Gå til innhold

Til dere med Netshop/Thundra/Aopen 1557 & Dell8600


HardCubed

Anbefalte innlegg

To my fellow PC-users

Julen er rett rundt gjørnet, og mine foreldre føler seg litt i det gavmild på denne årstiden. Og som en julegave, skal de hjelpe meg med finasieringen til en ny PC.

 

Jeg tenke først på en Dell Inpiron 8600, fordi dell har så geniale skjermer. Men problemet med Dell maskinene er at de er litt dyre, og Dell tilbyr tjenester som jeg ikke trenger, eller vil betale for.

 

Jeg vil ikke bruke min bærbar til så mye spilling, men jeg vil helst at den skal kunne takle Doom3 og HL2, og kunne kjøre disse to spillene rimlig bra. Er 8600 i stand til det, med "bare" M Radeon8600 Pro Turbo?

 

Valget står igrunnen mellom 8600 og NetShop/Thundra/Aopen 1557. Det jeg liker med 1557 er at for den samme prisen som 8600 så kan jeg få en maskin som er like bra (med tanke på CPU, DVD Brenner og RAM) PLUSS Radeon9700 128mb, og USB Tv-kort. Så pris/ytelse messig så ligger 1557 et helt klart valg.

 

Men spørsmålet som jeg har til dere med 1557 er om skjermen er bra. Jeg er student og jeg kommer til å bruke laptopen til mye skole arbeid. Bla programering, så jeg kan bli sittende timesvis sent på kveld, trøtt og j#¤lig, og da er det viktig at jeg har en skarp og klar skjerm. Det ville vært litt synd om jeg måtte begynne å bruke briller pga en dårlig skjerm.

 

PCen min skal for det meste brukes til skolearbeid (programering, word ol), film, musikk, og kanskje litt spilling. Jeg haller litt mot 1557, men jeg er usikker på skjermen, noe som er grunnen til at jeg forsatt vurderer Inspiron 8600.

 

Jeg håper få tilbake melding fra dere som har disse maskinene. Er det noen som har sett begge i action, og kan samenligne?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg syntes den maskina er helt kurrant. Eneste jeg har å påpeke er at det blir fettmerker på skjermen fordi den kommer nær tastene.

 

Vet ikke om det kun gjelder maskina jeg har vært borti.

 

En annen ting er vel at vifta starter hver 3 minutt eller noe sånt. Fordi den har et r9700 kort. Om dette er et problem så ville jeg kanskje ikke valgt den..

 

Alt i alt en helt ok maskin syntes jeg :)

 

Syntes ikke den slår min egen maskin (nc6000), men det er kanskje ikke akkurat maskina for de som spiller hl2/doom3. Selv om the sims2 gikk helt fint på den :)

Lenke til kommentar

Fikk min 1557 i går, og er sålangt meget fornøyd. HL2 går helt greit, har ikke prøvd doom3 enda.

Skjermen er meget behagelig å jobbe fremfor (satt fire timer med eclipse i går, og det var en fryd).

Det stemmer at innsysnvinkelen er dårlig, så hvis du ofte sitter en meter til siden for skjermen når du jobber, så bude du nok vurdere en annen...

Lenke til kommentar
En annen ting.. En kamerat har en whitebox cl1557, og hvis jeg ikke tar helt feil så er det samme chassis på alle 1557 maskiner... Uansett så er han svært misfornøyd med at div deksler løsner.

Jeg har ikke vært plaget med dette, men så er min hjemmeskrudd :-)

 

Hva man kan si om 1557:

 

+ God ytelse

+ bra layout på ting, plugger o.l

+ ganske kompakt

+ Generelt mye for pengene

+ Veldig ok å mekke på

+ sinnsykt billige reservedeler (batteri, optiske enheter, lader og tastatur)

 

- stygg, ikke akkurat 6y

- dårlig innsynsvinkel på skjermen

- ekle hengsler, alt for slapp (på skjermen)

 

Sistnevnte fixet jeg selv, så ikke noe problem i mitt tilfelle: http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=329426

Endret av ArticOC
Lenke til kommentar

Nå kan det være at han har vært hardhendt, men selv sa han at g553 så mer solid ut, med mer alu deksler og ikke så mye plastikk, men jeg kan ikke garantere at vår som er relativt ny er mye bedre enn 1557 kabinettet.

