Gå til innhold

Reklamasjons rett DELL PC?


Furyfax

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
EDIT: Og angående selve forbrukerkjøpsloven, så mente de som lagde den at mobiltelefoner kun skal ha 2 års reklamasjonsrett.

Jasså? Noen kilder til dette? Forarbeidene til loven kan leses her. Det at Leverandørforbundet Lyd & Bilde og Leverandørforeningen for mobiltelefoner og radiokommunikasjon tar ca. trehundreogførtitusen dissenser i høringsuttalelsene sine, burde jo ikke akkurat komme som noen overraskelse. Blant annet:

Flere høringsinstanser gikk inn for den mellomløsning å oppheve fem års fristen, men å beholde to års fristen. Subsidiært støttes utvalgets forslag. Dette gjaldt Norske Elektroleverandørers Landsforening, Leverandørforbundet Lyd & Bilde og Leverandørforeningen for mobiltelefoner og radiokommunikasjon (fellesuttalelse)

Dette betyr på ingen måte at "de som lagde den [loven]" mente at mobiltelefoner kun skal ha 2 års reklamasjonsrett. Det betyr at de som selger mobiltelefoner mener at *absolutt alt* skal ha kun to års reklamasjonsrett. Stort sjokk der... Not.

 

Hvorvidt en mobiltelefon, for eksempel, er ment å vare "vesentlig lenger enn to år" er derimot et definisjonsspørsmål. Skjønt jeg tror ikke elektronikkbransjen er serlig interessert i å få dette rettslig avklart (de kunne jo tape), så lenge det er sikrere å bare *mene* at den ikke er det og så oppføre seg deretter.

Dette er IKKE de "forarbeidene" jeg mente. Det jeg snakker om er hentet fra Justiskomiteen sin innstilling (rådgivende, kommenterende) til den nye forbrukerkjøpsloven, og dette er det disse stortingsrepresentantene sier:

 

QUOTE (Innst.O.nr.69 (2001-2002)

Innstilling fra justiskomiteen om lov om forbrukerkjøp (forbrukerkjøpsloven))

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti, har merket seg departementets betraktninger rundt § 27, og viser til side 182, 1. spalte, 2. avsnitt, der det står (sitat):

        « Det er et vilkår at tingen er ment å vare vesentlig lenger enn to år. Etter departementets oppfatning er det ikke hensiktsmessig med en helt skarp tidsangivelse. En kan likevel ta som utgangspunkt at for en vare eller deler som er ment å vare om lag fire år, vil fem års fristen gjelde. »

 

      Flertallet mener at denne paragrafen gir en ubalanse i forholdet mellom forbruker og selger. Slik lovteksten er utformet, kan det tolkes som om forbrukeren kan reklamere på en vare etter fem år dersom forventet levetid er 3-4 år. Et slikt resultat vil etter flertallets syn være urimelig.

 

      Etter flertallets syn må reklamasjonsfristen på 5 år gjelde gjenstander som har en beregnet levetid på 5 år og mer. Flertallet ønsker en videreføring av dagens lovgivning, men ber departementet om å vurdere dette forholdet spesielt.

----------------------------------------------------

 

      Den 5 års reklamasjonsfristen som er gitt enkelte varer tiltres fra disse medlemmers side. Det bør likevel ved vurderingen av hvilke varer som hører inn under 5-årsregelen også tas hensyn til verdien av varen, og ikke isolert sett bare varighet. Dette er jo to størrelser som ofte også henger sammen.

 

Og da det etter min mening finnes svært få telefoner som er ment å vare i så mye som 5 år (ola nordmann skifter telefon i snitt hvert annet år, selv om telefonen han har fungerer helt topp!) så regner jeg med at det ikke bør være mer enn 2 års reklamasjonsrett på mobiltelefoner.

