Gå til innhold

Ny DELL PC...?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ok, la meg forstå deg rett.. du spørr om du skal kjøpe en Dell pc som er ferdigbygget? Og du spørr på et Forum der alle, utenom Cs Fjortissene med neonlys i kassa si er for og bygge pc selv.

Så hvorfor ikke gjøre det selv?

 

Det blir morsommere, lærerikt og det blir veldig mye lettere for deg og oppgradere :)

Så hvorfor ikke bygg selv?

Du har jo hele forumet og boltre deg på når det gjelder info.

Lenke til kommentar

La nå mannen kaste bort penga sine, :D

 

Og det er jo litt dumt at han blir flamet (er det det det heter) bare for at han vil ha Dell.

 

Vel trådstarter håper du for noen fornuftige svar, men det blir nok desverre ikke fra meg.....

 

Ser jeg en Dell maskin fnyser jeg, flire litt, så kondolere litt, tenke "ja der var det en til med behov for hørselvern"

 

Strengt tatt burde du slippe sånne innlegg fra Dell hatere, inkludert fra meg.

Endret av Buddy
Lenke til kommentar

Hei og takk for svar.

 

For det første vil eg ha en pc eg slipper å gjøre noe som helst. Har bygget og oppgradert pcer før, men nå gidder eg ikke det.

Vis man leser litt i spesifikasjonene og skal kjøpe inn samme komponentene tror eg ikke den blir så mye billigere.

Som eg har forstått er der en litt spesiell prossessor "Extreme Edition" 2Gb DDR2 ram som er ganske så dyr... osv. Den er spekket med bare topp komponenter - ja utenom grafikkortet, der har vist kommet ut ett nytt nå X850... Bortsett fra det er der vel bare topp komponenter...

 

Regnet med det ville komme noen DELL hatere her, vis dere ikke kan grunngi hvorfor, kan dere like godt tie...

 

En pc er en pc om den kommer fra DELL eller noen andre produsenter. Komponentene er de samme på markedet uannsett - bare forskjellige måter å kombinere dem på.

Lenke til kommentar

Du får en ganske heftig pc ja, vet ikke hvor mye billigere det hadde vært å bygget den selv (?) :hmm:

Men èn ulempe med dell er at de ikke har noen teknisk avdeling i Norge. Dvs. at dersom det er noe galt med pc-en som du vil ta på garantien, så tar det fort fra en til to måneder fra du sender til du får den igjen.

Men kjangsen for at skjer er jo ikke så stor, men den er der. Og det er surt når det først skjer.

Lenke til kommentar
Du får en ganske heftig pc ja, vet ikke hvor mye billigere det hadde vært å bygget den selv (?)  :hmm:

Men èn ulempe med dell er at de ikke har noen teknisk avdeling i Norge. Dvs. at dersom det er noe galt med pc-en som du vil ta på garantien, så tar det fort fra en til to måneder fra du sender til du får den igjen.

Men kjangsen for at skjer er jo ikke så stor, men den er der. Og det er surt når det først skjer.

Håper det om eg kjøper den.

Supporten på XPS er ikke norsk, men DELL har aliert seg med lokale Pc verksteder. Også at du kan be om å få skifte komponentene selv, om det går tydelig frem for eksempel at en HD har røket. Har hatt/ har DELL, der eg en gang eg måtte skifte HDen - og det var ikke problem å gjøre selv. HDen vart kjørt rett til min dør innen to dager... Har bare gode erfaringer når det gjelder servicen - til nå... :)

Endret av roglia
Lenke til kommentar
Du får en ganske heftig pc ja, vet ikke hvor mye billigere det hadde vært å bygget den selv (?) :hmm:

Men èn ulempe med dell er at de ikke har noen teknisk avdeling i Norge. Dvs. at dersom det er noe galt med pc-en som du vil ta på garantien, så tar det fort fra en til to måneder fra du sender til du får den igjen.

Men kjangsen for at skjer er jo ikke så stor, men den er der. Og det er surt når det først skjer.

TullogTøys, krysse man av rett så har du tekniker på stedet dagen etter du melder feilen.

 

Hadde feil på Cd-Rommen på en Dell på gammeljobben, ringte og spurte om di ikke kunne sende meg en ny en så jeg kunne bytte den selv, men ikke tale om. Dagen etter sto det en tekniker, som hadde kjørt 10 mil og skifte av CD-Rom tar jo 5 minutter.......

