Gå til innhold

Hypotetisk problemstilling angående mIdtøsten


Anbefalte innlegg

Peri og resten, la argumentene tale. Om noen er Nazi eller ikke er irrelevant dersom argumentene ellers holder mål.

 

Møter man enn nazist med gode argumenter og sier 'jeg diskuterer ikke med nazister', så har nazisten 'vunnet' diskusjonen på walkover.

Jeg ville antakeligvis sparket ham i nøttene ...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Krigens folkerett er temmelig klar egentlig. Om soldaten skyter, som du skisserer, så skal han pågripes og stilles for en sivil domstol. Å skyte en sivilist er likestilt med drap i fredstid - finnes sikkert formildende omstendigheter men allikevel. I tillegg skal nasjonen tiltales for folkemord og ansvarlig sjef (dvs statsoverhode) tiltales. I hvert tilfelle. Tror du det hadde vært smart av Sharon å besøke EU for tiden?

 

Ikke glem at lovteksten først og fremst er skrevet for å beskytte sivile innbyggere. de har ofte ikke noe annet valg enn å håpe på det beste. Soldater har ikke krav på samme beskyttelse rett og slett fordi de er soldater.

Lenke til kommentar

En soldat har rett til å bruke nødvendig makt for å stoppe en person eller personer som utgjør en risiko for seg selv og andre.

 

Selv om han er soldat er han ikke noe fritt vilt for en selvmordsbomber i sivilt? Hvorvidt en såret person nærmer seg en gruppe soldater vil dem ta sine forhåndsregler, eller skal gjøre det hvis dem er kompetente. :hmm:

Lenke til kommentar

Jeg skjønner helt klart hvorfor soldaten skjøt, men synes det ikke er rett fra min gode komfortable godstol. Men det er sjukt hvor skjeiv dekning det er på kriger og krigsforbrytelser, for det er jo fkatisk flest sivile som dør i en moderne krig.

 

En soldat kan skyte en sivil hvis denne utgjør en trusel, men dette er nå min personelige mening. Selvmordbombere er en risiko taktikk, som hviler på at fiende kan være hvem som helst av de som du går forbi i gata, og dette forståelig nok gjør soldataene rimelig redde. Her kommer problemet inn, soldater har det med å bli paranoide og skyte på alle som KAN være en trusell.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...