 

Dette er min tolkning, mitt synspunkt, og noe jeg står for. Men det jeg sier er ikke nødvendigvis _rett_, det er det opp til en domstol å bestemme, ikke jeg. De tolker lovene.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar
EDIT: Og angående selve forbrukerkjøpsloven, så mente de som lagde den at mobiltelefoner kun skal ha 2 års reklamasjonsrett.

Jasså? Noen kilder til dette? Forarbeidene til loven kan leses her. Det at Leverandørforbundet Lyd & Bilde og Leverandørforeningen for mobiltelefoner og radiokommunikasjon tar ca. trehundreogførtitusen dissenser i høringsuttalelsene sine, burde jo ikke akkurat komme som noen overraskelse. Blant annet:

Flere høringsinstanser gikk inn for den mellomløsning å oppheve fem års fristen, men å beholde to års fristen. Subsidiært støttes utvalgets forslag. Dette gjaldt Norske Elektroleverandørers Landsforening, Leverandørforbundet Lyd & Bilde og Leverandørforeningen for mobiltelefoner og radiokommunikasjon (fellesuttalelse)

Dette betyr på ingen måte at "de som lagde den [loven]" mente at mobiltelefoner kun skal ha 2 års reklamasjonsrett. Det betyr at de som selger mobiltelefoner mener at *absolutt alt* skal ha kun to års reklamasjonsrett. Stort sjokk der... Not.

 

Hvorvidt en mobiltelefon, for eksempel, er ment å vare "vesentlig lenger enn to år" er derimot et definisjonsspørsmål. Skjønt jeg tror ikke elektronikkbransjen er serlig interessert i å få dette rettslig avklart (de kunne jo tape), så lenge det er sikrere å bare *mene* at den ikke er det og så oppføre seg deretter.

Bra innlegg, og du har helt rett juridisk og gode poenger.

Jeg ser noen reagerer på at jeg uttaler meg skråsikkert.

Dette grunner i at jeg ikke ser poenget med at folk skal kommentere slike spørsmål når de faktisk ikke kan noe om dette eller kommer med faktisk feilinformasjon slik som Alastor gjør her. Da kan du heller uttrykke en mening og si ekplisitt at du tror at det er slik og slik. Man bør forøvrig ha tilgang på relevante rettskilder og lese disse nøye før man gir et svar. Les gjerne på sidene til Forbrukerrådet, der er det relativt enkelt forklart.

 

Når det gjelder datamaskiner vil alle komme inn under Forbrukerkjøpslovens §27, 2. ledd,

Om denne koster 5000 eller 50000,-. Dette er det ikke tvil om. Dette gjelder også noe utstyr, har ikke finlest dette, feks bærbare enheter som PDA osv. Når det gjelder påstanden om at reklamasjon gjelder deler er ikke dette korrekt når det gjelder til dømes Dell. Du kjøper en PC, ikke deler, ferdig med det.

Det er selvsagt mulig å gå både på importør eller produsent som forbruker, men dette er vel ikke helt relevant.

 

Når det gjelder mobiltelefoner er det riktig at ikke alle telefoner vil innebefattes av 5 års reklamasjon, på enkelte billigmodeller vil man nok kunne få problemer med å forsvare dette, men i all hovedsak vil man ha 5 år.

 

Kan også nevne at om du har kjøpt en telefon til 299, men har bindingstid/ andre kontraktsrettslige forhold som gjør at totalprisen til høyre (subsidiert telefon), er det praksis på å regne om kjøpesummen, slik at reklamsjon også vil gjelde med 5 år her. Jeg vil ikke komme med noen klar beløpsgrense på når grensene nås, men kan anslå 1500-2000 kr. har ikke sett så mye praksis på dette ennå. Det blir omtrent som det vanskelige skillet mellom naskeri og tyveri, det avgjøres av praksis i politidistriktene.

 

Jeg orker ikke bruke mye tid på å finne rettskilder, men kan jo sakse følgende fra FTU.

