Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
et greit opplyst rom på kvelden, måtte jeg bruke 1/6 lukkertid og laveste blender for å oppnå greit lys på bildene. ved eks 125 lukkertid, så ble bildene altfor mørke, og videre HELT mørke.

 

Er det objektivet (18-55) som er såpass lyssvakt at jeg ikke kan ha lav lukkertid?

Objektivet har lysstyrke f/3.5 - f/5.6. Det er ikke bra nok til generell innendørs bruk uten ekstra belysning. Du trenger f/1.4 eller f/1.8 til det. Med en f/1.4 linse så får du ca 6 ganger lysstyrken.

 

Sett kameraet på IOS 1600 eller ISO 3200 og bruk blitz eller annen ekstra belysning hvis bildene ikke blir lyse nok. Bruk maksimal vidvinkel, hvis du zoomer så blir bildet enda mørkere.

 

 

odde disse ble satt sammen i støvfrie omgivelser(?).

Mitt Nikon D70 var absolutt ikke satt sammen i støvfrie omgivelser så det kan se ut som kvaliteten må vike på kameraer i denne prisklassen.

Lenke til kommentar

Nei støv på bildebrikken går ikke under garantien. Men har du kjøpt kameraet i en fotobutikk skal de fikse dette gratis i en periode på 1-2 uker fra kjøpsdato. Det er i hvert fall standard prosedyre og generell god kundeservice i de butikker som finnes i mitt nærområde.

 

Bare litt off topic. Er interessert i å vite om folk fikser dette med støv på bildebrikken selv, eller om de leverer inn kameraet. For jeg synes enkelte butikker tar blodpris på noe som faktisk ikke tar lang tid å ordne. Er det like greit å kjøpe blåseutstyr og fikse dette selv?

Lenke til kommentar

I et greit opplyst rom på kvelden, måtte jeg bruke 1/6 lukkertid og laveste blender for å oppnå greit lys på bildene. ved eks 125 lukkertid, så ble bildene altfor mørke, og videre HELT mørke.

 

Som andre har sagt, skru opp ISO og bruk blitz inne, objektivet som følger med er ikke spesiellt lyssterkt.

 

Jeg har noe galt med bildebrikken, så kameraet må sendes tilbake + at det var en skrape på linsen. Dette er elendig spør du meg. Det første jeg la merke til når jeg skulle ta på objektivet og tok av beskyttelses hetten ved kamerahuset var en stor partikkel på speilet. Dette skuffet. Trodde disse ble satt sammen i støvfrie omgivelser(?). Er det mulig at noen har vært å klådd på kameraet før meg?

 

Hva slags problem har du med bildebrikken din?

 

 

Støv på bildebrikken er normalt og også på speilet, på dpreview er det nesten en opplest og vedtatt virkelighet at kamera kommer med støv på bildebrikken (min hadde også det, fra japan foto). Støv på speilet vises forøvrig ikke på bildene og det kommer nok lettere støv på speilet enn på bildebrikken.

 

Det du gjør, er å gå inn i en fotoforretning å forhøre deg om de har en blåsebelg som du kan prøve. Dette fjerner normalt noe av støvet, men sjelden alt.

 

Det er metoder på nettet som går på selvrensing av bildebrikken, men det kan være litt risky.

 

Metoden kalles coppermill metoden og skal være meget bra, men her lønner det seg å lese NØYE før man begynner altså.

 

http://www.pbase.com/copperhill/ccd_cleaning

 

Normalt er det ikke noe poeng å fjerne støv dersom det ikke forstyrrer for mye, noe kan klones bort i photoshop osv.

 

Når det gjelder skrape i objektivet, er jeg enig i at det er elendig. Men etter det jeg vet om itbutikken, anbefaler jeg deg ikke å sende noe som helst til de, da retur og itbutikken vistnok kan være et helvete. (se webshopguiden på hardware.no her)

https://prisguiden.no/shop_review.php?shop_id=7

 

Kan du se skrapen på bildene du tar? Hvis ikke anbefaler jeg deg å la det ligge, du kommer garantert til å kjøpe andre objektiver i tillegg til dette, da det ikke er spesiellt bra eller skarpt i det lange løp. Ser du skrapen på bildene du tar, anbefaler jeg deg å kjøpe et annet objektiv

- 50 mm f1.4 USM fra canon skal vistnok være både skarpt/lyssterkt/rinelig og anbefales at de som har prøvd det (Dette er ikke et zoom objektiv, skal du ha zoom objektiver anbefaler jeg at du sjekker rundt på produktguiden og forumene her og andre steder før du bestemmer deg)

https://prisguiden.no/produkt/2847 ).

