Gå til innhold

TEST: Creative Zen Touch


Anbefalte innlegg

Det er dumt at Creative har etterlignet Ipoden litt for mye, ikke bare meny, men utseendet også. Også er den billigere.

 

Jeg kjøpte min Zen non touch for et år siden og jeg har ikke angret en minutt på at jeg kjøpte den, kanskje et lite minus med driverene, men jeg mener at det er en mye bedre spiller enn Ipoden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det virker som at du har gjort deg opp en mening ang iPod og Zen Touch DesertGlow. Hvilken ville du valgt?

Det står i konklusjonen på siste side av testen:

"Til syvende og sist er det prisen som avgjør denne kampen. Zen Touch koster i skrivende stund 600 kroner mindre enn en iPod med tilsvarende lagringskapasitet."

Lenke til kommentar

Har helt ærlig ikke prøvd Zen, men sett den i butikken og kan vel ikke akkurat si at jeg er imponert. Med skikkelig headset er jeg overbevist om at man neppe hører store forskjellen mht lydkvalitet. Batteritid var ett problem på tidligere iPod'er, det er vel mer eller mindre fikset på de siste versjonene.

 

Må si meg enige med dem som sier at det er trist at Creative ikke i det minste prøver å være kreative, men skamløst kopierer og selger under eget navn.

 

Ut fra kommentarene til enkelte her er det for meg helt åpenbart at mange av dem ikke har prøvd en iPod noengang eller sett den i virkeligheten. Plasten er faktisk av svært høy kvalitet og iPod føles faktisk også utrolig solid mellom fingrene. Touch knappene er faktisk noe av det jeg liker ved iPod, ingen faste knapper som kan bli ødelagte, ta inn vann eller på annet vis dra ned inntrykket. Knapper er faktisk noe av det som går i stykker på slike ting. Utover det er det vel egentlig smak og behag.

Lenke til kommentar
Konklusjon: Forbrukere er idioter som går for hva som har høyest status, og betaler gladelig dobbelte prisen for en halvparten så god spiller.

Jeg trodde at alle som ikke mener det samme som meg var idioter... :p

 

Seriøst, ipod er et godt produkt som har utviklet seg over flere generasjoner enn mange andre spillere der ute. Det er et stort marked for tillegsmoduler til ipoden som gjør den enda mer attraktiv. I tillegg ser den lekker ut (IMHO) og det teller. Om det ikke teller for noen, so be it, men det teller for mange...

 

Det er en grunn til at det hver uke blir lansert en ny ipod-killer, og ipod fortsatt er på toppen...

Lenke til kommentar

En kollega av meg har iPod'en (v2 eller noe slikt?) Ikke tvil om at den er litt mindre i størrelse, utrolig fancy og slick å se på og brukervennelig til tusen. Dette med ekstrautstyr er også et veldig pluss. Har absolutt ingen problemer med å forstå at folk vil ha iPod'en.

 

Så er det jo greit da, at enkelte mener å finne likheter mellom disse spillerne, men 'skamløst kopierer og selger under eget navn' - Hvor tar man slikt utsagn fra??

 

-Vegar

Lenke til kommentar

Hovedforderer\ulemper enkelt og greit:

Ipod:

mindre

dyrere

mindre bateri kapasitet

 

touch:

alt det motsatte

 

Mer trenger man ikke for å bestemme seg, men det er klart disse to som er valg alternativene. Zen er boss. Begge er solide produkter. Touch er en ripoff, men den spiller like bra musikk. Mange har kanskje ipod, men den spiller da heller ikke dårligere musikk av den grunn. :)

 

Jeg har selv en Ipod v3, men liker touch bedre pga. den enorme batterikapen. Men du må ha store bukser\lommer for å få plass til touchen hvis du ikke har noe annet sted å ha den.

 

Får følselsen av at batterikapasiteten på ipoden min er under 7 timer et sted, mens en kamertat av meg som tester batterikapasiteten på touchen sin var innom meg tidligere, da hadde den spillt i 24 timer and still running.

Lenke til kommentar
Får følselsen av at batterikapasiteten på ipoden min er under 7 timer et sted, mens en kamertat av meg som tester batterikapasiteten på touchen sin var innom meg tidligere, da hadde den spillt i 24 timer and still running.

Batteritiden er den største ulempen med iPod, enig der. Har samme versjon som deg, men har faktisk enda ikke opplevd å gå tom for strøm med mitt bruk. Er jeg ute og reiser tar jeg med meg laderen uansett :) Jeg har også en tendens til å slippe den oppi docken når jeg kommer hjem, så det er mange faktorer her.

 

Som sagt er batteritiden bedre på de nyere versjonene; v4 og iPod Photo. Dog henger sef batteritid og størrelse nøye sammen, det skal tross alt være plass til batteriet der(stort batteri->høyere kapasitet, stort sett) og det er vel tvilsomt at iPod og Zen i utgangspunktet har veldig forskjellig strømforbruk ettersom de bygger på omtrent samme teknologi.

Lenke til kommentar
Ipod eiere minner meg mer og mer om Macintosh-fanatikere.  :thumbdown:

 

Skal aldri innrømme at noe annet enn Apple produkter kan være bra, og dersom det finnes noe annet som er brukendes, er det selvfølgelig "stjålet" eller kopiert fra et Apple produkt.

Bla bla bla... Tror de fleste ipod-eiere syns creative sin zen er et bra produkt, med batteritid som det største argumentet for å velge den, men vi har vel valgt en ipod fordi vi liker den best.

