Gå til innhold

Min *kritiske* Half Life 2 review

Anbefalte innlegg

Skrevet
JEG MENER AT DETTE ER HELT USAKLIG, NÅR HELE VERDEN ER ENIG OM AT DETTE SPILLER OVERGÅR ALT.

Hele er verden er faktisk ikke enig om det. Det er kun de værste HL-fanboysa som mener HL2er verdens beste spill og ikke har noen feil.........

Jeg er enig med "Tiss" (for et navn egentlig) om at Half-Life 2 er årets beste spill. Men jeg er enig med Gromle (et morsomt navn faktisk) at alle faktisk ikke mener det! For et usaklig innlegg av "Tiss" egentlig. Unødvendig og provoserende, selv for HL 2 fans..

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Grafikk

HL2 tilbyr ikkje ein revolusjonerande grafikk. Den er basert på vertex lit static meshes som tyder at objekter i spelet har ein lys oppløysing som er basert på mengda med punkter objektet har. Vanleg geometri brukar lightmaps som er eit ekstra lag texture som har lys og skugge informasjon. Akkurat det same som i UT2003. Lyset er ikkje matematisk korrekt på same nivået som Doom 3, det er statisk, med ein billig hack som gjør det 'halvveis' dynamisk. Det er litt bruk av bump maps, men dei er veldig dårlege av ein merkeleg grunn, eg kan ikkje forklare kvifor men dei ser langt betre ut i både Far Cry og Doom 3.

Bruk av Pixel shaders er imponerande, ingen spel som er gjeve ut til dags dato kan vise så overlegen bruk av dei som HL 2. Animasjonane er flotte og, men andre spel har vist fram herlege animasjonar i same klasse før som for eksempel UT2003 introen (Merk UT2003 sida UT2004 sin sug).

Det tekniske

Source motoren er veldig spanande, det er ein ny grafikk motor som mange moddere vil bruke dei neste åra. Ein ting som verkeleg har skuffa meg er storleika på bretta. Det er veldig mykje irriterande loading i HL 2, loadinga er ikkje direkte veldig kjapp heller. Det tar ofte over eit minutt på min 3Ghz Pentium 4 med 2 Gigabyte ram å laste inn eit brett. Eg har sjekka om det er mogleg med større brett i brett design editoren Hammer som du får ved å laste ned SDK pakka frå Steam. Far Cry og Unreal har moglegheit for minst 5 gonger større storleik på bretta.

på det bilda du viser bumpmapping av doom 3 er feil,fordi det ikke er bumpmapping der!

i doom 3 er grafikken stor og klumpete og i far cry er grafikken ok,men allikavel ikke bedre enn hl2, hl2 har mer realistisk grafikk, far cry har mer tegna grafikk og doom 3 har mer "vox" grafikk som ikke er realistisk som hl2.

gameplayet må du bare innrømme at hl2 har det beste! doom 3 vart kjedlig etter en liten stund og med far cry begynte du å lure når det tok slutt, drawdistance på hl2 er langt bedre enn på far cry. og viss du ikke viste det så har ikke far cry dynamisk lys og skygge, (med noen unntak) men mer tegna innpå som deus x og metroid prime, og forressten så kan source lage mye større brett enn far cry.

Skrevet
far cry har mer tegna grafikk og doom 3 har mer "vox" grafikk som ikke er realistisk som hl2.

har du prøvd far cry med "cold" grafikk? det gir eit meir realistsik preg.

gameplayet må du bare innrømme at hl2 har det beste!

kvifor må du han det? smak og behag, enkelte liker åpne områder som i far cry betre ein relativt stengte områder om i hl2.

drawdistance på hl2 er langt bedre enn på far cry.

du ser da mykje lenger i far cry ein det du gjer i hl2.

og viss du ikke viste det så har ikke far cry dynamisk lys og skygge, (med noen unntak)

i far cry kan du f.eks skyte på ei lampe, og så vil lyset/skyggen bevege seg realistisk etter som lampa svinger (noko som ikkje er mogleg på hl2) er ikkje dette dynamisk lys og skygge?

source lage mye større brett enn far cry.

no sa no han at han hadde prøvd og lage brett med editoren til hl2, så eg vil no tru at han veit kva han snakker om.

Skrevet
QUOTE]og viss du ikke viste det så har ikke far cry dynamisk lys og skygge, (med noen unntak)

i far cry kan du f.eks skyte på ei lampe, og så vil lyset/skyggen bevege seg realistisk etter som lampa svinger (noko som ikkje er mogleg på hl2) er ikkje dette dynamisk lys og skygge?

kan du lese? jeg skrev med noen unntak :!:

Skrevet
du klager på alt untatt pixel shader, men likevel anbefaler du det?

offtopic: hva betyr storleik?

Storhet. Du er visst bokmål du siden du ikkje veit det.

