Gå til innhold

Harddisken vil ikke la seg åpne uten formatering


Marcelo

Anbefalte innlegg

Jeg har installert pc`en min på nytt og når jeg prøver å gå inn på disk D:\ så står det det som står på bildet. jeg kan heller ikke formatere disk D:\ pga jeg har nesten alt te min pc der og alt backup te alt. alle mine pc ting ligger der og jeg kan ikke bare slette alt det. håpper noen kan hjelpe meg ut her

post-25-1099592445_thumb.jpg

Endret av Marcelo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er mulig det lar seg løse ved å gå inn i disk manager og velge "dynamic disk".

 

NB. Jeg er ikke 100% sikker på at dette gjør ting bedre så gjør det evt på eget ansvar !!!

 

En annen ting: Hvis ting går galt så har du vel en backup? (Ikke for å være spydig, men de fleste har det enten på disk eller CD før de begynner med reinnstallasjoner, endring på partisjoner eller andre drastiske ting )

Lenke til kommentar

jeg installerte pc`en på nytt pga at den klikka helt fikk tilgang te noe, var helt ulikt noe jeg hadde sett før. så derfor reeinstallerte jeg og då kunne jeg ikke ta backup pga at jeg ikke hadde tilgang te noen ting. derfor jeg må få åpnet denne disken for der liger alle mine pc ting.

Lenke til kommentar

Backup er jo noen man tar før ting går galt. Dvs. noe man har hele tiden så man ikke trenger å bekymre seg. Bare tenk hvor surt det ville vært om det var disken som kræsjet og ikke bare windows. Da hadde begge partisjonene gått til de evige jaktmarkeder... inkl alle digitalfoto, mail, favoritter, nedlastede filer, egne dokumenter av alle slag osv.

 

Om du har en ledig disk så kan du prøve ett eller annet "rescue-program" for å redde innholdet over dit. Da slipper du i hvertfall å risikere å gjøre ting værre slik det kan bli hvis du setter disken til "dynamic disk". Det å gjøre disken dynamisk er forresten irreversibelt så hvis det ikke funker så gjør det ting værre.

Lenke til kommentar

eg har ikke andre disker så er så store så denne 200gb, har en annen på 80gb men thats it. og jeg har brukt 180gb av den 200gb disken så, ja. vett ikke helt hva jeg kan gjøre. forstår heller ikke hvordan dette kunne skje. alt var helt fint me denne disken for pc`en klikka. noen som vett om et recovery program for dette

Endret av Marcelo
Lenke til kommentar
Det er mulig det lar seg løse ved å gå inn i disk manager og velge "dynamic disk".

 

NB. Jeg er ikke 100% sikker på at dette gjør ting bedre så gjør det evt på eget ansvar !!!

 

En annen ting: Hvis ting går galt så har du vel en backup? (Ikke for å være spydig, men de fleste har det enten på disk eller CD før de begynner med reinnstallasjoner, endring på partisjoner eller andre drastiske ting )

Hvor er det disk mananger ligger, så jeg kan få prøvt ut om det funke?? harddisken kan vel ikke bli øddelagt hvis det går galt??

Lenke til kommentar

Et annet mulig problem er rettigheter til inneholdet, eller mer korrekt partisjonen/disken. Om disse har blitt endret tidligere vil ikke windows gi deg tilgang.

For å endre dette må du endre rettighetene, dette kan enten gjøres ved:

  • å starte pcen i sikkerhetsmodus og gå inn under egenskaper(properties)->sikkerhet(security)
  • Event. kan du under windows (ikke sikkerhetsmodus) gå inn i windows utforsker (explorer)->Tools->Folder Options...->View->Fjerne krysset forran Use simple file sharing...

Lenke til kommentar

??

Nei du kan ikke skade disken...

Men du kunne gjerne forklart litt bedre hva du tenker på.

 

I disk mananger kan du fjerne partisjoner, endre/gi stasjons bokstav ol.

Under security som jeg nemer tidliger i tråden gir du tillatelser til adgang på disk/partisjon/mappe

Ikke noe av dette vil fysisk skade disken

 

Edit:

Hva med å gi oss et skjermbilde først?

(du ga bedr forklaring ja, rett før jeg postet :p)

Endret av am3k
Lenke til kommentar

Men Simen1 en mente at jeg kunne gå inn på Disk Mananger og velge dynamisk disk og då kunne jeg enten fikse disken og få igjen alt stoffet eller så gikk alt stoffet inne på disken tapt. det er det jeg vil prøve på, men jeg finner ikke ut hvordan jeg skal gjøre den om til en dynamisk disk

 

EDIT: Et skjermbilde av hva??

Endret av Marcelo
Lenke til kommentar

Du har antagelig problemer med disken fordi partisjonstabellen har blitt endret når du reinstallerte windows. Tja, hva kan du gjøre med det?

Det er to problemer som kan ha oppstått:

a) Partisjonstabellen er ødelagt, dette kan du kanskje fikse med ntfsdos fra sysinternals (NTFSDOS).

b) disken har blitt formatert, da kan du hente ut data til en usb disk eller liknende, her koster imidlertid rescue programmene en del. FinalData er et bra program som jeg har brukt til å hente data fra ødelagte og formaterte disker, skjekk litt rundt poå nettet etter dette, ellers er det et lite indisk firma som heter phoenix ... ett eller annet som jeg har brukt før, dette er litt kronglete og kommer som en diskett med et DOS GUI.

 

Kort og godt, gjør et søk etter "corrupted partition table" så finner du sikkert noen gratis tools. Merk imidlertid at innholdet på disken kan gå tapt for alltid hvis du driter deg ut... Fysisk er det ingen fare.

 

Lykke til, dette kommer du til å lære masse av :-)

 

B

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...