Gå til innhold

hvor er det blitt av com-porten ?


kurre

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Tidligere hadde vi seriell port (com port). Nå er denne på vei ut og nye porter kommer til som f.eks. heter RJ45 og RJ11. Hvordan kobler jeg mitt gamle utstyr som tidligere ble plugget i com-porten til en ny pc uten denne porten ?

Hverken RJ11 eller RJ45 er spesielt nye da men.... og har ikke noe med seriell interface å gjøre.

 

Behøver du seriell kobling på en PC som ikke har com port, så kan du kjøpe PCI kort med serie porter på, eller USB adapter som også gjerne har com/seriell port og parallel (noen også PS/2)

 

 

K

Lenke til kommentar
finnes små overganger fra usb til seriell, disse har de overalt, elkjøp, expert, osv

Men disse fungerer somregel i praksis ikke like godt som en god gammeldags seriell port. Spes. hvis man har litt sært utstyr som kontrolleres via sær programvare :p

Det er et relativt vanlig problem. I gamle dager skrev man ofte programmer "direkte til hardware" av ulike grunner. (Gjerne performancerelatert.) Idag baseres alt på abstraksjonslag i operativsystemene. Du må altså prøve om det virker. De koster ikke så mye.

 

Her er et par eksempler:

Netshop

Komplett

 

Geir :)

Lenke til kommentar
rj11 er vel den såkalte "modem" porten?

 

rj45 er LAN.

 

Som noen skriver her så får du tak i pci kort med seriel/paralell porter på.

 

Eventuelt usb overgang, men jeg har lest at disse ikke alltid fungerer med alt utstyr.

rj45 trenger nødvendig vis ikke værer lan ... rj45 er bare pluggen og evt. kontakten på hk.. trenger nødvendigvis ikke være nettverk som kjøres på den.

det finnes faktisk rj45 - serial convertere også vet jeg

 

rj11 er vanlig telefon linje... på bærbare kobler du bare telefonlinjen inn i kontakten så funker modemet.

Lenke til kommentar
Jeg skal koble til en bærbar og da er det vel ikke bare å sette inn et PCI-kort ?

"PCI kort" til bærbare heter PCMCIA og fins i to utgaver

 

16bit ISA tilkobling

32bit PCI tilkobling kalles "Cardbus"

 

På en ny bærbar (1997 og nyere vil jeg tippe) fungerer begge standardene så der er ikke noe å bry seg om (Cardbus er jo en god del raskere da).

 

Eventuelt kan du kjøpe en USB til Serial/Paralell-port adapter. Begge deler fungerer veldig fint.

Lenke til kommentar

Com-porten er utdatert, treg og dårlig. nesten ingenting som bruker den lenger. hvorfor skal man ha noe som tar plass på et hovedkort når 99% ikke bruker den?

 

Fins jo overganger. Å de programmene som ikke takler den USB-Seriell saken er såpass sære at de garantert ikke kjører i 2000 eller XP uansett. Det blir jo bare laget en virtuel comport. i mitt tilfelle på en GPS jeg prøvde ble den lagret som COM3. så no problem.

Lenke til kommentar
Com-porten er utdatert, treg og dårlig. nesten ingenting som bruker den lenger. hvorfor skal man ha noe som tar plass på et hovedkort når 99% ikke bruker den?

 

Fins jo overganger. Å de programmene som ikke takler den USB-Seriell saken er såpass sære at de garantert ikke kjører i 2000 eller XP uansett. Det blir jo bare laget en virtuel comport. i mitt tilfelle på en GPS jeg prøvde ble den lagret som COM3. så no problem.

Det er riktig. Vi snakker ikke om Windows aplikasjoner her primært, men legacy DOS drivere som endel faktisk fortsatt starter fra Windows fordi de kjører gammel ekstern hardware som aldri er blitt oppdatert til Windows, eller fordi ny hardware koster så mye og ikke gir noen fordeler framfor den gamle. Det er utrolig hva du finner rundt om.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Vell. Her på bruket har vi et par intermec etikettprintere av forskjellige slag. Dette er industriprintere det ikke går så mye av salgsmessig, slik at ingen gidder å tenke på brukervennlighet når de skal produseres. De eldste av disse har kun paralell og serielltilkobling. Skal den tilkobles via paralellporten må man ha et spesiellt mellomledd i tillegg :omg: . Skal man sette inn en annen modul i den for annen tilkobling koster det like mye som en ny printer (20k +/-), så i sånne tilfeller er jeg virkelig glad for at de gode gamle portene fortsatt eksisterer.

 

Har også en FLUKE temperatur-logger av nyere dato. Denne ble levert med et spesiellt IR-øye som såklart skal brukes via com-port.

 

Dette er bare 2 av mange eksempler på at com-portene fortsatt er brukbare. De som ikke fatter dette har enten for få år på baken, eller for liten erfaring.

 

obs. forumet burde være stengt for posting før kl 9 om morgenen. Enkelte er morgengrettne (moa ;) )

Lenke til kommentar

DJ-JK. Ta deg en kopp kaffe. hehehe.

 

Som jeg sier. Serieporten nowadays er for spesielt interesserte ;)

 

Er ikke mange av PC brukere i verden som bruker et Fluke instrument. Det er bra saker. Fluke. men prisen deretter også. Og du bruker en USB til Seriell? for jeg regner med programvaren der går på XP ? :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...