Det er nok dessverre ikke helt riktig. Storleik betyr størrelse. Jeg vet ikke om du bruker ordene storhet og størrelse om hverandre, men de er i alle fall ikke norskfaglig synonyme.

Det var forresten en del feil i omtalen også. Bevegelse er for eksempel ikke et nynorsk ord, i likhet med alle andre ord som slutter på -else. Det heter rørsle.

PS: Hovudmålet mitt er nynorsk. Grunnen til at eg skriv bokmål her er at enkelte personar med vilje unngår å lese nynorsk tekst. Eg let ikkje prinsipp gå framfor mitt ønskje om å få fram meininga mi. :)

Skrevet

Half-Life 2 er et genialt spill fordi man har nydelig grafikk, deilig gameplay og musikk som passer perfekt sammen. Det har aldri blitt sagt at HL2 skulle revolusjonere måten vi ser på spill, Half-Life har alltid vært et skytespill, ikke et FPS&RPG slik Deus Ex er.

At folk ikke synes HL2 er verdig 10/10 er helt greit, jeg bryr meg svært lite i hva folk mener om det, men de aller fleste som har spilt det og faktisk likt det, har sagt at det var en herlig opplevelse men kanskje litt kort. Gjør ikke noe at det er litt kort for min del, det betyr bare at jeg vil ha mer.

Om man ser på HL2 som et utviklingsverktøy, så er det nok det beste vi har sett. Se hvor mange modifikasjoner som vil komme ut til dette spillet http://games.moddb.com/61/

Counter-Strike var et biprodukt av HL, i dag er det verdens mest spilte spill. Ingen andre spill har klart det CS klarte. Med fysikk, bedre lyd, bedre grafikk og alt annet Source gir, tror jeg at vi vil se et tilsvarende produkt i nærmeste fremtid.

Når det gjelder Doom 3 så var det bra, men det ble kjedelig. Grafikken var bra, men det var stort sett det eneste D3 hadde. Gameplayet ble grusomt kjedelig i lengden, svært lite variasjon.

Far Cry var også bra, grafikken var bra men gameplayet hadde ikke noe nytt. Jeg tror vel heller ikke det er så veldig mange som spiller dette spillet heller, og da mister det en del av poenget.

Far Cry og Doom 3 var begge bra spill, men ingen av spillene hadde "it", som bestemmer om et spill vil bli husket og spilt lenge, eller bare holde oppmerksomheten helt til et par dager etter release.

Skrevet

Jepp, faktisk meget bra anmeldelse hvor anmelderen ikke har latt seg rive med i all den senere hypen og gledesrusen over at spillet faktisk kom ut til slutt.

Virker også som om mange har glemt (eller faktisk aldri har spilt!!) Deus Ex 1 når man snakker om beste FPS. HL2 var bra, men DE1 ligger fortsatt et ganske stort hestehode foran hva gjelder gameplay og story.

Skrevet

Det er nok dessverre ikke helt riktig. Storleik betyr størrelse. Jeg vet ikke om du bruker ordene storhet og størrelse om hverandre, men de er i alle fall ikke norskfaglig synonyme.

Det var forresten en del feil i omtalen også. Bevegelse er for eksempel ikke et nynorsk ord, i likhet med alle andre ord som slutter på -else. Det heter rørsle.

PS: Hovudmålet mitt er nynorsk. Grunnen til at eg skriv bokmål her er at enkelte personar med vilje unngår å lese nynorsk tekst. Eg let ikkje prinsipp gå framfor mitt ønskje om å få fram meininga mi. :)

Det går da fint ann å bruke storhet og størrelse om hverandre. Det gjør eg iallefall. Så det er mange som ikkje gidd lese nynorsk? Eg skriver blanding :p

Skrevet

Der lærte eg noko nytt :)

Eg begynte for seint å setja meg ned for å skrive nynorsk seriøst. Nynorsk er mitt hovudmål og å skrive nynorsk er den einaste måten å bli betre på.

Men å skrive bokmål for at andre skal forstå det er egentleg ikkje ditt problem, det er deira. Du må burde alltid skriva nynorsk =)

Skrevet

Jeg synes at grafikken i Half-Life 2 er bedre enn i Doom 3. Dessuten så er storyen i Doom 3 så utrolig syltynn og utbrukt (demoner fra helvete bla. bla., urfolk fant opp et supervåpen som superhelten må finne, lære og bruke, og gi superslemmingen over alle superslemminger en real tupp i ræva) at spillet risikerer å havne i samme bås som Serious Sam.

Deus Ex var et veldig bra spill, men havner for min del i en annen kategori, siden spillet hverken er fugl eller fisk.

Skrevet

HL2 bruker samme engine som Painkiller, Painkiller var ute i Mars i år og hadde like bra physics.. HL2 har blitt forsinket så mange ganger og har fortsatt masse bugs.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...