Gå til innhold

Artig innslag på TV2-nyhetene


gspr

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hehe, veldig stilig. Det hun IT-lederen for kommunen sier at de "stoler ikke helt på driftskostnadene pga mangel på Linux kompetanse" er vel litt tynt når man sitter med en skole som gjennomfører dette i praksis og kan bevise det motsatte.

 

Dessuten måtte driftskostnadene vært veldig mye høyere enn windows for å kunne bli høyere enn drifting av windows + lisenser, noe som høres svært lite trolig ut.

Lenke til kommentar

Sånn apropos kompetanse, vil jeg påstå at de høyere klassetrinn burde det være mye kompetanse å finne hos elever også. Sikkert mange på data valgfag/studieretningsfag o.l. som ikke hadde hatt noe imot å få noen linux-burker å bryne seg på.

 

Da jeg gikk på skolen var dessverre hele skolen full av råtne og ustabile maskiner. Husker ikke om de dårligste hadde 386 eller 486 men de kjørte ihvertfall Windos 3.11 (grøss!). Men en ting jeg husker var ihvertfall at de flinkeste datagutta syns det var mye morsommere å leke med noen Novell-burker som ble brukt som servere. På den tida var det ikke så mange som hadde hørt om GNU/Linux, men for å overføre dette til dagens situasjon vil det garantert være mer spennende å få inn andre systemer i skolen. Måtte bare få ut dette siden alle bare snakker om TCO meg her og TCO meg der :p

Lenke til kommentar
Sånn apropos kompetanse, vil jeg påstå at de høyere klassetrinn burde det være mye kompetanse å finne hos elever også. Sikkert mange på data valgfag/studieretningsfag o.l. som ikke hadde hatt noe imot å få noen linux-burker å bryne seg på.

 

Da jeg gikk på skolen var dessverre hele skolen full av råtne og ustabile maskiner. Husker ikke om de dårligste hadde 386 eller 486 men de kjørte ihvertfall Windos 3.11 (grøss!). Men en ting jeg husker var ihvertfall at de flinkeste datagutta syns det var mye morsommere å leke med noen Novell-burker som ble brukt som servere. På den tida var det ikke så mange som hadde hørt om GNU/Linux, men for å overføre dette til dagens situasjon vil det garantert være mer spennende å få inn andre systemer i skolen. Måtte bare få ut dette siden alle bare snakker om TCO meg her og TCO meg der :p

Sånne som meg? Sitter på et datarom innkjøpt til testformål forlinux-i-skolen og er ansvarlig. Nøkkel og greier.

 

Problemet er at elever slutter etter 3 år...

Lenke til kommentar

Jeg likte følgende utsagn fra reporteren:

 

"Skolen får utdaterte maskiner fra NTNU(?) Så tas maskinene inn hit, hvor de strippes, og det settes inn et Linux-kort" :p

 

Ellers synes jeg det er tøft at barna får prøvd seg på Linux, og at det faktisk virker. Det ser ut til å være et typisk problem at lærere er redde for å teste noe nytt når det gjelder data. Jeg lever med det selv, da pappa er lærer, og de har/hadde Linux på et par labber på skolen. Et annet problem er at skolen ikke setter av tid til å gi lærerne opplæring i data.

Lenke til kommentar

Eg tviler ikkje på at skule linux er mykje bedre alternativ enn ms, men problemet er å legge over til det. Det tar tid og resurser å legge over til skule linux og det er ikkje sikert kommunen har resurser til det.

 

Eg er lærling i ein kommune no og der var det eit sant helvete å få byttet fra office 97 til open office. Det at ein skal over ein 600 maskiner å legge inn open office tar tid. Det kunne nok vert ein fordel å laggt over til skule linux for oss ,men ein har rett og slett ikkje folk til det. Det er nok sikert slik i andre kommuner og.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...