Gå til innhold

Linux på gammel bærbar uten CD-rom?


pjuik

Anbefalte innlegg

Har en gammel Toshiba Satellite 110CS med 100Mhz cpu, floppy, men uten CD-spiller.

Har lyst til å legge inn noen form for Linux, bare for å prøve å tilegne seg litt lærdom, ..altså bare for å leke/lære, prøve seg fram.

 

Men ettersom maskina ikke har CD-spiller,... finnes det andre veier å gå?

 

Kommer jeg noen vei ved å legge inn via floppy'en? Er det i det hele tatt mulig med denne beskjedne maskina å få lagt inn noe som helst?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja du kan fint kjøre linux på den, men det nok ikke mye fancy grafisk.

Kanskje den ikke klarer X(grunnelementet for all grafikk) i det heke tatt, jeg vet ikke.

Instalasjon kan du fint gjøre fra floppy, hva du skal prøve deg på vet jeg

ikke helt, her er et alternativnok http://www.debian.org/distrib/floppyinst.

Denne her skal gå rett inn men gir deg ikke så mye, så må nok leke å lære en del.

Men hvis det funker med X og kan du instalere en kjempelett vindusbehandler som f.eks blackbox

og enkle programmer som ikke krever mange biblotek instalert. Programmer som typisk starter på x.

Lenke til kommentar

Hvis du er som meg -nemmelig ferskest av de ferske på Linux, og dette skal bli ditt første møte med Linux så ville jeg muligens revurdert.

 

Da ville jeg heller satt av litt plass på "hoved pc'en", og installert systemet på denne. Det at Linux kan kjøres på hvilken som helst gammel burk er i ferd med å bli en myte tror nå jeg da,,,,,ihvertfall hvis du er ute etter desktop funkjonalitet. (jeg kan også installere MS DOS på min 386 som jeg har i kjeller'n)

 

Selv så avsatte jeg en liten del av maskinen min til Linux for knappe to måneder siden, og etter en hard backup jobb så er dette nå endret. Nå er det windows som har minst plass, og Linux utjør størstedelen av maskinen (har en liten 20 gig windows partisjon til spilling).

 

Tror uansett at jo spenstigere maskin du har, jo mere glede får du ut av den (uavhengig av OS).

 

Mulig at du er kompetent så det holder, og får dette tl hur lett som helst (vil jo ikke undervurdere deg), men generelt sett tror jeg de fleste Linux begynnerne (inkuldert meg selv) har mest igjen når systemet installeres på en maskin som står til "dagens krav".

Lenke til kommentar

Da ville jeg lasta ned en live distro. En av disse som kjøres direkte fra cd så du slipper å endre systemet du har i dag.

 

Hvis du på død å liv har lyst til å bruke Satellite'en din til noe så tror jeg den ene linux distribusjen er like god som noen annen. Da gjelder det bare å holde tunga rett i munnen under installasjon, og velge minst av alt:)

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Humm. Ting har tydeligvis skjedd i det siste. Foreslår at du finner noen med laptop og samme distro som du tenker på, og tester. Er du heldig, funker det rett ut av boksen, og da skal det funke i installen også.

 

Hvis ikke får du kose deg med å mekke på installer-imagesene. Foreslår at du melder deg på development-lista til "din" distro

Lenke til kommentar
Ok. Glem det... Tror ikke den er støttet. Men det har ikke med cpu å gjøre.

 

Se om du kan få lånt deg et tråbundet nettverkskort - har selv hatt god er faring med (hva pokker het det?)...

Yenta?

Driveren til det trådfaste pcmcia-nettverkskortet jeg har i laptopen het vel yenta socket eller noe slikt.

Det funker som gull, eneste var at jeg hadde problemer med å få aktivert alt som trengtes i kernelen.

Tilslutt gav jeg opp og brukte genkernel (gentoo-tool som bygger en generic-kernel ala den som følger med distroer som fedora).

 

Forresten, selve kortet er et St Lab etellerannet.

Lenke til kommentar

Uansett,....... man behøver vel ikke all denne fancy grafikken, om ikke noe i det hele tatt for å ta de første steg for å lære litt om Linux?

Hva med "gamle dager"? Man kjørte vel Linux før Pentium's tid også? Da vi hadde 486, 386, 286, og kanskje til og med under 8086-prosessorens tid. Altså i dos-tidens dager.

Hvilke "versjoner" la man da inn? Og det var vel med floppy? :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...