Gå til innhold

R500 og NV's motpart. Diskusjon om når de kommer.

Stigma

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Dette er en tråd for diskusjon av når vi realistisk sett ville kunne forvente å se R500 chippene, og motstykkene fra Nvidia. Visstnok hevder diverse kilder at ATI planleger å slippe R500 i første kvartal 2005, som ikke er lenge til, men vil det faktisk bli sånn eller vil det gå 6-9 mnd før vi ser snurten av R500 i butikkene?

Personlig er jeg veldig interesser i å grave dypere i dette, selv om det kanskje blir mye spekulasjoner. Mitt system venter uansett på Nforce4 kortene (kanskje til og med SLI versjonen), så det blir en stund til jeg kan kjøpe inn deler uansett. Er det en en mulighet å vente på R500, og håpe den kommer innen første kvartal 2005, eller er det hinsides naivitet? Del din mening.

Som et sekundært tema, har vi noen slags indikasjon på hva slags ytelse vi kan forvente fra den nye generasjonen med chipper? Har vi noen tech-specs som vi kan gjette utifra? Jeg har ikke holdt meg godt nok oppdatert =/

-Stigma

PS: Sendte mail til ATI om dette, men fikk en svada svada standardmail i retur. *sukk*

Endret av Stigma
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

R500 er Xenon (Xbox2) GPUen. Og det er snakk om første halvår 2005 for R520, ikke første kvartal som hw.no skriver.

Endret av MistaPi
Skrevet
6800U og X800XT er vel raske nok. Trenger du mer ytelse kan du jo alltids gå for SLI 

Hvis han skal ha SLI systemer så må han nok vente uansett ;) har ikke kommet ut det heller vettu :p

Skrevet

Dette burde gjøre ting mer klarere:

I've said this before, but the best I can follow the architecural line is:

R300-->R420-->R520 
                          ^ 
                          | 
                          | 
           R400-->R500-->R600

The "R300" architecural line will basically end up as the DX9 desktop line, and end with R520 as the PC move over to Longhorn. R400, I believe, was always designed as the unified shader model however, would have been under powered, but over-featured for the PC when it was due - this will become the basis for the XBox2 (R500) and have the rest of the DirectX Next features tied up and be released as the R6x0 family on the PC for Longhorn. I believe that R500 is being termed as "SM3.0+" becuase there are still some shader length limitations in there (although we are talking thousands of instructions) whereas DX Next is fully virtual - my expectation would be that R500 would be closer to DX Next than SM3.0 but the limitations may prevent it from going to full DX Next (although DX Next, sorry, WGF may still move on at this point).

Note that I've put a line between R500 and R520 because although 520 is a heavy extension on the R300 line it will almost certiany implement quite a lot of work that has gone into R500's design.

Skrevet

aldri stol på en dato som programmere setter.. sier de 1 uke, mener de 2, sier de 1 år, mener de 2. Si 2-3 kvartal 2005 så blir du nok ikke "skuffa". :p

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...