Gå til innhold

TEST: Arctic Cooling T1


Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Har montert alt sammen nå..

 

-Gigabyte K8NS Pro HK

-AMD 3200+ 2.2GHz 1mb catche

-ATI Radeon Powercolor 9800Pro

-WD 200GB 7200RPM (med OS, ligger i den støysvake 3.5'' boksen)

-MAXOR 250GB 7200RPM

-NEC 2510 Dual Layer DVD+R

-Artic Cooling Silencer 64 Boxed CPU kjøler

-OCZ Ultra 5+ kjølepasta

 

Ved bare å stå på så ligger CPU temp på 39~42 grader, load 45-46..

 

Det skal nevnes at det er vifta til skjermkortet (som ironisk nok er minst..) som bråker mest i pc'en min.. når jeg ikke bruker cd-rom (spill) så er pc'en omtrent lydløs.. MEGET svak dur er alt.. ved spilling bråker 1.CD-Rom 2. skjermkort 3.HD mest.

 

Dette er et genialt kabinett, et virkelig stort hopp fra min gamle Shuttle som er lyn og torden sammenlignet med denne(i støy)..

 

Men skal dette kabinettet være lydløst så må man nok ha vifteløst skjermkort.. :)

Lenke til kommentar
Det skal nevnes at det er vifta til skjermkortet (som ironisk nok er minst..) som bråker mest i pc'en min..

Slik er det alltid... de minste viftene bråker mest (chipset, skjermkort etc.). Dette er s,å vifter som må gå fort rundt for å flytte nok luft.... de små viftene gir også fra seg mer høyfrekvent lyd (høyere MHz). Denne lyden oppfates som mer "masete" og slitsom spør du meg.

 

Derfor er CPU vifta mi slik....

IM000488.jpg

 

henter luft utenfra og sviver rundt på <1400RPM idel :green:

Lenke til kommentar
Jeg hadde tenkt å sette inn støvfilter på de aller fleste åpningene, men microplex o.l. selger bare støvfilter i max 120x120. Finnes det noe som jeg kan kjøpe på f.eks. clahs ohlson og kappe til og feste selv?

Har hørt at noen lag nylonstrømper gjør susen, kan være litt ekkle å montere, men det er vel noen som hat gjort det som vet hva som er best.

Lenke til kommentar

Har fått kabinettet montert ferdig, kan ikke si jeg merket noen som helst forskjell fra Chieftec Dragon 360W, fortsatt en del støy. De to eneste viftene bortsett fra de som kommer med kabinettet er da en Glacialtech Silent Breeze 19dB, og et GF440MX.

 

Det var også ganske dårlig at det ikke fulgte med noen manual, klarte å plundre såpass mye med harddiskmonteringen at jeg knakk en av bitene, som jeg måtte lime på plass igjen.

 

Som andre har påpekt med T1, følger det heller ikke med firewireport i fronten på T2. Kikket på kretskortet som står bak utgangene, og ser at det er lagt opp for firewire, men ikke loddet på connector eller ledning.

Endret av Saftis
Lenke til kommentar

Har et problem med psuen her nå.

 

Oppsett:

-Msi kt4 ultra-fisr hk (socket a)

-Amd xp+ 2500

-Geforce 4 ti 4800 se gs (ikke overklokket)

-16x Dvd-rom

-12x cd-brenner

-Tre wd disker på 40, 120 og 200

 

Alle de tre diskene skal egentlig inn i en egen filserver, men den er ikke oppe enda. Derfor kjører jeg med alle diskene inne i kabinettet atm. Fra før av hadde jeg klokket skjermkortet ganske kraftig, men etter å ha byttet kabinett til dette så skrudde maskinen seg plutselig av under rome-tw (akkuratt i det kampene skal til å begynne, hver gang). Klokket ned kortet til standard (ikke gs nivå) og håpet at alt skulle virke fint nå. Det gjorde det ikke. Cpu lå på under 50grader load, så den kan ikke ha vært feilen. Plugget ut 120 og 200gb diskene og det så ut som om problemet var løst, men nå i sted så skrudde maskinen seg plutselig av når den skulle loade et slag i rome-tw igjen. Hadde en 360w chieftech før og da funket alt knirkefritt. Temperaturene på komponentene i kabinettet er lave, så det må være psu som feiler. Skal tross alt være 350w og skal tåle p4 3,8ghz og geforce 6800ultra, men klarer ikke tre harddisker og to optiske drev? Er det noe feil med psu, eller er det slik den er?

Lenke til kommentar

Tidligere i dag satte jeg sammen en ny maskin til naboen med T2 og jeg likte det godt. Hovedkortet var et m-ATX Abit IS-10 som ikke bruker alle m-ATX festehullene og de fleste av festene til hovedkortet på kabinettet er faktisk popnagler så jeg måtte rive den av med en tang. Ellers gikk installasjonen smertefritt utenom installasjon av cd-rom som tok sin tid. Slike "skrueløse" design med festeskinner er på ingen måte raskere eller lettere mener jeg.

 

+ Fire stille vifter

+ Trenger ikke skruer til PCI/AGP

+ Plass til minst tre disker uten å lage sandwich, og 5 om du har 3.5->5.25 overganger

+ Støydemping og passiv kjøling til en disk.

+ Perfekt lengde på alle strømkablene som gjør at det blir minimalt kabelrot

+ Pris

 

- Hovedkortfestene er popnagler og kan ikke skrus ut

- Festeskinner til både disker og drev er stress

- For å fjerne sideplatene må du løfte kabinettet av sokkelen.

 

Alt i alt er dette et veldig kjekt kabinett. Litt plastikk kvalitet her og der, men det overlever du. Som billig desktop? er den ganske perfekt kombinert med en Samsung disk, innebygd VGA, passiv NB og en stille CPU kjøler.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Fra AC's hjemmesider;

Thermodynamics

The Silentium T-Series is the first  PC Tower case, which in terms of thermodynamics does not follow the ATX standard of the mid 1990s. This case was developed from scratch based o­n the idea of noise reduction and optimal thermodynamic properties.

 

-Warm air emitted from the CPU cooler rise unhindered towards the top of the

case blown out of the case via 2 temperature controlled fans spinning at max. 1900 RPM. This stops the CPU cooler from simply churning the same warm  air over and over again

 

Stemmer det?

 

Har kabbiset selv, men merker ikke noe temp. justering... kan heller ikke kobles til HK... da hadde speedfan ordnet saken....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...