Gå til innhold

kald katode som harddisk led?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Virkelig ikke sikker på dette men:

Om spenningen ut fra hovedkortet til led'en er minst 3.4 volt kan du bruke f.eks. 37-041-11 fra elfa og koble dette på utgangen til led'en.

Så kobler jord ledningen fra inverteren til utgangen på rele'et rele'et , kobler jord fra en molex kontakt til andre utgangen på rele'et, og kobler + fra molex til + på inverter.

Ble det rett? :blush:

Se tegning:

Katodehdled.GIF user posted image

Endret av Patz
Lenke til kommentar

hvis du bruker et rele eller triac hva nå en ndet er, iallefall noe som kan lukke en krets når det går en spenning, så kobler du releet i serie med enten iverteren, eller katoden, og lar den fungere som en bryter...

 

men ikke glem å ha en motstand i serie med releet, eller bare la lysdioden være der, evt måle motstanden i spolen på releet, og bytte ut lysdioden med en tilsvarende motstand slik at den sammenlagte motstanden i styrestrømkretsen til releet blir lik den den alltid har vært..

 

*edit*

hva er en triac?

(har nettopp begynt GK elektro)

Endret av the coolkid
Lenke til kommentar

Hvorfor ikke gå for det enkle. Bytt ut releet med en optokobler.

 

Patz: Og du har tenkt til å sprenge ting ser jeg. Når hdd slutter å jobbe og releet lukker vil det komme en motsatt spenningspuls fra spolen. Og høyspenning går jo like bra sammen med datadeler, som Bush går sammen med makt... rett til helvette. :nei: Enten må du koble ei diode i antiparallell eller velge ett rele som har det inkuldert.

 

baronkanon: Triac er mer brukt i vekselstrømskretser, og er mett ubruklig i likestrømskretser.

 

the_coolkid: En triac er forsåvidt to tyristorer koblet i antiparallell med felles gate kobling. En tyristor er ei diode som åpner når den får spenning på gate. (NB! Ikke det samme som en transistor)

Lenke til kommentar
Hvorfor ikke gå for det enkle. Bytt ut releet med en optokobler.

 

Patz: Og du har tenkt til å sprenge ting ser jeg. Når hdd slutter å jobbe og releet lukker vil det komme en motsatt spenningspuls fra spolen. Og høyspenning går jo like bra sammen med datadeler, som Bush går sammen med makt... rett til helvette. :nei: Enten må du koble ei diode i antiparallell eller velge ett rele som har det inkuldert.

 

baronkanon: Triac er mer brukt i vekselstrømskretser, og er mett ubruklig i likestrømskretser.

 

the_coolkid: En triac er forsåvidt to tyristorer koblet i antiparallell med felles gate kobling. En tyristor er ei diode som åpner når den får spenning på gate. (NB! Ikke det samme som en transistor)

antiparalell?

kanskje jeg burde se i læreboka..

jeg bruker den aldri ellers..

Lenke til kommentar
Hvorfor ikke gå for det enkle. Bytt ut releet med en optokobler.

 

Patz: Og du har tenkt til å sprenge ting ser jeg. Når hdd slutter å jobbe og releet lukker vil det komme en motsatt spenningspuls fra spolen. Og høyspenning går jo like bra sammen med datadeler, som Bush går sammen med makt... rett til helvette. :nei: Enten må du koble ei diode i antiparallell eller velge ett rele som har det inkuldert.

 

baronkanon: Triac er mer brukt i vekselstrømskretser, og er mett ubruklig i likestrømskretser.

 

the_coolkid: En triac er forsåvidt to tyristorer koblet i antiparallell med felles gate kobling. En tyristor er ei diode som åpner når den får spenning på gate. (NB! Ikke det samme som en transistor)

Så kjekt med folk som kan ting og retter på oss som ikke helt kan det. Uansett, så er vel et rele for tregt til å følge med på den raske aktiviteten fra en HD-indikator!? Men optokobler var jo helt genialt. Hadde ikke tenkt på det før :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...