Gå til innhold

Jeg trenger sårt litt hjelp her! (Tett maskin)


Anbefalte innlegg

Hvis noen gidder å lese dette så er jeg evig takknemlig!

 

Det begynte med at jeg bestilte nytt hovedkort og prosessor ifra komplett.no, det jeg bestilte var: Abit KT7A, og en Duron på 800 MHz.

Jeg henter pakken på posten og gledet meg til å endelig få installert Windows XP på min egen PC, siden jeg har brukt pappa sin PC i nærmere 2 måneder!

 

Jeg bygger sammen PC-en, og booter ifra XP-CDen... Den laster inn drivere (Setup is loading files: Floppy drive support, osv.) Men når den kom til Setup is starting Windows så henger PC-en seg, først skjer det ingenting, og så lyser harddisk LEDet konstant rødt, og så slokner det igjen. Og da er det bare RESET knappen som virker...

 

Jeg starter opp ifra CDen igjen, og igjen, og igjen! Den henger seg på "Setup is starting Windows".

Men etter masse fukling og styr, så finner jeg ut at det er skjermkortet som får PC-en til å henge seg. Jeg byttet da mitt eget Abit Siluro GeForce2 MX-200 kort, med et POW GeForce4 MX-440. Da virket det! PC-en restarta etter filkopieringa, og begynte å starte Windows. Men noe som forbauset meg var hvor lang tid "logoen" brukte! Harddisk lyset bare lyser konstant rødt, selv om harddisken ikke jobber! Den "streken" som flyter forbi når Windows XP starter opp gikk forbi vel 20-30 ganger før den kommer inn i den andre setupen. Jævlig irriterans!

 

Og etter at dette steppet var fullført, så reboota PC-en og startet Windows XP, igjen lyste harddisk LEDet rødt, og "streken" gikk forbi 34 ganger (telte jeg vet du!) før jeg kom inn i Windows, og ble innformert om Windows XP via Welcome saken!

 

Jeg installerte de viktigste driverne, og reboota,

og da skjedde dette: Windows could not start because the fallowing file is missing or corrupt: systemrootsystem32configsystem !

"Jaha!" tenkte jeg og ble mektig irritert, "da får jeg installere Windows på nytt igjen..."

 

Jeg installerte Windows på nytt og fikk akkurat de samme symptonene i setupen som tidligere, bortsett ifra at når den kom til et sted mellom copying files / saving settings, så fant setupen jammen ma noe som het Terminal keyboard driver, Terminal mouse driver, Termina ditt og datt, osv.!

Etter at windows hadde blitt ferdig installert så fikk jeg faktisk restarta to ganger, før jeg fikk feilmeldingen om at systemrootsystem32configsystem var borte eller ødelagt!

 

Jeg bestemte meg for å installere Windows på nytt igjen... Da fikk jeg ikke formatert harddisken fordi "the disk may be damaged"

 

Aha! Harddisken ødelagt! Jeg byttet ut harddisken (WD 40GB 7200rpm), med en gammel IBM 8,4 GB.

Installerte Windows på den og fikk etter 2 reboots en blåskjerm som kunne fortelle meg at register filen (hive) systemrootsystem32configdefalut var missing/corrupt!

 

Hva ****!

Denne harddisken funka jo perfekt! Men det gjorde den visst ikke, fordi da jeg formaterte den med Win 98 oppstarts diskett så begynte den med å opprette tildelings enhetene!

 

Jeg kværka begge harddiskene i rent raseri og kjøpte en ny WD 40 GB 7200 rpm! Jeg fikk den igår, og da jeg skulle installere Windows 2000 på denne så gikk setupen knirke-fritt, bortsett ifra at etter at jeg logger meg på som administrator så kommer den ikke helt inn til start-menyen, skrivebordet osv... Det eneste jeg får startet er "task manager" Jeg velger run og skriver "explorer". Ingenting skjer. Prøver igjen, og igjen... Windows 2000 virket ikke. Og windows 2000 ville ikke engang komme forbi logoen hvis jeg ikke tok ut problem-barnet mitt: Creative Live! 1024...

