Gå til innhold

Mitt første cs map

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Kult. Nice map.

Har du brukt en guide, eller har du lært det av noen?

Takker :love:

Leste en guide jah.. Så lærte jeg grunnleggende å la sammen 1+2 så fikk jeg et artig map :)

Brukte du 1.5 eller 1.6?

Edit: Leif kom og gikk

Edit2: Guiden ligger i signaturen din :)

Endret av KrougeR1987
Skrevet

Jeg brukte 1.6. Mapet du lagde virker både på 1.5 og på 1.6.

Det var min guide du leste. Jeg laget guiden.

Den spres ganske godt rundt om på nettet.

Skrevet

Tøft....!

Det er du som har lagt guiden. Tusen takk!

Owee... likte guiden din, veldig grundig i jobbet, stå på! :thumbup:

btw... kan jeg ha samme linken i min signatur som du har på din signaturen.

*tilber* :love:

Skrevet
Tøft....!

Det er du som har lagt guiden. Tusen takk!

Owee... likte guiden din, veldig grundig i jobbet, stå på! :thumbup:

btw... kan jeg ha samme linken i min signatur som du har på din signaturen.

*tilber* :love:

Jau. Gi linken til så mange du kan. :D

Takk for all ros :)

Skrevet

Tror jeg må være den eneste her som ikke skjønner seg på mapping til tross for en god del forsøk :\

Skjærer seg alltid når jeg begynner med å sette sammen vegger.

Skal teste mapet nå.

Skrevet

Helt greit det mappet. Men du burde kanskje kalle det noe annet, jeg ser ikke hva det har med lan partys å gjøre ;)

En ting til, vi trenger bare .bsp fila, ikke alle de andre du har i rar fila.

Skrevet (endret)

Maping er morsomt, skal teste ut brette ditt nå.

Er snart ferdig med mitt brett, dog det blir SVÆRT (måtte sette view distanse til 10k for å se hele rukle). Stå på, les guider, vær sta :thumbup:

EDIT1: Du trenger bare ta med BSP fila når du legger ut brette, og for guds skyld, om du ikke vil ha plagiat, ikke legg ved MAP fila. De resterende filene er filer som Zoner bruker for å kalkulere brette og er ikke påkrevd for å kjøre det.

EDIT2: Nice, bra brett, meget pent laget, og ikke noe overdrivelse av objekter. Dog jeg har noen tips til deg.

1. Ikke bruk point based lighting, dvs med entiteter, bruk texutre lightning der du kan (som f.eks armaturene).

2. Når du bruker "Fit" knappen på texture sidene, sett Scale X til 1. Dette gir texture en mer realistisk trekk enn normal..

3. Om du bruker texture lighting, legg en annen texture på siden av aramturen (som f.eks steel). Vis ikke blir lyset spred for alle kanter, fordi det er flere sider som har samme texture.

Kjempefin start, ikke dårlig. Kanskje jeg overgår megselv og kanskje klarer å få ut et brett jeg å ;)

Endret av Bear^
Skrevet
Laster ned

spm. hvorfor i svarte har du ..22? Hva er vitsen? Virker bare dødsn00b med masse nr i navnet :(

Lan party er bedre ;)

Mappet heter lan_party2 (ikke22 som rar fila heter) og heter sikkert det siden noen har laget lan_party :p

Skrevet
Laster ned

spm. hvorfor i svarte har du ..22? Hva er vitsen? Virker bare dødsn00b med masse nr i navnet :(

Lan party er bedre ;)

Har lagt et map som heter lan_party. Dette mapet sku egentlig bare være egnet til LAN spilling for jeg sitter på lan med noen folk her. Så dette mapet måtte kalles for lan_party2.

Grunnen til at winrar fila heter lan_party22 er at det allerede er en rar fil med samme navnet (lan_party2)

Skrevet
Veldig fint map. Håper vi ser mer til deg, med flere maps.

Slike kommentarer er positivt.. Nå fikk jeg lyst til å lage flere mapper. Dere vil sikkert høre mer fra meg.

En ting til, vi trenger bare .bsp fila, ikke alle de andre du har i rar fila.

Oki sorry.. er ny i mapping så var ikke sikkert. Tok like gjerne alt :D

1. Ikke bruk point based lighting, dvs med entiteter, bruk texutre lightning der du kan (som f.eks armaturene).

Nu vet jeg ikke helt hva du snakker om :cry:

2. Når du bruker "Fit" knappen på texture sidene, sett Scale X til 1. Dette gir texture en mer realistisk trekk enn normal..

Ja jeg brukte "Fit" knappen noen ganger. Satt også X og Y til 0.5

3. Om du bruker texture lighting, legg en annen texture på siden av aramturen (som f.eks steel). Vis ikke blir lyset spred for alle kanter, fordi det er flere sider som har samme texture.

Hva du mener med aramturen?

Skrevet

Ziron: Du trenger bare BSP fila, legg den i maps. De andre filene er ikke nødvendig for å kjøre brette, det er bare noen filer som compile toolsn bruker for å kalkulere det som trengs for å sette alt sammen.

KrougeR1987:

Med texture based lighting mener jeg at du bruker RAD fil for å definere hvor mye lys den angitte texturen skal gi. Armaturen mener jeg den firkantete brushen som du har satt en lyspære under, altså en entitet.

Bruk av RAD fil for å legge til lys fra texturen er ganske lett. Om du bruker Zoner Half-Life tools (som er veldig lurt), legger du bare RAD filen der. For å lage en RAD fil åpner du notepad, og saver den. I Filtype velger du "alle filer" og skriver navnet "lights.rad". Denne filen skal du lagre til zoners mappe.

Når du nå skal sette dette opp trenger du først vite litt generelt om hvordan RAD filen virker. For mitt map ser RAD fila slik ut:

~LIGHT5A 225 225 225 2000
+0~LIGHT2A 255 255 125 500
+0~LIGHT4A 255 255 128  200

~LIGHT5A er navnet på texturen jeg bruker. "225 225 225" er fargen som skal brukes i RGB format (Red green blue). 2000 er hvor sterkt det skal lyse. 2000 gir et bra lys for store områder eller haller, mens i mindre rom passer det med 400 til 600.

Når alt dette er satt sammen slik du vil ha det, trenger du bare legge til entiteten "info_lights_rad" på din map. Når du nå kjører compile tools på brette, og den kommer til lys kalkuleringen, ser du at han sier noe som "reading textlights from" og hvor han da henter informasjonen.

Bruk av RAD filer er meget genialt, og meget lett når du har testa det ut litt. Det gir lys kilder en mer realistisk look.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...