Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

K&N Filter ødelegger luftmengdemålern?


Rairai

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg kjører en Audi 200 TQ 20V og har ekstremt forbruk på småkjøring (opp til 1.8 l), imens på langkjøring er det under literen. Kan dette vere luftmengdemåleren som er fucka da? Funker det å rense denne eller må man kjøpe ny... Skal jo ikke tanke mer enn 10 ganger før det lønner seg å bytte denne hvis jeg kjører bare småkjøring... :) Jeg hadde forventet et forbruk på 1.2 på småkjøring men 1.8 var ganske ekstremt synes jeg..

Lenke til kommentar
Jeg kjører en Audi 200 TQ 20V og har ekstremt forbruk på småkjøring (opp til 1.8 l), imens på langkjøring er det under literen. Kan dette vere luftmengdemåleren som er fucka da? Funker det å rense denne eller må man kjøpe ny... Skal jo ikke tanke mer enn 10 ganger før det lønner seg å bytte denne hvis jeg kjører bare småkjøring... :) Jeg hadde forventet et forbruk på 1.2 på småkjøring men 1.8 var ganske ekstremt synes jeg..

ganske normalt forbruk det.

 

Turbomotorer suuuuuuger benin når du trykker på gassen. Motoren må jo ha bensinblanding i forhold til luftblanding, og med mye start og stopp blir det flere høye rturtall, mer pådrag, etz.

Kan nevne at en kammerat av meg med Volvo 740TIC suger ca 2,5 liter på mila med hard kjøring...

 

Mange hester+ gammel bil=Høyt bensinforbruk enkelt og greit, og 5'ern til Audi er ikke så mye bedre enn en volvo på det området.

Lenke til kommentar

Luftmengdemåleren skal ikke ha noe problem med å takle K&N filter eller lignende våtfilter. Luftmassemålerene er det værre med, da denne har en tynn varmetråd som beregner luftmassen som passerer ved å måle hvor stor spenning som må til for å få temperaturen på varme tråden til å ligge et bestemt antall grader over innsugningsluften. Hvis det blir mye olje fra filteret på denne varmetråden for den ikke til å beregne rett luftmasse. Måleren går også raskere i stykker hvis det blir mye urenheter.

Kan også nevne at et slikt åpent/oljebasert filter, filtrerer dårliger enn de orginale luftfilterene og utsetter motoren for større slitasje i forhold til økt motoreffekt, som i de fleste tilfeller er lik null på sugemotorer.

 

Kjører selv med sugemotor med luftmengdemåler og konisk green cotton luftfilter. Merket ikke noe serlig til effektforandring foruten lyden og litt raskere gassrespons.

Lenke til kommentar

KN filter og lignene filter fungerer helt topp, viss noen har fått olje inn i luftmengde måleren så har de sprayet på MYYYYE for mye olje.

 

Luftmasse målere er heller ikkje noe problem da det overhodet IKKJE skal komme noe olje fra filteret i utgangspunktet.

 

En annen ting er det at du får ikkje mye hestekrefter ut av kun et luftfilter bytte før dette er blitt en restriksjon i forhold til resten av motoren.

 

 

Mvh: FI

Lenke til kommentar
det høres bra ut=)

 

grunnen til at jeg spør er fordi jeg skal ha effektanlegg og chippe bilen, og da skulle jeg gjerne hatt en bedre luftfilter i tillegg, men da tar jeg sjangsen på å sette inn det da :)

Hvis du skal ha bpde eff. anlegg og chip ville jeg si at du MÅ bytte filter.....

 

gjerne mye større enn originalt (bedre enn for lite.....)

 

lykke til :thumbup:

 

hold oss oppdatert...

Lenke til kommentar

Unnskyld meg altså, men med finnes mengder på eksempler på MAF'er som har tatt kvelden etter montering av bomullsfilter som K&N; Green, JR og så videre. Om det er snakk om en nyere VAG så er det ikke så mye å lure på igrunn. Og jeg tror du sakl måle mye og grundig for å finne forskjell, det er god sjanse for at du bruker samme papirfilteret som på en 2.7 biturbo. Og holder det 265hk så duger det nok ;)

 

At en 200 20V bruker mye bensin er ikke så veldig uvanlig. Det er jo snakk om en ganske primitiv motorstyring med lambda! Det er kanskje greit å begynne med en service, eller evt å se over plugger, filter, er det lenge siden du har fått sjekket CO? Kan og være en ide å sjekke et alle trykkrør og sånt er tett. Er motoren trimmet?

Endret av Espenevo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...