Gå til innhold

Alu eller kobber kjøleribb?


Anbefalte innlegg

Kobber kan holde på mer energi og tar lettere til seg energi, mens alu ikke kan holde på like mye og dermed gir slipp på energien raskere. Mange produsenter av luftkjølere utnytter dette ved å bruke en kobberplate/kloss mot CPU`n men alu mot viften. Swiftech bruker den metoden i de fleste ribbene sine, Thermalright bruker den metoden på de større kjølerene sine (XP90 og XP120).

 

I vannkjøling er det problematisk å kombinere Kobber og Alu pga korrosjon, og en Kobberblokk vil yte bedre enn tilsvarende Alu-blokk, ergo er det først og fremst kobberblokker vi ser på markedet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Morro med litt diskusjoner her synes jeg:)

 

Jeg går 3.klasse kjemi på HIØ og har hatt litt om termodynamiske egenskaper til metaller. Har desverre ikke bevis for hånd, men håper dere viul høre på meg likevel (er litt nervøs for han brukermoderatoren :cry: ) Det metallet med høyst varmekapasitet er sølv, så kobber og så aluminium. Dette blir målt som spesifik varmekapasitet, altså per kilo metall.

 

Jeg er ikke helt skråsikker, men mener å ha lest at kobber leder varme raskest og vil da fungere best som f.eks. heatpipe og vannblokk, mens aluminium avgir varme til luft best, slik at de fungerer best som kjøleribber.

 

Det er riktig at kobber leder varme raskest, men at aluminium leder best til luft blir feil. Jo høyere varmekapasitet, jo raskere oppvarming per tidsenhet. Varmeoverføringen fra metall til luft har med varmekapasiteten til luft og gjøre, ikke metallet, men varmeoverføringen varierer også i forhold til temperaturforskjellen, jo høyere tempforskjell, jo høyere varmeoverføring.

 

For å si det enkelt: Av 2 helt identiske kjølere som er av kobber og aluminium, vil kobberkjøleren yte best. (varmeoverføringen varierer også med overflatearealet. Det er derfor man her kjøleribber)

 

Håper jeg klarte å forklare det enkelt nok for dere :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kanskje ikke rart du finner link, og den eksamens historien er jeg litt skeptisk til, så fall begrenset dyktig sensor, eventuelt han hadde rotet vekk fasit.

Merk at gull er en god leder, men ikke den beste både kobber og sølv er bedre der sølv er best.

Som sagt blir gull brukt pga det ikke irrer / ruster lett

 

http://hypertextbook.com/physics/electricity/resistance/

 

Til bruk i kjøleribber vet ikke jeg hva som er best, men her er såfall en tabell som viser til termisk overføringsevne (rett oversatt ? :p )

 

Metal Thermal conductivity

copper 394

silver 418

aluminium 238

 

http://www.schoolscience.co.uk/content/4/c.../copch0pg4.html

 

Edit : har hørt diverse snakk om superledere osv, aner egentlig ikke hva det er men er sikkert en luring her som vill si at sølv ikke er best pga ett eller anet materiale under ekstreme forhold leder bedre ? vet ikke selv..

Endret av gsn
Lenke til kommentar
påstanden er bastant, men ikke feilaktig.. jeg har lett etter en link, klarer desverre ikke finne det. men, en kompis fikk spørsmål om hva som leder strøm best på eksamen i det som engang var elektrofag, og det riktige svaret var gull.

Strøm er noe HELT annet enn varme...

Hvis aluminium gir fra seg varme raskere må da det være en liten fordel som gjør den litt bedre en kobber? :dontgetit:

Lenke til kommentar

Skudd i mørket : hvis man har stor kjøler og bra vifte er alu best ? siden den leder varme raskest ser jeg for meg at ribba blir fort varm selv, men med riktig størrelse og vifte såå... er ikke den der XP120 eller hva den heter den beste kjøleribba som er og oppdrive ? står vell mellom den hyper6 og den.. har noen linker til tester mellom disse?

 

Edit : kan hende swiftech er best ? har engetlig ikke hørt noe fra de på lenge...

Endret av gsn
Lenke til kommentar
Hvis aluminium gir fra seg varme raskere må da det være en liten fordel som gjør den litt bedre en kobber?

 

Sorry, men hvor kjapt kobber/alu "gir fra seg varme" har ingenting med metallet å gjøre, men derimot med kjølemediet (luft/vann). Hvis metallet tar til seg varme kjapt vil det også avgi varme kjapt. Dette har med varmeledningskoeffisienten å gjøre.

Lenke til kommentar
har hørt diverse snakk om superledere osv, aner egentlig ikke hva det er men

Superledere er stoffer som leder elsktristitet uten motstand, og dermed uten effekttap. Så vidt jeg vet har man ennå ikke funnet stoffer som er superledende ved romtemperaturer. De få man vet om må kjøles kraftig ned (omtrent til det absolutte nullpunkt på -273,1 grader C) for å få superdelende evner (og jeg er sant og si ikke sikker på om de er "ekte" superledere da heller).

Lenke til kommentar

""den mest markante undtagelse er nok diamant, der ikke leder elektrisk strøm, men til gengæld har en fantastisk varmeledningsevne i nærheden af 2500W/m*K...!""

 

kobber har en varmeledningsevne på 401W/m*K

 

jeg lager meg en kjøleblokk av diamant hehehehe

Endret av DArkwIng
Lenke til kommentar
kobber tar opp varmen best, alu gir deg fra seg lettest.. det beste vil nok være en kobberkjerne som tar opp varmen og kjøleribber av alu

Varmelendnings tallet er det samme om varme opptas eller avgis. Så kopper både avgir og opptar varme lettere enn aluminium. Når man bruker aluminium likevel, er det pga pris og vekt.

Endret av Sigurd2
Lenke til kommentar

høres litt voodoo ut at kopper suger till seg varme men aluminium spytter den vekk ja.. . men Hyper6 kjøleren er jo en kilo med kobber det er jo et monster uten like, er den bedre en usslige 370gram med aluminium som man finner i XP120 ? begge er jo noen monstere av kjølere så hyper 6 burde vert mye bedre ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...