Gå til innhold

Trenger mikrofon til innspilling av filmer..


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dere trenger nok en kanon-mikrofon. Her finnes det dyre mic`er og ikke så dyre mic`er. Jeg valgte en ikke så dyr : Azden sgm-X(ca 1800 kr.). Den forbedrer lyden fra innebygd mic sånn ca 100%. Innebygde mic`er suger...alltid!. Man kan si mye fint om DV-kamera bransjen, men er det mulig å hale ut ei krone eller to, så gjør de det. En halv-hjerne skulle jo fint klart å lage en kamera mic som funket, men er det forretning i det? Nope...

Skal dere opp på proff nivå så regn med 5-6 tusen. Ellers : les tidligere mic-diskusjoner her på forumet.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 4 uker senere...

Du kan absolutt skaffe "greie" mikrofoner til 1500kr. Alt avhenger av hvor stort prosjektet deres er. Lyd er ofte en underprioritert og meget synd egentlig. Bra lyd kan ofte redde et dårlig bilde, men et bra bilde kan sjeldent (eller mer eller mindre aldri) redde dårlig lyd.

 

Det optimale er XLR-mikrofoner (balanserte lydinnganger kalt fantom-mating) for minst støy. Dette kan kjøpes forskjellige steder for 2500kr og oppover. Så det er ikke så billig. halvproffe kameraer har ofte XLR innganger på kameraet, men har du ikke det så er det da altså ikke umulig å skaffe det til vanlige kameraer.

 

Det du trenger er, som nevnt, en kanon-mic eller eventuelt "mygger". Sennheiser er et godt valg. Jeg er ikke oppdatert på priser, men er ganske sikker på at du kan skaffe noen (både vanlige 3,5mm jack-plugg eller XLR mikrofoner) til 1500kr.

 

Mygger er som regel litt dyrere hvis du skal ha det trådløst. eller...meget dyrere.

 

Men alt avhenger av som sagt hvor stort omfanget av filmen deres er. Er det for egen morro så er det greit med vanlig mikrofon, men skal dere prøve å sende dette ut til festivaler o.l. så anbefaler jeg å investere i XLR.

Lenke til kommentar
Det optimale er XLR-mikrofoner (balanserte lydinnganger kalt fantom-mating) for minst støy.

her var det mange feil. Man kan ikke si at en mikrofon er en XLR mikrofon. Mikrofon BRUKER som oftest en XLR kabel, ja, og den er balansert. Men det heter ikke en XLR mikrofon.

 

 

Dessuten, en balansert inngang heter ikke phantom mating. De to har faktisk egentlig ingenting med hverandre å gjøre.

 

*En balansert inngang(evnt. kabel) har to leder, samt en jord for å, som du sier, forhindre støy. Dette gjøres vet at singalet fases ut. Motsatt er da selvsagt et ubalansert signal (f.eks gitarkabel) som kun har en leder og jord.

 

*Phantom mating derimot er er et lite signal som sendes gjennom XLR kabelen for å gi strøm til en kondensator-mikrofon (+48v) hvis ikke mikrofonen kan kjøres på et 9v batteri

 

Kanskje flisespikking for noen, men er greit å forhindre litt forvirring i uttrykkene :)

 

PS, tror forresten det skal godt gjøres å finne bra mygger som tåler litt bruk til 1500,-. Vi snakker nok heller ca 4-5000,- tenker jeg. Altså komplett med sender, mottaker og mygghode.

Endret av vegaroy
Lenke til kommentar

Retter opp ting og tang. Jeg har aldri ment at det er noen XLR-mikrofoner. Tror nok uttrykket kom ut feil. Mente egentlig XLR-baserte. Og du har rett angående phantom og XLR. Jeg som ikke helt tenkte klart. Men nå skal jeg ikke påstå at jeg er noe geni innen lydteknikk ettersom det ikke er mitt felt. Bra du klarer opp ting her.

 

Men jeg er veldig sikker på at du får mygger til 1500kr, men jeg har aldri sagt at de er bra. Jeg vil tørre å påstå at man bør opp i langt mer enn 4-5 tusen for noe virkelig bra. Men alt avhenger av hva man mener er godt nok for sin produksjon. Jeg har riktignok ikke sett noen trådløse mygger til 1500kr. De koster endel.

