Gå til innhold

1 HD i Raid???


Anbefalte innlegg

Hei!

En kamerat av meg kjører 1 harddsk i på raid kontrolleren, og maskina hans funker fin fint.

Men når jeg prøver det samme så funker det men maskina er sinnsykt treig til å starte.

Noen som vet om jeg må konfigurere noe eller hva som gjør det??

Maskina bruker lang tid på å søke etter " searching for devices " står det i oppstart, og den henger lenge før den finner noe.

Maskin:

T-Bird 1400@1700

IWILL KK266 R-Plus

Mega raid ide controller

WD 80 Gb x2

IB Gb

++++++

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


Den 2002-05-31 23:06, dutte skrev:

Jeg hadde samme problemet,og fikk svar fra KOMPLETT data å ta av jumperen,og problemet var løst !!!


 

Det kan variere fra disk til disk... enkelte disker kan du ta av jumpern og den er instilit på Cable select..

 

men alikevell harddisken vil fungere både på Master/slave instilling alt ettersom resten av konfigurasjonen på den ide konrtollern...

 

Hovedregelen her er å bruke Cable Select...

Lenke til kommentar

.. og forresten, det at du fikk svar fra Komplett med anmoding om å gjøre dette hever ikke troverdigheten.. jeg har lest en del poster her fra folk som har fått beskjed fra komplett om at det skal gjøres sånn og sånn og sånn og så funker det... og da funker det selvfølgelig ikke...

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-01 13:52, simfan skrev:

Mest sannsynlig går bootingen tregt fordi biosen detekterer en feil, nemlig at det mangler en disk i raidet.

Prøv å slå på fast-boot eller noe slikt, dvs. slå av mest mulig av de kontrollene som gjøres under booting.




 

Helt korrekt det jah...!

 

Deejphant: Noen Reidar kontrollere krever faktisk at diskene står som Master/Single disk. (det gjør iallefall min 3Ware kontroller) :grin:

 

Uansett, mange dustette innlegg her ja..!

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-05-31 23:16, dutte skrev:

Jeg gir F..... i toverdigheten så lenge problemet ble løst!!!


 

Det hjelper DDuck lite.

 

BTW: "Multiple exclamation marks," he went on, shaking his head, "are a sure sign of a diseased mind."

Lenke til kommentar

Jeg hadde et hovedkort med Promise RAID onboard. Med denne brikken virket det ikke å legge en ekstra harddisk til, med mindre du brukte to i RAID. Det var ikke mulig å bruke den kontrolleren som en vanlig IDE kontroller.

Da jeg fikk et annet hovedkort med samme Promise RAID kontrolleren, var det noe ekstra med den, nemlig støtte for å bruke den som vanlig IDE. Men for å gjøre dette måtte jeg bytte på en jumper i hovedkorte mitt. Den lå ganske nærme RAID portene. Så den gikk fra RAID, til IDE ATA66/100.

Det kan enkelt og greit være at RAID kontrolleren ikke støtter denne bruken, men sjekk manualen din gutt.

Lenke til kommentar

Mitt forslag her er gå og se høyreklikk my computer / properties / hardware / device manger. Er det noe med utrops tegn foran seg der. F.eks raid controlleren hvis dette er tilfellet legg da inn driveren til raid kontrolleren. Denne fulgte med hovedkortet (sannsynligvis på disket)

Lenke til kommentar

Hei igjen !

Takker for responsen, problemet er enda ikke løst men har heller ikke prøvd alle tipsene deres.

har ingen utropstegn i device manager, men får en meldig i boot" press crtl+m to configure raid" eller noe i den duren, og ja jeg har lest manualen der står det at alle ide controllerne kan brukes som vanlige controllere. må vel bare prøve å se om jeg finner det ut... tenker jeg. sjekka i bios men fant ingenting om raid instillinger, har også prøv å configurere raid innstillingene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...