 

Utvalget ser det slik at mobiltelefoner normalt vil være ment å vare vesentlig lengre enn to år ved vanlig bruk. Reklamasjonsfristen er dermed fem år, jfr. kjøpslovens §32 (3) slik den lød før endringen 1. juli 2002. Ifølge Høyesteretts dom i Rt-1998-774 samt Forbrukertvistutvalgets tidligere praksis vil feil som oppstår i løpet av femårsperioden på produkter som faller inn under denne regelen, bli ansett som kjøpsrettslige mangler, med mindre det er grunnlag for å mene at feilen er en følge av normal slitasje, brukerfeil eller annet forhold som kjøperen selv har risikoen for, f.eks. ytre påvirkninger av forskjellig type.

 

Denne høyesterettsdommen har betydd mye for reklamasjonrett ift forbrukerkjøp (videodommen)

Dersom du har tilgang til Lovdata pluss (Norlex) anbefaler jeg å skumme litt avgjørelser i FTU.

 

Merk forøvrig at Elektronikk leverandørene ikke har gått videre med vesentlige avgjørelser gjort i FTU i rettssystemet. Man kan jo spørre hvorfor.

Det er likevel betenkelig at Elekronikk bransjen driver med så mye feilinformasjon og har så lite kunnskap ute i salgsnettet. Det gjelder å stå på sine krav som kunde og ikke la seg lure. Ta gjerne kontakt med forbrukerrådet eller jusshjelpa/advokatvakta på ditt hjemsted. Jusshjelpa er gratis pg drives av studenter.

 

Trådstarter: Lykke til med saken din, jeg mener bestemt Dell skal utbedre feil, med forbehold at det ikke skyldes feil på din hånd. Vis

Tar det lang tid kan du i tillegg kreve låneutsyr.

Lenke til kommentar

Greit at du mener jeg kommer med feilinformasjon. Du virker som om du har mye greie på dette, og det kan du være stolt over :). Men er alt jeg har skrevet her feilinformasjon? Det håper jeg virkelig ikke, for da vil jeg være på feil jorde..noe jeg absolutt ikke vil. Og jeg har skrevet at dette er min egen mening, slik jeg tolker loven. Og vist til hva juskomiteen gjorde da de skrev den nye forbrukerkjøpsloven. Håper du ikke mener at alt jeg har skrevet er feilinfo, da er jeg virkelig på jordet...og det vil jeg ikke være.

 

Men dette er ting som til syvende og sist er opp til domstolene. Og jeg tror vi skal la det bli med det..hehe. Og nå stopper jeg å uttale meg i denne tråden, har sagt min mening, min tolkning, og som sagt, jeg vet (ennå?:p) ikke alt.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

Jeg tok kontakt med Fujitsu-SIemens før jeg kjøpte min bærbare pc, og de sa de opererte med 5 års reklamasjonsrett, noe man forøvrig har på alle bærbare pc'er som er ferdigbygd fra fabrikant når du kjøper den (varen er ment for å holde vesentlig lenger enn 2 år...)

 

Så stå på, det er 5 års reklamasjonsrett på bærbare pc'er!

 

(Om en mobiltelefon skal være lagd for å vare vesentlig lenger enn 5 år kan diskuteres, men jeg har fått to nye mobiltelefoner som følge av reklamasjonssaker, der mobilen var mer enn 2 år gammel :yes: )

Lenke til kommentar
Dette er IKKE de "forarbeidene" jeg mente. Det jeg snakker om er hentet fra Justiskomiteen sin innstilling (rådgivende, kommenterende) til den nye forbrukerkjøpsloven, og dette er det disse stortingsrepresentantene sier:

 

[Klipp]

 

Og da det etter min mening finnes svært få telefoner som er ment å vare i så mye som 5 år (ola nordmann skifter telefon i snitt hvert annet år, selv om telefonen han har fungerer helt topp!) så regner jeg med at det ikke bør være mer enn 2 års reklamasjonsrett på mobiltelefoner.

