Gå til innhold

Ny IBM til studier/forelesning


GRendal

Anbefalte innlegg

Innledning:

Hei alle sammen, jus-studiene begynner nå rett over nyttår, og i den forbindelse tenkte jeg å gå til anskaffelse av en laptop. Via jobben får jeg gunstige priser på dette merket, noe som sammen med det faktum at IBM er store på laptoper gjør at jeg utelukker andre merker.

Bruksområder:

Skal primært brukes til Internett, Office-applikasjoner, og litt mp3.

 

 

Jeg har nå 3 alternativer:

 

alternativ Nummer 1:

IBM ThinkPad X31

Pentium M 1.6GHz, 256MB ram, 40GB hard-disk, 12.1"TFT ,modem,Ethernet,Wireless LAN IBM a/b/g, Bluetooth, Security chip

WIN XP Pro,3 år carry-in

Pris: 11 696

 

Alternativ nummer 2:

IBM ThinkPad X40

Pentium M LV 1.2GHz, 512MB 40GB, 12.1"TFT ,modem,Ethernet,Wireless IBM a/b/g, Bluetooth, Security chip WIN XP Pro

3 år int. Service

 

Pris: 12 281

 

Alternativ nummer 3:

 

IBM ThinkPad T42 - 14,1"

 

Pentium M 735 (1,7 GHz ), 512MB, 40GB HS, 14,1"TFT (1024x768), DVD/CD-RW, modem, Ati Radeon 7500 32mb, Giga Ethernet,UltraNav, Intel 802.11b/g, Centrino, WiFi, Security Chip / KAMPANJE ! WIN XP Pro 3 år carry-in Pris: 12 490

 

Alle priser er Inkludert Moms.

Problemformulering:

 

Hvilke av disse modellene synes dere at jeg bør gå for?

 

takk for alle svar!

Endret av GRendal
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Personlig ville jeg valgt sistemann, dersom du ikke er ekstremt avhenging av minimal vekt. Har barge gode ting å si om T serien og den er bedre utstyrt enn X serien til mer eller mindre samme pris :)

utifra spesifikasjonene ser ikke T serien så mye mer attraktiv ut faktisk, og den har jo samme skjermoppløsning fordelt på større billedflate, 1024x768 ser utvilsomt bedre ut på en 12 tommer enn på en 14 tommer.

utenom det virker det ikke som T42`en har andre fordeler enn større skjerm, og internt optisk drev da (I forhold til X40 som du må bruke et ekstern et på).

I tillegg er jo T42 endel dyrere, så rent objektivt skjønner jeg ikke hvorfor jeg skal gidde å betale mer for en større og tyngre maskin med omtrent samme spesifikasjoner. CPU`en er riktignok litt raskere, men jeg kommer ikke til å merke noe til dette uansett?

 

 

Noen andre innspill som kan blåse vekk tåken mht. til hvilken jeg bør velge?

 

takker alle sammen!

Lenke til kommentar

Enig med puretamil: Har du en stasjonær til tyngre ting, er X-seriern et veldig godt valg til skoleting, surfing etc. Tror jeg ville ha gått for X40'n med LV (har de ikke en med Ultra Low Voltage??) prosessor. Da får du maks batteritid, og en ultraportabel maskin! :thumbup:

Endret av Calm
Lenke til kommentar

Dette er egentlig veldig enkelt :)

Såvidt jeg husker har T42 mye bedre skjermkort enn X31 og ihvertfall X40 slik at det blir slik:

Best ytelse: T42 > X31 > X40

 

Mest portabel: X40 > X31 > T42 (størst portabilitet = minst størrelse :)

 

Selvom jeg nok ville vurdert større oppløsning på T42 enn 1024 (men 1024 er veldig bra for spilling....mye lettere for skjermkortet å drive det enn den høyere oppløsninga).

Og av disse er det bare T42 som har innebygget optisk drev, men hvis ikke optisk drev er viktig så blir det om ytelse eller portabilitet er viktigst som avgjør hva du vil ha.

 

Cobos

Lenke til kommentar

Du skal starte på jus du ja...

 

Har selv en Dell X300 og jeg vil si at optisk enhet er totalt unødvendig. Selv er jeg også veldig fornøyd med 12.1" skjerm, ihvertfall er det ikke noe vitts med større når du ikke får større oppløsning. Så jeg ville sagt at T42 er uinterresant.

 

Det som egentlig er viktig med de to siste er hvor store de er og hvor god batteritid de har. Jeg vil tro at begge egentlig er små nok, og da er egentlig batteritid ganske viktig. Jeg vet ikke hva slags batteritid eller størrelse de har, men jeg vil tro at X40 er best siden den har LV CPU. Kjipt at du ikke får den med 1.4 GHz LV. Men både X40 og X31 er nok knall maskiner. Tror jeg ville sattset på X40 utifra det lille jeg vet om den.

 

Mvh Uno

Endret av UknowsI
Lenke til kommentar
Dette er egentlig veldig enkelt :)

Såvidt jeg husker har T42 mye bedre skjermkort enn X31 og ihvertfall X40 slik at det blir slik:

Best ytelse: T42 > X31 > X40

 

Mest portabel: X40 > X31 > T42 (størst portabilitet = minst størrelse :)

 

Selvom jeg nok ville vurdert større oppløsning på T42 enn 1024 (men 1024 er veldig bra for spilling....mye lettere for skjermkortet å drive det enn den høyere oppløsninga).

