Gå til innhold

Partition Magic 8.0


PettersenX

Anbefalte innlegg

Jeg skal fikse partisjoner på disken min, men det er ikke så lett når man ikke skjønner programmet. Er det noen som skjønner partition magic som kan svare meg på følgende?:

 

- Hva er cluster size og hva slags cluster size bør jeg velge?

- Hva er forskjellen mellom 'beginning of unallocated space' og 'end of unallocated space?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Unallocated space er det området på hard disken som ikke er blit allokert en patisjon enda.

 

For å forklare deg hva beginnig og end of unallocated space er, kan du tenke deg en hard disk på for eksempel 80GB som har en partisjon på 40GB på det "fremste" området. Se for deg hard disken som den er avbildet i Partition Magic som en lang sammenhengende strimle på 80GB. Du har som sagt brukt 50% av hard disken til en partisjon, så vil du lage en partisjon til på 20GB og da skal du velge om du vil legge den partisjonen inntil den andre eller om du vil legge den "bakerst" på disken sånn at det blir ett tomt rom mellom de to partisjonene inntil du evt. oppretter en tredje partisjon....

 

Men i utgangspunktet vil jeg anbefale deg og legge den inntil den andre partisjonen din, altså bruke beginning og unallocated space. Nå er det avhengig av hva du skal bruke denne disken til da. Hvor stor er den? Hva skal du lagre der? osv...

 

Cluster size er enkelt forklart det minste området som du kan lagre ting på, det vil si hvis du har en cluster size på 4KB så, vil en fil som er på 1KB uansett ta opp 4KB. på hard disken. Hvis du har en på 13, så vil den ta opp 16 osv...

 

Når det kommer til hvilken cluster size du skal velge er det greit å velge default, da velger partition magic ut en størrelse som passer til størrelsen på den partisjonen du oppretter.

 

mvh Vidar

Lenke til kommentar

Jeg er ikke sikker på hva som skjedde. Det virket som om programmet godtok endringene når jeg trykket på 'apply' nederst til venstre. Det kom i hvert fall ingen beskjed, og programmet la seg ned på menylinja.

 

Jeg har prøvd et par ganger til, og da fikk jeg en beskjed om at jeg bare hadde et demoprogram... Det var problemet, men hvorfor fikk jeg ikke vite det første gangen? :hmm:

Lenke til kommentar

Dersom du kun skal opprette nye partisjoner, og ikkje endre noko på dei gamle kan du bruke andre alternativer som f.eks fdisk som ligger på win98 cd-en.

 

Eller søk på google etter partition, då finner du mange programmer du kan bruke.

 

Du kan og opprette partisjoner i windows XP. Høyreklikk min datamaskin og velg behandle. Der bruker du Diskbehandling :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...