Gå til innhold

LaTeX typesetting. plassering av bilde?


Anbefalte innlegg

usikker om jeg poster rett, men:

 

I forbindelse med semesteroppgaven på universitetet, så har jeg valgt å skrive oppgaven i LaTeX for å trene på det. Virker som en lur ting å kunne..

 

se på følgende:

 

www.zyrtech.net/test.pdf

 

så, på UiB logoen på første siden, den vil jeg gjerne h4x3 slik at den blir sentrert. har prøvd med dette,

 

\begin{center}
\begin{figure}
 \includegraphics[height=3.35cm]{ugle.jpg}
\end{figure}
\end{center}

 

til alle som ikke vet hva LaTeX er, og kunne tenke seg å lære litt om det, til feks matematisk notasjon er det helt perfekt å bruke.. søk på LaTeX site:uio.no, og du finner mye bra.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Joda, vi er i alle fall noen som har brukt LaTeX, det er helt eminent til seriøs dokumentasjon, hopper her i all enkelthet over alle selvopplevde skrekkhistoriene om Word...

 

Myser en litt rundt på nettet finner en dette:

\begin{figure}[htbp]
\centering
\epsfig{file=example.eps, width=\textwidth}
\caption{ Caption text. }
\label{fig:example}
\end{figure}

 

Jeg har ikke lengre LaTeX her, men du kunne prøve å bytte ut eps-delene med tilsvarende for JPG. Merk: JPG er ikke alltid gunstig for bilder med skarpe kanter/kontraster, GIF og PNG er tryggere.

 

Skulle ikke det fungere, har jeg en plan-B: Ta inn bildet ditt i et bilderedigeringsprogram (f.eks. GIMP), og legg på blanke "klosser" på hver side slik at bildet kommer (nær) senter.

 

Ellers kikket jeg igjennom dokumentet, og side dette er Teknologi og Vitenskap, lurer jeg litt på din definisjon av breddegrad (theta) som går fra 0 til pi/4, inklusive. Mener du ikke pi/2?

 

Jeg ser at du definerer r til å være "avstanden imellom", men det skal vel heller være senteravstanden.

 

Nok pirk for øyeblikket.

Lenke til kommentar

Joda, vi er i alle fall noen som har brukt LaTeX, det er helt eminent til seriøs dokumentasjon, hopper her i all enkelthet over alle selvopplevde skrekkhistoriene om Word...

Jeg opplever LaTeX som det mest perfekte/nydelige/orgasmiske "skriveprogrammer" som finnes. Det er helt enkelt et must når det kommer til ting som skal ha tall. (forøvrig alt annet også ) :-)

 

Myser en litt rundt på nettet finner en dette:

\begin{figure}[htbp]
\centering
\epsfig{file=example.eps, width=\textwidth}
\caption{ Caption text. }
\label{fig:example}
\end{figure}

 

Jeg har ikke lengre LaTeX her, men du kunne prøve å bytte ut eps-delene med tilsvarende for JPG. Merk: JPG er ikke alltid gunstig for bilder med skarpe kanter/kontraster, GIF og PNG er tryggere.

 

Skulle ikke det fungere, har jeg en plan-B: Ta inn bildet ditt i et bilderedigeringsprogram (f.eks. GIMP), og legg på blanke "klosser" på hver side slik at bildet kommer (nær) senter.

 

Hadde lest maaaange latex introer :-) var innom tanken på å legge til blanke klosser, men. nektet det av prinsipp.. skal jo lære latex her :)

 

Ellers kikket jeg igjennom dokumentet, og side dette er Teknologi og Vitenskap, lurer jeg litt på din definisjon av breddegrad (theta) som går fra 0 til pi/4, inklusive. Mener du ikke pi/2?

 

Jeg ser at du definerer r til å være "avstanden imellom", men det skal vel heller være senteravstanden.

 

Er ikke min del. vi har delt det i 3 :-) men skal si fra til hovedmannen!

 

Nok pirk for øyeblikket.

Liker pirk jeg. takk :-)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
I forbindelse med semesteroppgaven på universitetet, så har jeg valgt å skrive oppgaven i LaTeX

Fikk noen heller tvilsomme bilder i hodet mitt når jeg skumleste det :p

En kollega av meg skulle anbefale LaTeX til sin sjef, gikk inn på Google og klikket "I'm feeling lucky". Knappen kunne like gjerne ha hett "Do you feel lucky punk? Well, do ya?" Siden som kom opp hadde fint lite med typesetting å gjøre.

 

Bonus uflaks: den kvinnelige sekretæren så også på.

Lenke til kommentar
I forbindelse med semesteroppgaven på universitetet, så har jeg valgt å skrive oppgaven i LaTeX

Fikk noen heller tvilsomme bilder i hodet mitt når jeg skumleste det :p

En kollega av meg skulle anbefale LaTeX til sin sjef, gikk inn på Google og klikket "I'm feeling lucky". Knappen kunne like gjerne ha hett "Do you feel lucky punk? Well, do ya?" Siden som kom opp hadde fint lite med typesetting å gjøre.

 

Bonus uflaks: den kvinnelige sekretæren så også på.

Det var rart, for gjør jeg det samme her, kommer jeg riktig. :ermm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...