Og av disse er det bare T42 som har innebygget optisk drev, men hvis ikke optisk drev er viktig så blir det om ytelse eller portabilitet er viktigst som avgjør hva du vil ha.

 

Cobos

Glemte å informere, T42 kommer med Radeon 7500 32mb GPU, noe som vel gjør at jeg kan spille litt Neverwinter nights og Warcraft 3 på den..

ikke noe stort poeng ettersom jeg ikke spiller stort uansett, men dog.

Lenke til kommentar

Heisann.

 

Siden du skal bruke thinkpaden til juss studier, så ville jeg ha nok valgt X40'en som de fleste andre sier.

 

Jeg har hatt en T30 i to år, som funket greit til sitt bruk.

Thinkpad er veldig gode maskiner å arbeide med, siden tastaturet har logisk plassering av tastene.

Eneste tingen som kan være ett problem er at de mindre seriene av Thinkpad er at de ikke kommer med ultranav, dvs både trackpoint og touchpad.

 

Det er ingen vits å kjøpe T42 med en XGA oppløsning, det ser bare horribelt ut og dessuten er den tyngre i og med at det er en 15" skjerm som følger med maskinen.

Siden du ikke skal bruke maskinen til spilling eller andre tunge applikasjoner, så er det greit at maskinen er liten og grei å ha med å gjøre (tro meg du vil merke at laptopen er i sekken dersom den veier mer enn 2,5 kg).

Hvis du skal bruke maskinen til mer heavye ting, kan du gå for en t41p / t42p men da er det snakk om ett par tusen i tillegg (UiTø hadde tilbud på T41p for rundt 19500 kr), men det blir veldig overkill for ditt bruk.

 

Hvis du har mulighet til det så skaff deg en billig stasjonær som du kan oppgradere (ved ett eller annet tidspunkt), eller en ekstern harddisk for backup av data (tro meg du vil trenge det).

Endret av MrJavalava
Lenke til kommentar
Heisann.

 

Siden du skal bruke thinkpaden til juss studier, så ville jeg ha nok valgt X40'en som de fleste andre sier.

 

Jeg har hatt en T30 i to år, som funket greit til sitt bruk.

Thinkpad er veldig gode maskiner å arbeide med, siden tastaturet har logisk plassering av tastene.

Eneste tingen som kan være ett problem er at de mindre seriene av Thinkpad er at de ikke kommer med ultranav, dvs både trackpoint og touchpad.

 

Det er ingen vits å kjøpe T42 med en XGA oppløsning, det ser bare horribelt ut og dessuten er den tyngre i og med at det er en 15" skjerm som følger med maskinen.

Siden du ikke skal bruke maskinen til spilling eller andre tunge applikasjoner, så er det greit at maskinen er liten og grei å ha med å gjøre (tro meg du vil merke at laptopen er i sekken dersom den veier mer enn 2,5 kg).

Hvis du skal bruke maskinen til mer heavye ting, kan du gå for en t41p / t42p men da er det snakk om ett par tusen i tillegg (UiTø hadde tilbud på T41p for rundt 19500 kr), men det blir veldig overkill for ditt bruk.

 

Foressten, ved hvilken høyskole/universitet gjelder dette tilbudet?

 

Hvis du har mulighet til det så skaff deg en billig stasjonær som du kan oppgradere (ved ett eller annet tidspunkt), eller en ekstern harddisk for backup av data (tro meg du vil trenge det).

Virker som valget blir klart da, X40.

Se i min signatur for specs, har en helt "ålreit" stasjonær PC, så det er ikke noe problem :)

 

Når det gjelder Ekstern hard-disk kjøper jeg meg nok en LaCie 250gig før eller senere.

 

Dette tilbudet er i forbindelse med jobben.

en T41p\42p blir langt over mitt budsjett, er ikke villig til å gi særlig mer enn

12000-13000 for en laptop.

 

og 1,2 kilo er bare nydelig.

 

Edit: I den grad det er interessant, X40 klarer 43 fps i Quake 3 Arena, noe som faktisk er fullt spillbart! ikke at det har noe å si for meg, men dog meget imponerende for en lettvekter som dette!

Endret av GRendal
Lenke til kommentar

Skal selv kjøpe en X40 til studier. Har sjekket opp en del nå, og det er åpenbart hva jeg trenger! Portabilitet!! Har en Dell D600 nå, tror den ligger ganske nærme T serien fra IBM. Bytter den som sagt ut mot en X40.

 

Selv har jeg ikke bruk for CD/DVD i det hele tatt - selvfølgelig er det greit å ha, men om du kjøper dockingstasjonen X4 så burde det være nok. Jeg vil koble til DVD på X4n, ekstra strømadapter, skjerm og selfvølgelig en skikkelig mus/keyboard. Da har jeg alt jeg trenger hjemme, og portabilitet når jeg er på farten.

 

Er litt usikker på om jeg skal kjøpe en med 738 LV 1.4 prosessor eller en med 1.2 og ultra low voltage... Noen som vet hvor mye tregere det ville blitt med ulta low voltage?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...