Lenke til kommentar

Vi bruker stort sett Dell maskiner på jobben, både stasjonære og bærbare. Det har blitt flest bærbare den siste tiden. For et firma, så er opptiden ekstremt viktig. Da har vi betalt for en service som gir oss på stedet reparasjon innen en viss tid.

 

Når det gjelder hjemmebruk så er saken helt anderledes. Du taper ikke titalls tusen kroner hvis din maskin må stå en uke, da bruker du bare en gammel reserve PC du har.

 

Dessverre så bruker ikke Dell alltid standard komponenter i sine maskiner. Det kan nesten se slik ut av og til, men ikke helt. F.eks. har de hatt strømforsyninger som har 20-pins plugg, men hvor ledningene har vært brukt forskjellig. Dell lager også egne hovedkort. Hvis du således ønsker å oppgradere strømforsyning, så sitter du i saksa. Jeg har selv skrudd litt på de Dell stasjonære på jobben, men liker dem ikke pga de ustandard løsningene.

 

Vi har nylig fått tilbud om Dell til hjemme PC avtale, men selv med oppimot 50% rabatt, synes jeg Dell XPS PCer er unødvendig dyre. Hvis du virkelig vil kaste 34.000 kroner så lett ut av vinduet, ja da har du for mye penger.

 

Det finnes mange seriøse firmaer som bygger en standard PC for deg, f.eks. Netshop, Komplett, PSData osv. Da kan du spekke til "den store gullmedaljen" og få akkurat det du vil. Maskinen blir således bygget for deg for en rimelig penge (vanligvis < 1000 kr for byggingen).

Lenke til kommentar
Du får en ganske heftig pc ja, vet ikke hvor mye billigere det hadde vært å bygget den selv (?)  :hmm:

Men èn ulempe med dell er at de ikke har noen teknisk avdeling i Norge. Dvs. at dersom det er noe galt med pc-en som du vil ta på garantien, så tar det fort fra en til to måneder fra du sender til du får den igjen.

Men kjangsen for at skjer er jo ikke så stor, men den er der. Og det er surt når det først skjer.

TullogTøys, krysse man av rett så har du tekniker på stedet dagen etter du melder feilen.

 

Hadde feil på Cd-Rommen på en Dell på gammeljobben, ringte og spurte om di ikke kunne sende meg en ny en så jeg kunne bytte den selv, men ikke tale om. Dagen etter sto det en tekniker, som hadde kjørt 10 mil og skifte av CD-Rom tar jo 5 minutter.......

Da har vi ulike erfaringer. Men det var nå svært at en tekniker kom dagen etter og skiftet den da (ikke noe særlig økonomisk av DELL men...) - men servicen var nå bra tydeligvis. Men vis det var lengre en to tre år siden dette skjedde forstår eg at du ikke fekk skifte den selv. For dem har vist lempet på kravene til nå.

Lenke til kommentar
Vi bruker stort sett Dell maskiner på jobben, både stasjonære og bærbare. Det har blitt flest bærbare den siste tiden. For et firma, så er opptiden ekstremt viktig. Da har vi betalt for en service som gir oss på stedet reparasjon innen en viss tid.

 

Når det gjelder hjemmebruk så er saken helt anderledes. Du taper ikke titalls tusen kroner hvis din maskin må stå en uke, da bruker du bare en gammel reserve PC du har.

 

Dessverre så bruker ikke Dell alltid standard komponenter i sine maskiner. Det kan nesten se slik ut av og til, men ikke helt. F.eks. har de hatt strømforsyninger som har 20-pins plugg, men hvor ledningene har vært brukt forskjellig. Dell lager også egne hovedkort. Hvis du således ønsker å oppgradere strømforsyning, så sitter du i saksa. Jeg har selv skrudd litt på de Dell stasjonære på jobben, men liker dem ikke pga de ustandard løsningene.

 

Vi har nylig fått tilbud om Dell til hjemme PC avtale, men selv med oppimot 50% rabatt, synes jeg Dell XPS PCer er unødvendig dyre. Hvis du virkelig vil kaste 34.000 kroner så lett ut av vinduet, ja da har du for mye penger.