 

Kit objektivet er forøvrig skarpest rundt blender f8, men som sagt, det er et objektiv til kr 1000,- , så det er ikke noe mesterobjektiv!

 

Jeg har det bestillt fra itbutikken, så nå blir jeg nok uten kamera den neste måneden, minst. Det er dødskjipt. Canon skulle ikke tilfeldigvis ha en base i Stavanger? Da kunne jeg vel heller tatt det "for" itbutikken gjennom dem.

 

Jeg kan vel kreve at itbutikken dekker frakt?

Jeg fikk ett kort og dårlig svar fra itbutikken når jeg spurte rundt om retur.

Noen som har opplevd det samme?

 

Som sagt, abnefaler jeg deg ikke å gå inn i noe reklamasjonsprosess med itbutikken, de som har gjort dèt, angrer bittert på hele kjøpet til slutt, enkelte historier er overmodne for tv2 hjelper deg, så om du kan, la det ligge.

 

Husk å oppdatere firmware på kamera til 1.0.5, støv på bildebrikken ved leveranse er normalt. Man kan som sagt blåse bort og eventuellt rense selv, eller sende inn til service (og betale noen hundrelapper for det).

 

Lykke til!

Endret av znapper
Lenke til kommentar
Canon skulle ikke tilfeldigvis ha en base i Stavanger? Da kunne jeg vel heller tatt det "for" itbutikken gjennom dem.

 

Jeg kan vel kreve at itbutikken dekker frakt?

Uansett hvor Canon må finne på å ha base, kan du med loven i hånd gjøre ditt krav gjeldende direkte mot dem, da de er et tidligere salgsledd. Dette er opp til deg.

 

En reklamasjonssak skal være helt uten kostnader for deg, itbutikken (eller canon) skal dekke frakten, begge veier.

Lenke til kommentar

Jeg vil hevde at den beste investeringen du kan gjøre ved anskaffelse av digitalt speilrefleks er å ta ett godt grunnkurs!

 

Det er en noe mer komplisert verden enn med kompaktkamera, i allefall om man ønsker å utnytte verktøyet skikkelig. Kurs er igrunn noe jeg vil anbefale alle som ønsker å få noe mer ut av fotograferingen sin enn generell knipsing, tenker da påhvordan de ulike delene i kamerat spiller sammen, utnyttelse av lys, komposisjon og de valgmulighetene man har på ett moderne digitalkamera.

 

Tror ett kurs vil åpne øynene dine for de mulighetene og begrensningene som finnes og gjøre deg i stand til å bedre utnytte disse.

 

Har selv en EOS 20D og er veldig fornøyd, jeg har satset på lyssterk optikk (Canon L serie) og har en aldeles praktfult verktøy. Har hatt en EOS 300D ca ett år før det, og jeg må innrømme at jeg fort oppdaget at overgangen fra Canon G5 var stor, jeg tok rett og slett dårligere bilder (teknisk) og meldte meg på Grunnkurs på Oslo Kameraklubb, noe som virkelig kan anbefales , og her fikk jeg den tekniske plattformen jeg trengte for å kunne ta ibruk kamerat skikkelig

 

Tips til objektiver: Satse på lysstyrke, helst f4 eller bedre. Faste objektiver gir som regel mer for pengene (les lysstyrke og skarphet) men er ikke like fleksible ibruk.

 

Canon EF 24-85 f3,5-4,5 (f3,5 i vidvinkel enden, f4,5 i tele enden) er av mange regnet som ett godt valg i hvor man får mye for pengene

 

Canon EF 50mm f1,8 koster ca 1000kr og er ett godt kjøp om man vil ha ett objektiv med god lysstyrke. svakheten ved dette objektivet er plastfattning og at det ikke er USM (tregere fokus)

 

For portretter er Canon EF 85mm f1,8 USM helt perfekt på en 20D, skarp, lyssterk, rask autofokus, også i mørket, betydelig bedre enn min Canon EF 70-200 f2,8L USM faktisk (pga større lysåpning vil jeg tro)

 

En meget god tele er Canon EF 70-200 f4 L USM, denne er av høy kvalitet, ok lysstyrke og ikke sltfor tung. gode priser på www.itech.no

 

Mvh

Geir

 

Bilder (alle de etter 20.9 er med EOS 20D)

www.gao.foto.no

Lenke til kommentar

Når det gjelder en såpass dyr vare som et digitalt speilreflekskamera så må en huske på at en i tillegg til å kjøpe selve kameraenheten også kjøper et forhold til butikken en kjøpte det fra, evt. til firmaet som har produsert det hvis de tillater at du leverer det inn for sjekk i andre butikker som fører merket.