 

Den største ulempen med ipod/mac er at man må hele tiden forsvare valget sitt overfor enkelte "bedrevitere", og er man ikke enig med dem så er man automatisk fanatiker. :mad:

Lenke til kommentar
Har hørt at creative ikke tilbyr programvare for zen spilleren på siden sin. Mister du cd´n du fikk med spilleren, er du rett og slett pent nødt til å få tilsendt en ny cd.

 

Stemmer dette??

 

Helt på trynet dersom det er sant..grunn??

Ta en sikkerhetskopi da vel... er ikke så vanskelig.

 

Har prøvd Ipod... hadde helt grei lyd, men var ikke helt fornøyd. Nå vet jeg ikke om det var øreproppene sin skyld, men han som eier den sa at han hadde kjøpt nye, dyrere propper fordi de som fulgte med var for dårlige. Ellers synes jeg den ser billig ut. Selv på bilder ser Zen Touch dyrere ut... liker det designet godt. Det skal også legges til at eieren av Ipoden jeg prøvde, var kun delvis fornøyd med den. Han klaget over blant annet batterilevetid og lydkvalitet.

 

Skulle jeg tatt et valg, hadde jeg gått for Zen Touch, hovedsaklig på grunn av lydkvalitet, og deretter batterikapasitet. Designet betyr ingenting for meg, da jeg ikke skal gå rundt og brife med spilleren. Hadde Ipod hatt best lydkvalitet og best batterikapasitet av disse to, ville jeg valgt den. Men foreløpig holder jeg meg til min Sony Discman... ingenting slår denne på lyd og batterilevetid (opp til 80 timer), så får jeg heller bare bytte CD når jeg går lei av den som står i. Ingen big deal.

Lenke til kommentar

Valgte Zen Touch grunnet batterilevetid, men egentlig ønsker jeg meg en litt mindre som f.eks iPod Mini siden jeg ikke hører på mye annet enn KoRn. Programmet er irriterende syns jeg siden jeg ikke har bruk for det utenom når jeg laster sanger over til spilleren som jeg gjør ca 1 gang i måneden. Men ellers er det en grei spiller som har en veldende følsomt touchpad.

Lenke til kommentar
Har hørt at creative ikke tilbyr programvare for zen spilleren på siden sin. Mister du cd´n du fikk med spilleren, er du rett og slett pent nødt til å få tilsendt en ny cd.

 

Stemmer dette??

 

Helt på trynet dersom det er sant..grunn??

Det stemmer ikke nei..

 

En annen ting de burde tatt med er at Zen touch er compitabel med Windows Media Player, så med nyeste version av windows media player inne trenger du ikke installere noe som helst! :)

Lenke til kommentar

Savner vel litt mer info om lyden på denne spilleren. Det er skrevet 6 sider om denne spilleren, og alt som sies om lyden er at det "ikke er no å utsette på den". I tillegg får vi vite at hvis du "tøyser opp" EQ'en så blir lyden dårligere, informativt.

 

Det blir litt som å teste en bil uten å ha kjørt mer enn en runde på parkeringsplassen. Lyden er tross alt noe av det viktigste når du først har fått musikk på spiller'n og putta den i lomma.

 

Den beste måten å teste lyd på er å ha referanser! Det finnes få tester som fokuserer på lydkvalitet på mp3spillere. Dere skulle hatt et par referansekilder og referanseheadset, så kunne dere fokusert mer på den, for mange, viktigste egenskapen til en mp3spiller.

 

Knut

Lenke til kommentar

For de uten særdeles masse trening og måleinstrumenter er det kanskje litt vanskelig å si så mye ut over at man ikke klarer å høre noe galt. Tidligere har jo lyden på zen vært et + så man får jo håpe de ikke har gjort ting værre... Eneste som irriterer meg er styrken på utsignalet. Gjør at den ikke er noe særlig å koble til stereoanlegg. Mulig de har gjort noe med det på Zen Touch?

 

Ellers tenkte jeg skulle tipse om Red Chair Software for de som ikke allerede har oppdaget dem. Tipset går både til Zen og iPod eiere...

 

-Vegar

Lenke til kommentar
For de uten særdeles masse trening og måleinstrumenter er det kanskje litt vanskelig å si så mye ut over at man ikke klarer å høre noe galt. Tidligere har jo lyden på zen vært et + så man får jo håpe de ikke har gjort ting værre... Eneste som irriterer meg er styrken på utsignalet. Gjør at den ikke er noe særlig å koble til stereoanlegg. Mulig de har gjort noe med det på Zen Touch?

 

Ellers tenkte jeg skulle tipse om Red Chair Software for de som ikke allerede har oppdaget dem. Tipset går både til Zen og iPod eiere...

 

-Vegar

Riktig Format71, det er en skikkelig godbit det der. Anskaffet meg det for mindre enn en måned siden og er strålende fornøyd.

 

Jeg er selv den stolte eier av en Zen NX Xtra 30gb. Jeg syns tidligere hovedulempen med denne spilleren var creative's program for overføring av musikk til spilleren, men etter at jeg gikk over til Notmad av Red Chair er den ulempen eliminert. Ellers er den jo større enn ipod, men for så mye lavere pris syns jeg det er levelig...

Lenke til kommentar
For de uten særdeles masse trening og måleinstrumenter er det kanskje litt vanskelig å si så mye ut over at man ikke klarer å høre noe galt.

Det er derfor man trenger referanse! Ved bytting mellom kilder eller hodetelefoner/plugger er det ikke noe stor kunst å registrere forskjeller. Jeg oppfordrer hw.no sine testere til å forsøke, det er grei kunnskap/erfaring når man driver med lydprodukter!

 

K

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...