har forstått at dette kan by på problemer? Er problemet bare at jeg må ha S-ATA driverne på en Floppy når jeg innstallerer XP? Må jeg stille noe i BIOS for å bruke S-ATA disken som boot disk, hva skal i så fall stå som Primary Boot Device da? (ser ikke at det står noe om S-ATA der)

 

Har prøvd å se i brukermanualen ang dette, men jeg kunne ikke finne noe relevant.

 

Kan jeg i det hele tatt bruke S-ATA disken som boot disk sålenge jeg har IDE disken kobla til med dette hovedkortet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har forstått at dette kan by på problemer? Er problemet bare at jeg må ha S-ATA driverne på en Floppy når jeg innstallerer XP?

---

Svaret er JA. Du må ha S-ata drivere på en floppy. Når du installerer XP trykker du (tror det er) F6, slik at installasjonsprogrammet spør om du vil laste ekstra drivere.

 

Må jeg stille noe i BIOS for å bruke S-ATA disken som boot disk, hva skal i så fall stå som Primary Boot Device da? (ser ikke at det står noe om S-ATA der)

---

Under installasjonen bruker du jo floppy som first boot device. Koble fra strømmen fra IDE disken, og da velger du s-ata disken som primary.

Legg inn hele xp før du kobler til IDE disken igjen, og den skal du legge inn som slave (forandre pinbryteren bak på disken).

Nå har du en S-ATA som boot disk.

 

Har prøvd å se i brukermanualen ang dette, men jeg kunne ikke finne noe relevant.

 

Kan jeg i det hele tatt bruke S-ATA disken som boot disk sålenge jeg har IDE disken kobla til med dette hovedkortet?

Har forstått at dette kan by på problemer? Er problemet bare at jeg må ha S-ATA driverne på en Floppy når jeg innstallerer XP?

---

Svaret er JA. Du må ha S-ata drivere på en floppy. Når du installerer XP trykker du (tror det er) F6, slik at installasjonsprogrammet spør om du vil laste ekstra drivere.

 

Må jeg stille noe i BIOS for å bruke S-ATA disken som boot disk, hva skal i så fall stå som Primary Boot Device da? (ser ikke at det står noe om S-ATA der)

---

Under installasjonen bruker du jo floppy som first boot device. Koble fra strømmen fra IDE disken, og da velger du s-ata disken som primary.

Legg inn hele xp før du kobler til IDE disken igjen, og den skal du legge inn som slave (forandre pinbryteren bak på disken).

Nå har du en S-ATA som boot disk.

Lenke til kommentar

Takker for kjappe svar :yes:

 

Da kan jeg bare glede meg til 250 gb`n kommer i posten :w00t:

 

Har grubla meg grønn på åssen man skal få S-ATAn :whistle: til å være boot disk. Husker jeg skulle prøve å hjelpe en fyr med å få 2 S-ATA disker i Raid til å være bootdisker. Hadde bare 1 times tid til disposisjon da, og kundesupporten på Komplett var stengt :ermm: så han satt der med 2 kjappe nye fine disker i raid 0 som han kun fikk brukt som lagringsdisker :roll:

Endret av _ziggy_
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...