Greit nok det, men den lovgivende delen av stortingets arbeide foregår nå engang i stortingssalen, mens komitéarbeidene mest er politikk. Hadde Strortinget virkelig ment at det var en slik uforholdsmessig ubalanse så hadde hele loven blitt sendt tilbake til departementet for ny behandling. De gjorde nå en gang ikke det, og den vedtatte lovteksten sier fortsatt "vesentlig lengere enn to år". Hvorvidt den er ment å vare i lengere enn fem år eller ikke har nøyaktig *ingen* betydning.

 

Jeg har i likhet med deg heller aldri hevdet å tolke loven selv, men jeg vil følge med i spenning på om bransen (hvilken som helst av dem) går videre med en slik sak til rettssystemet neste gang en avgjørelse går dem imot. Jeg tviler dog på det det vil skje.

 

PS: Personlig er jeg tilbøyelig til å være enig i at en kontantelefon til 299,- på Narvesen ikke er ment å vare like lenge som t.d en P900. Ikke fordi den er billig, men fordi jeg ser på slike telefoner som en ren forbruksvare. Men heldigvis er hva jeg mener og mitt forbruksmønster her knekkende likegyldig. Det ville være å åpne et ormebol av enorme dimensjoner å skulle dra inn pris i en vurdering av reklamasjonsretten som erstatning for funksjon. Jeg synes jeg ser det: "Forhandler: Du burde *virkelig* kjøpe denne modellen. Den koster bare fem tusen mer, men nettopp derfor får du hele fem års reklamasjonsrett!".

 

Edit: Alastor. Justiskomiteen skriver virkelig ingen lover i det hele tatt. De behandler dem, og kommer med den formelle instillingen til stortinget som deretter vedtar dem. Kommiténotater må derfor leses med store dynger salt, da de i praksis ofte er spill for galleriet.

Endret av qwert
Lenke til kommentar

Ang dette med reklamasjoner så bør man også ha friskt i minne at skal man reklamere så må man ha brukt produktet etter bruksanvisning og anvisning fra produsent/selger, ser daglig mobiltelefoner som er brukt som flaskeåpner og likn eller laptops som er sinnsykt møkkete. Da kan man ikke regne med å få noe hjelp. Elektronikk er skjøre produkter som bør behandles med varsomhet.

Lenke til kommentar
Ang dette med reklamasjoner så bør man også ha friskt i minne at skal man reklamere så må man ha brukt produktet etter bruksanvisning og anvisning fra produsent/selger, ser daglig mobiltelefoner som er brukt som flaskeåpner og likn eller laptops som er sinnsykt møkkete. Da kan man ikke regne med å få noe hjelp. Elektronikk er skjøre produkter som bør behandles med varsomhet.

Tror den beste jeg har hatt var en som ville reklamere fordi laptopen ikke fungerte etter at han hadde sølt Sprite over tastaturet. Han mente seriøst at dette var noe en laptop burde tåle. Den var jo tross alt ment å kunne brukes ute i stua sammen med drikkevarer og slikt :!:

Lenke til kommentar
Hvorfor det?

Det er for dem som ikke kan krangle om garantien og stå på sitt.

En garanti gir deg bedre dekning enn det du har krav på etter loven. Det er hele forutsetningen for å kunne kalle det en garanti. Garantien betyr at du har fått mer enn du har krav på ifølge forbrukerkjøpsloven.

 

Reklamasjonsrett og garanti er to forskjellige ting, så det er absolutt ikke bare for de som ikke "kan krangle". En reklamasjon forutsetter at du kan påvise en fabrikasjonsfeil, mens en garanti som regel kun fourtsetter at du ikke har vist grov uaktsomhet.

 

Det kan da ikke være så utrolig vanskelig å fatte forskjellen på garanti og reklamasjonsrett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...