Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

ftp server ip


Anbefalte innlegg

uff vanskelig å lage topic:P

 

men over til saken

 

jeg har satt opp en ftp server på pcen min og skal alste opp noe greir til den dette skla gjøres automatisk med et prog jeg har.. problemt er at med prog. kan jeg bare ha host name som ser slik ut:

ftp.start.no feks.

Addresa til ftp serven min er jo ftp://62.101.xxx.6

 

så jeg får beskjed om at host anmet/ip ikke er riktig vis jeg skriver inn addressen min..

 

er litt nabb på detta området men dette er iriterende, noen som har noen køsninger.

 

mvh

 

lilfire

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto hos www.dyndns.org

 

Gratis - da får du en adresse som feks ser slik ut XXXX.homeftp.net

Der bytter du selv ut x'ene med et navn som passer deg. De har også noen flere valg en homeftp. Gå dit og se.

 

Har du dynamisk ip må du også installere et lite prog på serveren din som sier i fra til dyndns om hva dagens ip er. Alt er stort sett forklart på site'n.

Lenke til kommentar
funka dårlig det azz. :( den kan bare rette seg mot en ip. feks: lilfire.no-ip.com = 62.101.xxx.6

 

men jeg vil ha ftp.etterellerannet.etterellerannet = ftp://62.101.xxx.6

Hva er forskjellen? Hvis du har gjort alt rett, samt installert dyndns/no-ip sin programvare for automatisk oppdatering av din ip-adresse mot domenet, skal ftp://lilfire.no-ip.com/ være det samme som ftp://dinipadresse/. Men har du sjekket at du får kontakt med ftp-serveren med et vanlig ftp-program? Slik at du ikke driver å feilsøker feil ting..

Lenke til kommentar

Har selv brukt denne siden for å teste om ftp'en kan nå utenfra: http://www.relativt.net/ftp.php

 

Har selv registrert meg på http://www.no-ip.com og laget "domene" til ftp og det fungerer bra.

 

Du må huske å sjekke at du har åpnet for riktige porter i evt. router, og at din isp slipper igjennom trafikk på standard ftp-port. Enkelte leverandører har etter det jeg har hørt sperret for ftp på port 21.

 

 

Terje

Lenke til kommentar
funka dårlig det azz. :( den kan bare rette seg mot en ip. feks: lilfire.no-ip.com = 62.101.xxx.6

 

men jeg vil ha ftp.etterellerannet.etterellerannet = ftp://62.101.xxx.6

Hva er forskjellen? Hvis du har gjort alt rett, samt installert dyndns/no-ip sin programvare for automatisk oppdatering av din ip-adresse mot domenet, skal ftp://lilfire.no-ip.com/ være det samme som ftp://dinipadresse/. Men har du sjekket at du får kontakt med ftp-serveren med et vanlig ftp-program? Slik at du ikke driver å feilsøker feil ting..

jo men problemet er at jeg ikke kan ha ftp://

Dns fungerer som den skla men programet klarer ikke ftp://

 

 

okey dettta var vanskelig. ta start.no da ftp adressa dems er ftp.start.no

min er feks: ftp://lilfire.no.ip men det fungerer ikke.

jeg kan bruke start sin ftp adresse, men ikke min siden jeg har ://

Lenke til kommentar

Som fleire har sagt her er ikkje ftp:// ein del av eit hostname.

ftp:// er berre ekstra informasjon til f.eks. Internet Explorer slik at den brukar

ftp-protokollen (port 20-21) for å koble seg til maskina som står bak //.

http:// gjer at explorer velger http protokollen (port 80)

 

 

RFC-952:

1. A "name" (Net, Host, Gateway, or Domain name) is a text string up

to 24 characters drawn from the alphabet (A-Z), digits (0-9), minus

sign (-), and period (.). Note that periods are only allowed when

they serve to delimit components of "domain style names". (See

RFC-921, "Domain Name System Implementation Schedule", for

background)

Lenke til kommentar

sitter du på samme nettverk som denne server? i så fall må du skrive inn ipadressen til servern om du ikke har satt opp dns selv.

 

jeg skjønner ikke helt hva det er som er problemet ditt, vet du forskjellen på at det står ftp.domene.org og domene.org ? det er ingen forskjell om du ikke har satt at det skal være forskjell. eier du domenet du snakker om?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...