 

Det finnes mange seriøse firmaer som bygger en standard PC for deg, f.eks. Netshop, Komplett, PSData osv. Da kan du spekke til "den store gullmedaljen" og få akkurat det du vil. Maskinen blir således bygget for deg for en rimelig penge (vanligvis < 1000 kr for byggingen).

OK! Takk for svar... skal sjekke opp litt på de nettplassene du anbefalte.

Lenke til kommentar
Vurderer å kjøpe en ny pc fra DELL, rettere sagt Dimension XPS Gen4 pc. Er det noen som har erfaringer ang. denne pcen.

 

Link: http://www1.euro.dell.com/content/products...gen4&l=no&s=dhs

Har desverre ikke erfaring med den Dellen der, men sku gjerne hatt det :)

Har en Dell 8200, hatt den 1.5 år og foruten at jeg selv greide å krunsje XP engang så funke den fint.

 

Har puttet inn ett par hdisker, var bare 120Gb til å begynne med, Oppgradert driverne til skjermkort(drivere rett fra ATI) og oppgradert biosen. Maskinen står og går 24 timer i døgnet stort sett og står stua og den støyer så lite at jeg ikke merker den står der.

 

Så er du ute etter en stabil PC som du ikke skal leke med overklokking på så anbefale jeg Dell.

Lenke til kommentar

Det er mye bedre å ta 15000, og bygg deg pc med skjerm. det er lett og ikke vanskelig å sette seg inn i. da har du igjen 20000. ta de pengene og sett dem inn i banken. innen 3 år er det sikkert noe som ikke fungerer eller at du har lyst på noe nytt, da tar du ut penger å kjøper det. Min mening er at dell er bra på bærbare, bedrift løsninger og normal priset pc for mennesker som skal surfe på internett og ikke har peil på data.

Lenke til kommentar
Vurderer å kjøpe en ny pc fra DELL, rettere sagt Dimension XPS Gen4 pc. Er det noen som har erfaringer ang. denne pcen.

 

Link: http://www1.euro.dell.com/content/products...gen4&l=no&s=dhs

Har desverre ikke erfaring med den Dellen der, men sku gjerne hatt det :)

Har en Dell 8200, hatt den 1.5 år og foruten at jeg selv greide å krunsje XP engang så funke den fint.

 

Har puttet inn ett par hdisker, var bare 120Gb til å begynne med, Oppgradert driverne til skjermkort(drivere rett fra ATI) og oppgradert biosen. Maskinen står og går 24 timer i døgnet stort sett og står stua og den støyer så lite at jeg ikke merker den står der.

 

Så er du ute etter en stabil PC som du ikke skal leke med overklokking på så anbefale jeg Dell.

Bladde forbi en utenlands side her en dag hvor det stod litt om Gen4 pcen at det er fult mulig og klokke opp skjermkortet og hovedkortet. Mer vet eg ikke...

Lenke til kommentar

La disse varene kjapt sammen i prisguiden:

 

2 x Corsair Value Select DDR2-533 1024 MB 4080,-

 

DFI LANParty 925X-T2 2382,-

 

Intel P4 EE 3.4 GHz (LGA 775) 8294,-

 

Lian Li PC-65/65B 1543,-

 

Microsoft Wireless Optical Desktop Elite 695,-

 

Sapphire Radeon x800 XT 256MB VIVO 3713,-

 

Thermaltake Silent Purepower 480W 850,-

 

2 x Western Digital Caviar RAID Editon 250 GB S-ATA 2950,-

 

Rimeligste totalsum 24507,-

 

For montering + garanti kan du legge på en 1000'ing. Allikavel er den omtrent 10.000 under Dell's pris.

 

Er jeg helt på bærtur, eller er Dell systemet ekstremt overpriset?

Lenke til kommentar
Da har vi ulike erfaringer. Men det var nå svært at en tekniker kom dagen etter og skiftet den da (ikke noe særlig økonomisk av DELL men...) - men servicen var nå bra tydeligvis. Men vis det var lengre en to tre år siden dette skjedde forstår eg at du ikke fekk skifte den selv. For dem har vist lempet på kravene til nå.

Kommer som sagt helt ann på hvilke avtaler du krysser av på hos dell, bruk en av disse 2:

3 års på-stedet-service, neste arbeidsdag - Anbefalt av Dell

4 års på-stedet-service, neste arbeidsdag (+159 kr)

 

Så går det unna ser du..

Det er vel 3-4 år sia den episoden med CD-Rom

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...