Gå til innhold

kan latex hansker brukes til bygging av pc?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det var ein på jobben som tok timekortet sitt nedi stemplingssboksen og såg gnisten gå over kortet og ned i maskina. Det var den maskina...

 

Når det er sagt. Slike ting skjer svært sjeldan. PC komponentar toler veldig mykje. Komponentane er overdimensjonerte med tanke på statisk elektrisitet. Ta på ein ulakkert del av kabinettet og på deler av komponenten som er jord(bakplanet på kort f.eks.). Har mekka veldig mykje på datautstyr og dyrare utstyr, det har aldrig vore problem.

 

Det er heilt sant at ein kan tilføre feil ein ikkje merkar med ein gong, men det er ogso eit overdreve problem.

Lenke til kommentar
PC komponentar toler veldig mykje. Komponentane er overdimensjonerte med tanke på statisk elektrisitet.

Hvordan vet du det? Har du noen faktiske spesifikasjoner og peke på eller synser du? Tror priser på PC-komponenter hadde vært drastisk mye høyere dersom de hadde hatt en spesiell god beskyttelse mot ESD skader.

Lenke til kommentar
Du kan lades opp med flere hundretusener av volt med statisk elektrisitet og da hjelper en tynn latexhanske svært lite da utladningen vil gå igjennom materialet. Det ville jo være det samme som å bruke latexhansker når du klatrer i en høyspentmast.

Med mindre noen har lyst til å prøve dette synes jeg at denne posten var en fin EOD. :yes:

Lenke til kommentar
PC komponentar toler veldig mykje. Komponentane er overdimensjonerte med tanke på statisk elektrisitet.

Hvordan vet du det? Har du noen faktiske spesifikasjoner og peke på eller synser du? Tror priser på PC-komponenter hadde vært drastisk mye høyere dersom de hadde hatt en spesiell god beskyttelse mot ESD skader.

Hadde vært spennede å vite ja, synes det er mye synsepreg over "pass def for statisk elektrisitet"-innleggene også. "Mystiske langtidsskader" o.l høres litt vilsomt ut spør du meg, så hadde gjerne sett noe dokumentasjon.

 

AtW

Lenke til kommentar

Sitter på en god del dokumentasjon om ESD og forhåndsregler samt mulige feil som kan oppstå, men alt av dette er i papirform og dermed vansklig og henvise til (sannsynligvis hadde jeg vel fått på pukkelen dersom jeg hadde delt ut manualene våre til alle og enhver i tillegg :ermm: ).

 

Uten at jeg har sett så mye på det, så ligger det sannsynligvis mye god informasjon på nett. Dessverre er det nok også mye misledende informasjon på nett. Som at man kan bruke latex-hansker fordi disse er gummi og gummi hindrer statisk utladning... :omg: I ESD manualen mi står det utrykkelig at gummi genererer statisk elektrisitet. Skal man absolutt ha på seg hansker for å hindre fettflekker vil jeg tro at bomullshansker er det beste alternativet, uten at bomullshansker vil ha noe og si for ESD sin del.

Lenke til kommentar
Du kan lades opp med flere hundretusener av volt med statisk elektrisitet og da hjelper en tynn latexhanske svært lite da utladningen vil gå igjennom materialet. Det ville jo være det samme som å bruke latexhansker når du klatrer i en høyspentmast.

at du kan bli lada med flere hundretusener volt!!!! det er det dummeste jeg tror jeg har hørt i hele historien som nordmann i dette vidstrakte land!!! går du rundt (som du selv sier) og er høyspentmast da??? :dontgetit:

 

det er spenning det er snakk om her da...! kan jo vær gang du strakk ut armen din ville det komme masse slik matrix lyn mellom kroppen, gulvet og armen da antar jeg... det der var bare helt LoL ass...!!!! :!:

Endret av colakork
Lenke til kommentar

"A considerable amount of charge can be generated on the surface of an insulator. Because an insulative material does not readily allow the flow of electrons, both positive and negative charges can reside on insulative surface at the same time, although at different locations."