 

Det som er negativt på g556 er: 2x usb. Dette kan bli lite for noen, og sikkert mye annet som jeg ikke har finni ut av enda.

 

Det er også bra layout på g556, med nettverk samlet på venstre side, og strøm og optisk på venstre. (Hadde det vært mulig hadde det vært bedre med usb på siden også)

Lenke til kommentar
Nå kan det være at han har vært hardhendt, men selv sa han at g553 så mer solid ut, med mer alu deksler og ikke så mye plastikk, men jeg kan ikke garantere at vår som er relativt ny er mye bedre enn 1557 kabinettet.

 

Det som er negativt på g556 er: 2x usb. Dette kan bli lite for noen, og sikkert mye annet som jeg ikke har finni ut av enda.

 

Det er også bra layout på g556, med nettverk samlet på venstre side, og strøm og optisk på venstre. (Hadde det vært mulig hadde det vært bedre med usb på siden også)

Akkurat med hvor solid de forskjellige "whiteboxene" er tror jeg ikke varierer så mye.. samme greia alle!

Lenke til kommentar

Er en stolt 8600 eier og jeg kan si at jeg er veldig fornøyd.

 

Skal dette opp litt punktvis for og imot:

 

Fordeler:

  • Meget god ytelse
  • Fantastisk skjerm (Du finner ikke bedre)
  • Gode muligheter for å oppgradere
  • Velprøvd maskin, mange Dell fantaster som har prøvd det meste
  • God support
  • I høy grad konfigurerbar (i likhet med 1557)

Mindre bra ting:

  • Litt "Plastic fantastic" følelse
  • Vekt

Kabinettet har som sagt en litt plastikk følelse, og dette kunne gjerne vært litt mer solid. Jeg synes derimot ikke dette er plagsomt, og du kan faktisk utbedre dette.

 

Forskjellen mellom Raden 9600 og 9700 er ikke veldig stor, kun minimale forskjeller, se bare på tester på barbara.

 

Dessuten kan du jo se på litt erfaringer på forumet rundt 1557, den er billig og du får det du betaler for. Da hadde jeg heller helt mot CL56.

 

Dersom valget sto mellom 8600 og 1557 hadde jeg definitvt tatt 8600.

Lenke til kommentar

Dell 8600c

Pris 17 366 kr (Prisene inkluderer mva og frakt for 1 system)

 

..og for en likt konfigurert 1557 fra whitebox

Pris kr. 11842,- ink. mva.)

 

Er en differanse på ca.5000kr., personlig syns jeg det er litt drøyt å måtte gi så mye ekstra for at jeg likte utseende på pc`en.. men dette er min mening

Endret av ArticOC
Lenke til kommentar
Er en differanse på ca.5000kr., personlig syns jeg det er litt drøyt å måtte gi så mye ekstra for at jeg likte utseende på pc`en.. men dette er min mening

Tok du med 3 års garanti på stedet her? Hvis ja, kan du gjøre sluttprisen ca. 1000,- mindre ved å ta 1 års garanti.

 

Dessuten er det som sagt bedre skjerm på dell 8600 og dette i seg selv er kanskje verdt par lapper. Men ikke 4000,-.

 

Da jeg bestilte min dell 8600c, var at jeg tok kontakt med DELL per telefon og fikk et kjempetilbud. Som f.eks ryggsekk, bedre harddisk, minne, mus og annet stasj som hadde en verdi på over ca. 3000,-. uten tillegg i prisen som var på ca. 17000,- på daværende tidspunkt.

 

Dermed ble valget soleklart for mitt vedkommende og jeg har vært veldig fornøyd med pcen. Se forøvrig mine andre poster om denne pcen der jeg går dypere innpå hva jeg er fornøyd med og ikke.

Lenke til kommentar
Er en differanse på ca.5000kr., personlig syns jeg det er litt drøyt å måtte gi så mye ekstra for at jeg likte utseende på pc`en.. men dette er min mening

Tok du med 3 års garanti på stedet her? Hvis ja, kan du gjøre sluttprisen ca. 1000,- mindre ved å ta 1 års garanti.

