Gå til innhold

Er denne HD bra?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er ikke så dum den, men husk at western digital disker bråker litt. Samsung er en veldig god disk til lagring hvis du vil se på det, eller så er det seagate. Men ikke noe dumt valg :)

Skrevet
Jeg ville heller kjøpt en Seagate med 5 års garanti.

Det er ikke så nøye. Du har jo uansett 5 års reklamasjonen å støtte deg til i følge forbrukerkjøpsloven. Hvis noen tviler på at det er 5 år, så bare se på MTBF-tallet som produsentene serverer oss. Når de først velger å bruke det feilaktige MTBF-tallet mot oss, så kan vel også vi bruke det mot dem. MTBF (~114år) kan selvfølgelig tolkes til å være vesentlig lengre enn 2 år. Dvs. 5 år og ikke 2 år reklamasjon.

Skrevet

Det er ikke så nøye. Du har jo uansett 5 års reklamasjonen å støtte deg til i følge forbrukerkjøpsloven. Hvis noen tviler på at det er 5 år, så bare se på MTBF-tallet som produsentene serverer oss. Når de først velger å bruke det feilaktige MTBF-tallet mot oss, så kan vel også vi bruke det mot dem. MTBF (~114år) kan selvfølgelig tolkes til å være vesentlig lengre enn 2 år. Dvs. 5 år og ikke 2 år reklamasjon.

Tviler på at du kommer noen vei med det. Er det noen som har forsøkt denne vrien? Bedre å ha 5 års garanti garentert enn å måtte krangle seg til det.

Skrevet

Tviler på at du kommer noen vei med det. Er det noen som har forsøkt denne vrien? Bedre å ha 5 års garanti garentert enn å måtte krangle seg til det.

Man trenger ikke å krangle seg til garanti, når man har lovfestet reklamasjon!

Les forøvrig innlegg nr 3 i denne tråden:

Farvel til MTBF

Jeg har jobbet i bransjen noen år, og er enig i at det er et relativt absurd måltall. Hvordan kan noen påstå at gjennomsnittstid før en disk feiler er 114 år?

Det eneste jeg har vært ute for at tallet har blitt brukt til var fra en kunde som krevde 5 års reklamasjonsrett på en harddisk. Normalt er det å gi to års reklamasjonsrett på slike deler, men kunden viste til MTBF og sa at produsenten oppga forventet levetid til 114 år. Kjøpsloven sier at dersom varen er ment å vare vesentlig lengre enn 2 år, gis det 5 års reklamasjonsrett. Kunden brukte da MTBF for å kreve 5 års reklamasjonsrett. Jeg kunne ikke annet enn å akseptere det. Hvis jeg hadde kontaktet forbrukerrådet, så hadde nok de sagt 2år, men jeg var imponert over logikken i argumentasjonen, og lot det passere. smile.gif

Jeg tror nok forbrukerrådet ville tatt kundens side i saken og gitt 5 års reklamasjon i denne saken. En MTBF på 114år er nok et sterkt nok kort for å få gjennom det. Dessuten: Har du noen gang kjøpt en disk og tenkt at den IKKE skal vare vesentlig lengre enn 2 år? Det har ikke jeg i hvertfall.

Ergo: 5år reklamasjon.

Skrevet
Jeg tror nok forbrukerrådet ville tatt kundens side i saken og gitt 5 års reklamasjon i denne saken. En MTBF på 114år er nok et sterkt nok kort for å få gjennom det. Dessuten: Har du noen gang kjøpt en disk og tenkt at den IKKE skal vare vesentlig lengre enn 2 år? Det har ikke jeg i hvertfall.

Ergo: 5år reklamasjon.

Er det noen deler i en PC som ikke har en forventet levetid på nærmere 5 år?

Ergo er det 5 års reklamasjon på alt?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...