 

Kilde:

 

http://www.esda.org/aboutesd.html

 

Colakork: Går ofte rundt som en høyspentmast jeg ja. ;) Poenget er at min kropp ikke vil kunne ha stor nok ladning til å gi en like stor strøm som i de høyspentmastene du snakker om. Men spenningen kan uansett være den samme.

Endret av hval
Lenke til kommentar

Heh snakk om paranoia, nå har jeg bygd pc'er i snart 6 år uten å måtte ty til hansker og whatnot.

 

Greit å ta forhåndsregler lissom, men det får da være måte på. Bare styr unna raggsokker, og ta på noe som er jorda før du begynner å grave i pc'en. Jeg pleier å vaske hendene før jeg begynner fordi jeg lett blir klam i håndflatene, da sørger jeg for å ta på kobberrørene under vasken for de er jorda. Da er jeg all sett.

 

Du bygger en pc, det er ikke hjernekirurugi!

Endret av Dipso
Lenke til kommentar

Trådstarter var egentlige ganske smart!

 

North Natural Rubber Latex Static Dissipative Gloves dramatically reduce losses caused by static electricity. They're inherently static dissipative, so they won't weaken with age, won't degenerate with rubbing and washing, and they allow virtually no static build-up on the hand. Generally used to protect the product from electrostatic discharge. 7mil, 12inch length.

 

http://www.websoft-solutions.net/product_p...7-st-dspglv.htm

Lenke til kommentar
Ellers kan man benytte isolerende 1000 volts gummihansker og en kinky gummidrakt.... men de er kanskje litt upraktiske til montering av prosessorer og rambrikker osv?

 

hehe

Og en lærpisk??? :dribble:

 

nei, nå går man off topic...

 

Det går fint bare med antistatisk armbånd...

[offtopic]

 

Eventuelt!

 

[/offtopic]

Lenke til kommentar
Sitter på en god del dokumentasjon om ESD og forhåndsregler samt mulige feil som kan oppstå, men alt av dette er i papirform og dermed vansklig og henvise til (sannsynligvis hadde jeg vel fått på pukkelen dersom jeg hadde delt ut manualene våre til alle og enhver i tillegg :ermm: ).

 

Uten at jeg har sett så mye på det, så ligger det sannsynligvis mye god informasjon på nett. Dessverre er det nok også mye misledende informasjon på nett. Som at man kan bruke latex-hansker fordi disse er gummi og gummi hindrer statisk utladning... :omg: I ESD manualen mi står det utrykkelig at gummi genererer statisk elektrisitet. Skal man absolutt ha på seg hansker for å hindre fettflekker vil jeg tro at bomullshansker er det beste alternativet, uten at bomullshansker vil ha noe og si for ESD sin del.

At gummi genererer statisk elektrisistet er helt forskjellig fra å utlade den statiske elektrisiteten. Fordi gummi ikke leder elektrisitet kan ei heller ikke elektristeten bli utladet gjennom gummien, derfor 'holder' kroppen din på den statiske elektrisiteten.

 

Praktisk sett: Du har på deg sko med kraftige gummisåler. Når du tar på ei bildør før du deg ett støt, fordi du har en overflod av elektroner i forhold til bilen.

Det som IKKE skjer, er at støtet går gjennom skoene dine.

Lenke til kommentar
gummi genererer statisk elektrisitet. Skal man absolutt ha på seg hansker for å hindre fettflekker vil jeg tro at bomullshansker er det beste alternativet, uten at bomullshansker vil ha noe og si for ESD sin del.

bomull generer 7000v

;-)

Det omtrent det samme dei reknar på ein robot (maskin som set sammen og loddar komponentar). Slik sett er det ikkje so galt, men eg ville nok heller ha vore forutan. Meiner å hugse frå undervisninga at komponentar som skulle kunne berørast av menneskehand burde tole statisk elektrisitet på 40kV. Og at dette blir løyst med diodar på inn/utgangar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...