 

Dessuten er det som sagt bedre skjerm på dell 8600 og dette i seg selv er kanskje verdt par lapper. Men ikke 4000,-.

 

Da jeg bestilte min dell 8600c, var at jeg tok kontakt med DELL per telefon og fikk et kjempetilbud. Som f.eks ryggsekk, bedre harddisk, minne, mus og annet stasj som hadde en verdi på over ca. 3000,-. uten tillegg i prisen som var på ca. 17000,- på daværende tidspunkt.

 

Dermed ble valget soleklart for mitt vedkommende og jeg har vært veldig fornøyd med pcen. Se forøvrig mine andre poster om denne pcen der jeg går dypere innpå hva jeg er fornøyd med og ikke.

Tok selvfølgelig ikke med 3års garanti, valgte det billigste (1år) så er ikke noe å spare på det heller

Lenke til kommentar

Hepphepp

 

Kjøp Dell! Grunnen:

 

Jeg forstår ikke hvordan du klarer å få en prisdifferanse på 5000,-

 

Hvis vi snakker om cl56 tilbudet som ligger på whitebox.no så koster det ca.11800,- eks. moms.

 

For å komme opp på specene til Dell 8600c Performance(gå på annbefalte produkter og velg performance) så må du legge til 512 mb ram, og legge til windows xp, og en bedre garanti. Det hele tipper faktisk i dell sitt favør med cl56:16 000(16 399 hvis du tar med works som jeg tror du får på dell), mot dell sin pc for 15 209 for kr. (Husk å legge til et hakk bedre harddisk hos dell, og to hakk dårligere garanti).

 

Altså er Dell ca. 1000,- kr billigere. Og for dette får du mye bedre skjerm, et mye sikrere sted å kjøpe data fra, og ca. 5 % slower skjermkort(som du kan speede opp til å slå 9700 med powerstrip)

 

mvh.

Hans Christian Gulsvik

 

alternativt skal jeg kanskje selge en G556e med 1,6 9700 512mb ram dvd brenner osv. hvis du er interessert.

Lenke til kommentar
Hepphepp

 

Kjøp Dell! Grunnen:

 

Jeg forstår ikke hvordan du klarer å få en prisdifferanse på 5000,-

 

Hvis vi snakker om cl56 tilbudet som ligger på whitebox.no så koster det ca.11800,- eks. moms.

 

For å komme opp på specene til Dell 8600c Performance(gå på annbefalte produkter og velg performance) så må du legge til 512 mb ram, og legge til windows xp, og en bedre garanti. Det hele tipper faktisk i dell sitt favør med cl56:16 000(16 399 hvis du tar med works som jeg tror du får på dell), mot dell sin pc for 15 209 for kr. (Husk å legge til et hakk bedre harddisk hos dell, og to hakk dårligere garanti).

 

Altså er Dell ca. 1000,- kr billigere. Og for dette får du mye bedre skjerm, et mye sikrere sted å kjøpe data fra, og ca. 5 % slower skjermkort(som du kan speede opp til å slå 9700 med powerstrip)

 

mvh.

Hans Christian Gulsvik

 

alternativt skal jeg kanskje selge en G556e med 1,6 9700 512mb ram dvd brenner osv. hvis du er interessert.

Huff huff.. hadde håpet å ikke måtte utdype svare mitt så alt for mye.. men må man så må man, så for å ta det fra begynnelsen av..

 

..altså, jeg gikk inn på siden til Dell, valgte 8600c med:

- billigste OS

- 512MB ram

- 1,7GHz dothan

- 80GB HD 4200rpm

- 11g lan

- wsxga+ skjerm

- billigste service avtale

- DVD brenner

 

endte opp på godt over 17000kr.

 

konfigurerte whiteboxen med tilsvarende produkter.. endte på under 12000kr.

 

Skjønner ikke hva som er vanskelig å forstå? 17000 - 12000 = 5000 :hmm:

 

..og alle prisene er selvfølgelig MED moms

 

Nå har det seg slik at whiteboxen ikke ble levert med noe OS, men ser ikke på dette som noe argument til fordel for 8600c. Ingen som bryr seg om sånt uansett

Endret av ArticOC
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...