Gå til innhold

Test av hardware vs. software raid?


Anbefalte innlegg

Raid-hysteriet er over oss. De fleste moderne hovedkort kommer med integrerte løsninger for raid. Samtidig vet vi at Win xp pro og Linux kan kjøre software-basert raid. Jeg savner en sammenligning av ytelse mellom software- og hardwarebasert raid. Software-raid innebærer naturlig nok bruk av ekstra cpu-kraft, men det har moderne pcer i overflod.

 

Hva er best: en halvgod raid-kontroller med en 100 (?) MHz prosessor eller et softwarebasert array styrt av en 3000 MHz prosessor?

 

Bare en ide.

 

mvh

IP

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å komme med et lite innspill der, jeg testet et SW-raid system i linux for noen år siden, mot et Hightpoint system (det som var vanlig på de første Socket A raid-hovedkortene) og SW-raid arrayet var i mange tilfeller like bra eller bedre på diskytelse (husker ikke tall nå, det er ganske lenge siden).

 

Legger man da til at man slipper ekstra knotroller (ikke skrivefeil) så taler det jo ganske mye for SW.

 

Men ja, enig med trådstarter, hadde vært en fin test... :)

Lenke til kommentar

Det fungerer ved at filsystemet tar seg av å skrive/lese til flere disker. Kjører for tiden software raid 1 på en database i linux. Var egentlig ikke meningen å kjøre det så lenge, men ettersom vi har 99% lesing fra databasen og 2gb ram og relativt liten database så har det omtrent ikke noe å si hvor kjappt filystemet er...

 

Lurer på når vi skal få dumpet databasenjobben over på de tre 15000rpm diskene i raid5....

Lenke til kommentar

Enkelte RAID-løsninger er nærmest håpløse å bruke på annet en egen kontroller, så det blir vel litt etter behov. Personlig ville jeg aldri ha brukt noe annet maskinvarebasert annet enn i tilfeller som blackbrrd beskriver og andre lagringstilfeller

 

edit: oj, var mer om test som hw.no evt. kunne gjøre dette ja :blush: Enig, hadde vært interessant med en test. Dette er dog noe svært mange kan gjøre på sitt eget hovedkort

Endret av Mad Wolf Magnux
Lenke til kommentar

Mad Wolf Magnux: fikk du ikke med deg at grunnen til at jeg fortsatt kjører software raid er at diskytelsen har veldig lite å si? Det er ingen grunn til å skyte spurv med kanoner. Hvis vi hadde hatt noe særlig behov for skrive-ytelse så hadde det vært en annen sak, men det har vi ikke.

 

Software raid har faktisk en fordel ovenfor hardware raid, og det er hvis disk kontrolleren ryker så kan man med software raid bare flytte diskene over i en annen maskin og lese dem der. Dette fungerer ikke med hardware raid, da må du ha samme diskkontroller...

Lenke til kommentar
Mad Wolf Magnux: fikk du ikke med deg at grunnen til at jeg fortsatt kjører software raid er at diskytelsen har veldig lite å si? Det er ingen grunn til å skyte spurv med kanoner. Hvis vi hadde hatt noe særlig behov for skrive-ytelse så hadde det vært en annen sak, men det har vi ikke.

Derfor skrev jeg "annet enn i tilfeller som blackbrrd beskriver og andre lagringstilfeller" ;) Skjønte godt hva du mente.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...