 

Ellers bra at du klarer opp ting.

Lenke til kommentar

Du må ikke langt over 5000 for å få bra mygger. Både Sennheiser som du nevnte, og Mipro får du fra ca 5000 komplett for et sett. Har lenge vært litt delt ang. Mipro, men etter å ha testet de litt så har jeg snudd. de låter kjempefint.

 

Sjekk her:

 

http://www.mamut.com/controls/shop/shops/1...subgid=1&gid=34

 

Har kjørt teater med 6 mygger, 2 sennheiser E100, 2 shure og 5 mipro, og jeg syntes faktisk mipro var hakket vassere enn både shure og sennheiser...med shure på en god andre plass. Det var b.la ikke like mye "s"'er i de

 

Du kanheller ikke si "XLR baserte mikrofoner". Tror det du leter etter er "mikrofoner som er litt bedre enn de 200,- kroners mikkene du får til pc" :)

Endret av vegaroy
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

Har du mini-DV kamera tipper jeg du ikke har XLR-kontakt, ikke sant?

 

Skal du ha mikrofon med XLR må du da ha en sånn "dings" på kamera som har XLR-kontakt. Disse festes i "skoen" oppå kamera. Blir vanskelig å si hvor mye en sånn koster siden vi ikke vet hvordan kamera du har (lyst til å fortelle det?)

 

Men alternativet er da "jack". Det er på langt nær samme kvaliteten, men det kan sikkert være brukbart. Med det budsjettet krever du vel ikke noen superlyd heller?

 

Så er det veldig viktig å vite hva du skal ha lyd på, og hvor. Hovedsaklig tenker jeg her på om det skal brukes til stemmebruk(mygg) på en person, eller om det skal dekke flere personer, kanskje andre miljølyder etc.

Endret av kennethdammyr
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Har du mini-DV kamera tipper jeg du ikke har XLR-kontakt, ikke sant?

 

Skal du ha mikrofon med XLR må du da ha en sånn "dings" på kamera som har XLR-kontakt. Disse festes i "skoen" oppå kamera. Blir vanskelig å si hvor mye en sånn koster siden vi ikke vet hvordan kamera du har (lyst til å fortelle det?)

 

Men alternativet er da "jack". Det er på langt nær samme kvaliteten, men det kan sikkert være brukbart. Med det budsjettet krever du vel ikke noen superlyd heller?

 

Så er det veldig viktig å vite hva du skal ha lyd på, og hvor. Hovedsaklig tenker jeg her på om det skal brukes til stemmebruk(mygg) på en person, eller om det skal dekke flere personer, kanskje andre miljølyder etc.

Jeg har ett Sony HC42 kamera :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 3 måneder senere...

Driver å ser på mikrofoner jeg også. Driver litt amatør filming her og trenger ny mic. Kan noen vise til norske steder hvor man får kjøpt disse mikrofonene (helst ikke mer enn 1000 kr). Kan noen forklare litt hvor bra disse mikrofonene er? Ikke bare lydkvalitet, men også hvor godt de fanger inn lyd (fotskritt etc). Hva anbefaler dere som en "allaround" amatør mikrofon?

Lenke til kommentar

Skjerpings folkens....

Maråk sier han har ca 1500kr til rådighet, han har ikke sagt åssen kamera han har, så vi kan ta utgangspunkt i at han verken har XLR eller balanserte innganger på kameraet sitt.

 

Skal han koble en mic med balansert XLR-tilkobling til en vanlig camcorder, så trenger han også en audioadapter som gjør om det balanserte linjesignalet til "vanlig" ubalansert lyd, samt at denne boksen feeder en evt. kondensatormic med fantomspenningen den trenger for å fungere. En audioadapter vil også ha volumkontroll, samt høypassfilter for å kunne fjerne støy fra evt. vind.

 

En "helt grei" shotgun mic koster fra ca 2500 og oppover, og en audioadapter ca 2000 og oppover (avhengig av funksjonalitet) så han kan enkelt og greit droppe hele idéen om bruke en billig shotgunmic.

 

Dermed må han over på en annen løsning... en løsning som er tilment mini-camcordere.. nemlig en ekstern mic som er batteridrevet og med minijack-tilkobling.