 

Så nå har jeg installert Windows XP på nytt, og etter ÉN reboot så får jeg feilmeldingen om at det er registerfeil, og ender opp med blåskjerm!

 

XP-CDen funker fint på andre PC-er, jeg har tatt ut alt unødvendig maskinvare (t.o.m musa), men får de samme dritt feilene hele tiden...

 

Noen som kan hjelpe meg?

 

Min maskin:

CPU: Duron (uklokket) 800 MHz

RAM: 256 MB noname PC133 RAM (kan kjøres på 155 MHz stabilt!)

Hovedkort: Abit KT7A uten RAID

Harddisk: Western digital 40 GB, 7200 rpm

Lydkort: (ødelagt pga svidd lydkort-prosessor) Creative Soundblaster Live! 1024

Skjermkort: Abit GeForce2 MX-200 eller POW GeForce4 MX-440

DVD/CD-RW: Pioneer 106, yamaha 2100

Nettverkskort: Realtek 83xx et eller annet...

Strømforsyning: 300W Addtronics

Kabinett: Nope...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:



Kabinett: Nope...


 

Ikkeno kabinett? Aner ikke jeg, men det kan hende du kan ha svidd av noe med statisk elektrisitet. Da kan det bli veldig ustabilt, men ikke direkte defekt... Kanskje et eller annet ikke liker å kjøre uten jording? Hadde et KT7a en gang som jeg kjørte uten kabinett, det likte det ikke no særlig, ble ganske ustabilt, men ikke så ille som du beskriver.

 

Eller så kan det jo hende det har noe med RAMen å gjøre (skumleste bare gjennom siste halvpart av posten, så veit egentlig ikke om du har prøvd å kjøre med annen ram), prøv med en annen brikke.

 

Lykke til ihvertfall..

Lenke til kommentar

jaja jeg hadde samme problem som deg.. men jeg tror jeg vet hva som er galt...

 

Så hør her:

0. Slutt og skriv "romaner" om problemene dine

1. Gir konkrete problemer ikke hvordan de "så" ut

2. Skjekk at "ALLE" IDE kablene "er godt i" hovedkortet

3. Oppdatere BIOSEN

4. Oppdatere eventuelt driverer http://www.abit.com.tw

5. Geforce 2 og 4 kortene er kjent til å skape "probleme" med abit sine hovedkort.

6. Muligens du har svidd hovedkortet? (defekte deler?)

7. Bruk jackass metoden: ta en ut en komponent om gangen (til test)

8. hvis ikke dette fungere: Ta en sledghammer og gjør kål på PC-en

 

Lykketil :grin:

Lenke til kommentar

uff... kjedelig historie dette.... Men har du prøvd å bytte ram?

 

ser du har noname... har aldri likt det jeg..

 

Lån en brikke av en kamerat og prøv å installer winxp på nytt med den nye harddisken.

 

Du kan også prøve å sette ned hastigheten på ramma i bios.. kanskje instillingene er for høye?

 

håper dette hjelper..

 

Mvh Thomas Nilsen

Lenke til kommentar

Mange gode forslag her!

 

Jeg har prøvd rammen i en annen PC, hvis det skulle hjelpe? Og det var ingen feil med ram-brikka der...

Rammen kjører på 100 MHz Cl 3, så den er ikke akkurat klokket, siden jeg kjørte rammen på 155 MHZ på min gamle PC.

 

Kabinettet mitt er ikke helt borte vekk, jeg har ramma til hovedkortet så hovedkortet ligger litt beskyttet, men jeg hadde kabinett da problemene begynte.

 

At jeg kan ha ødelagt noe på hovedkortet kan jeg ikke skjønne, da måtte i alle fall feilen vært der før jeg fikk hovedkortet.

 

Jeg holder med dem som sier at Abit KT7A ikke liker GeForce, men jeg har ingen andre kort som jeg kan få testet...

 

Jeg installerer Windows XP nå, og den har holdt på i nærmere 1 og en halv time, og er enda ikke ferdig! Den er veldig treig på savings setting...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...