 

Når det gjelder å få et helt nytt kamera med ripe i objektivet og støv på sensoren så hadde ihvertfall jeg gjort en av to ting: levert kamera inn for gratis fiks, eller levert kamera helt i retur. Hvis butikken begynner å si "lever inn for service, tar en uke eller to og koster en 6-700" på et helt splitter nytt kamera så har du valgt feil butikk, uansett om loven sier at du har krav på gratis fiks eller ikke.

 

Kjøper du en splitter ny vare må du forvente at det bruksområdet varen er levert til fungerer prikkfritt umiddelbart, hvis ikke må det kunne sies å være en defekt. Å kjøpe et kamera som skal fange opp bilder og så si at det må være greit at bildene ikke blir så gode som kameraet egentlig kan ta pga. støv, det ville jeg kallt en defekt, selv om kanskje loven ikke sier at jeg kan gjøre det. Det blir jo det samme som å si at mobiltelefonen du har kjøpt ikke tar i mot alle samtaler pga. programvarefeil, men den tar jo imot mesteparten da. Vil du ta i mot alle, pung ut. evt. om lyden er lav eller liknende.

 

Hvis butikken så ikke er enig med meg så bytter jeg butikk. Jeg kan skjønne at de vil ha noe for jobben når jeg kommer ned etter et halvt år med støv på brikken men i praksis så skal "helt ny vare" være "uberørt av menneskehender etter fabrikkutsending" og da bør du forvente ok levering.

 

En ting som nettbutikkene skal ha er at de gjerne er noe billigere enn butikker du kan gå inn i, men da kvitter du deg gjerne med godvilje til å ta imot varer for sjekk med gratis frakt og liknende. Men så har du også med nettbutikker 2 eller 4 uker med mulighet for å levere produktet tilbake for full refundering uten spørsmål så noe greit kan det jo og være.

 

Men uansett, støv og ripe i helt nytt kamera er uakseptabelt, ihvertfall så lenge butikken vil ha penger for å fikse det.

 

Det er nå min mening :)

Lenke til kommentar

Synes definitivt det høres ut som om du har fått solgt en brukt vare som ny. Hvordan så esken ut? Var manualer etc "bladd i"? Har selv blitt svært kritisk til IT-butikken: Kjøpte en cd-brenner som tok kvelden etter kort tid, sendte i retur etter vanlige retningslinjer. Fikk tilbake en helt annen brenner med lavere hastighet, riktignok samme produsent, men annen modell. Chassiet hadde tydelige spor etter en tilsølt kaffekopp som hadde stått oppå og tørket, det var videre smørje med lukt av leverpostei flere steder på brenneren. Sleit i 3 mnd før jeg endelig fikk en ny brenner, seansen kostet meg flere timer med mailskriving mye om og men før jeg fikk dekket returkostnader av min "reparerte" brenner. ALDRI mer it-butikken, betaler heller none extra kroner hos Komplett/MPX.

 

Kjøpte selv EOS 20D hos Lømorks: Utmerket service og pris rett under norske web-shoper på samme tidspunkt. Kameraet klarer jeg ikke si noe negativt om..........Sett funksjonshjulet på "grønn sone" eller "P", vipp opp blitzen og prøv igjen. Blitzen er jo ingen "1000-meter", men rekker fint til portretter etc innendørs.

 

JammenIkkeLettDaGitt

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Hva er IMAGER for noe?

Selve bildebrikken og kretskortet den er montert på blir ofte kalt imager.

 

På toppen av dette er det også tre tydelige støv partikler en ellerannen plass som forstyrrer bildene...... genialt

Hvis det bare er støvpartikler på bildebrikken så er det ikke noen krise.

 

Skal ikke Canon folk som jobber med reprasjon på slike ting, jobbe i ett støvfritt lokale? slike som man lager hovedkort o.l. i?

Tvilsomt, men de kan i det minste blåse rent og sjekke at alt er i orden før de leverer ting fra seg.

 

 

Det hadde vært greit om du hadde lagt ut noen bilder sånn at vi kunne se hvordan problemet tar seg ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...