Sony har en serie med profesjonelle (ja, faktisk) stereo microfoner (kondensator m/innebygget batteri) beregnet på minidisc og DV-camcordere.

ecm-ms908.jpgecm-ms907.jpg

Jeg har selv en Sony ECM-MS907, og denne er ypperlig til opptak hvor man ikke har store krav til lyd (har kun brukt den med minidisc selv).

Ikke misfrostå meg med "hvor man ikke har store krav til lyd", fordi disse microfonene har -meget- bra lyd for å være i denne prisklassen, men det er heller utformingen rent mekanisk og designmessig som gjør at den ikke egner seg til opptak hvor man har høye krav til lydkvalitet.

 

Denne koster ca 1500 kr på www.videoutstyr.no

Den er litt følsom på høyere frekvenser (diskant), men har ett meget troverdig stereobilde som får folk til å snu på hodet for å virkelig se om det nettopp kjørte en bil gjennom stuen deres.

Selve microfonhuset er desverre i billigste laget, man kan ikke holde selve microfonen i hånden under opptak, da alle mulige lyder fra musklene i hånden og kontakt med plastikken vil gjengis i opptaket, så denne MÅ festes på en microfonbom eller anordning på selve kameraet. (MS907 har en festeanordning som tillater deg å holde i denne istedet for selve microfonen)

Den er meget følsom (også bakover), og man må dermed ta spesielle forholdsregler før opptak. Ikke ha på deg klær som bråker, ikke gå på grus under opptak m.m. Den takler heller ikke stort lydtrykk, så f.eks opptak på discotek eller lignende er det bare å glemme.

Lærer man seg hvordan man skal bruke denne microfonen, så får man supre opptak.

 

MS908 har en salgs forlengningsarm som gjør at den kan festes til alle mulige kameraer, mens MS907 har et feste beregnet på microfonstativer eller microfonbom. Uansett, litt gaffa-teip fikser det meste uansett festeanordning ;)

 

 

Bedre enn dette får han neppe for 1500 kr.

Endret av SUiCiDE_COMMANdO
Lenke til kommentar

Ser her at flere andre steder har de ECM-MS907 til 1100-1200 kroner. Begynner å lure om det er samme mikrofon :hrm:

 

http://www.mpx.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=13307

 

http://www.itbutikken.no/p/93772/1.htm

 

http://www.xd.no/asp/info.asp?p=13307&l=2&...34&likepattern=

 

Vet noen hva forskjellen er på disse mikrofonene til sony? Ser her at ECM-MS907 og ECM-MSD1 ligger rundt samme prisklasse, men hva egner seg til hva?

Lenke til kommentar
Ser her at flere andre steder har de ECM-MS907 til 1100-1200 kroner. Begynner å lure om det er samme mikrofon :hrm:

 

http://www.mpx.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=13307

 

http://www.itbutikken.no/p/93772/1.htm

 

http://www.xd.no/asp/info.asp?p=13307&l=2&...34&likepattern=

 

Vet noen hva forskjellen er på disse mikrofonene til sony? Ser her at ECM-MS907 og ECM-MSD1 ligger rundt samme prisklasse, men hva egner seg til hva?

Ja dette er samme microfonen.

Som du ser, det lønner seg å sjekke priser før man kjøper slikt.

 

Når man søker litt på nettet etter ECM-MSD1 så ser man at det er bokstavelig INGEN som har oppgitt detaljerte spesifikasjoner på denne microfonen... Ikke engang Sonystyle.com har disse dataene liggende ute.

Verken frekvensrespons-område, utgangsnivåer, eller max lydtrykk er spesifisert.

Dette tyder ikke bra, og for meg virker det som om dette er en mye dårligere microfon enn ECM-MS907.

Samt at designen på ECM-MS907 / 908 gjør nok at den egner seg litt mer til variert bruk (kan bl.a settes i en vanlig microfonholder).

 

One-Point Stereo MicrophoneECM-MS907:

http://www.sonystyle.com/is-bin/INTERSHOP....uctSKU=ECMMS907

 

High Grade Stereo MicrophoneECM-MSD1:

http://www.sonystyle.com/is-bin/INTERSHOP....ductSKU=ECMMSD1

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...