Gå til innhold

Skal bygge bærbar selv. Trenger tips!


Anbefalte innlegg

Jeg og faren min har planer om å bygge en bærbar pc,siden de man får i butikken er ganske dyre. Vi har en gammel pc (windows 98) som vi skal gjøre om.

 

Vi er ennå i planleggingsfasen og trenger derfor litt tips av mer erfarne pc-mennesker.

 

Vi har vi tenkt å erstatte strømforsyninga med et lite blybatteri. Vi regner med at det ikke blir no problem, for den bærbare vil bruke mindre strøm enn det den gjør nå, siden vi uansett er nødt til å fjerne noen komponenter for å gjøre den bærbar.

 

Så kommer sprøsmålene:

- Er det mulig å kappe av den delen av hovedkortet hvor de hvite portene sitter? Har tilgang på stikksag... Blir det for røff behandling?

- Trenger man den svarte kjøleribba som sitter oppa prosessoren?

- Er det mulig å kjøre pc-en ut cd-spilleren og floppy-diskettstasjonen

- Finnes det mindre harddisker? Den jeg har er så stor!

- Er det mulig å bøye RAM-kortet ned mot hovedkortet? Jeg ønsker et så flatt hovedkort som mulig. Evnt. skifte til lavere RAM-kort?

 

Trenger en LCD-skjerm som kan gå på batteri. Har noen tips om hva jeg skal velge?

 

Er takknemlig for all hjelp jeg kan få! :roll:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg og faren min har planer om å bygge en bærbar pc,siden de man får i butikken er ganske dyre. Vi har en gammel pc (windows 98) som vi skal gjøre om.

 

Vi er ennå i planleggingsfasen og trenger derfor litt tips av mer erfarne pc-mennesker.

 

Vi har vi tenkt å erstatte strømforsyninga med et lite blybatteri. Vi regner med at det ikke blir no problem, for den bærbare vil bruke mindre strøm enn det den gjør nå, siden vi uansett er nødt til å fjerne noen komponenter for å gjøre den bærbar.

 

Så kommer sprøsmålene:

- Er det mulig å kappe av den delen av hovedkortet hvor de hvite portene sitter? Har tilgang på stikksag... Blir det for røff behandling?

- Trenger man den svarte kjøleribba som sitter oppa prosessoren?

- Er det mulig å kjøre pc-en ut cd-spilleren og floppy-diskettstasjonen

- Finnes det mindre harddisker? Den jeg har er så stor!

- Er det mulig å bøye RAM-kortet ned mot hovedkortet? Jeg ønsker et så flatt hovedkort som mulig. Evnt. skifte til lavere RAM-kort?

 

Trenger en LCD-skjerm som kan gå på batteri. Har noen tips om hva jeg skal velge?

 

Er takknemlig for all hjelp jeg kan få! :roll:

Du mener ikke dette seriøst?

Lenke til kommentar
Jeg og faren min har planer om å bygge en bærbar pc,siden de man får i butikken er ganske dyre. Vi har en gammel pc (windows 98) som vi skal gjøre om.

 

Vi er ennå i planleggingsfasen og trenger derfor litt tips av mer erfarne pc-mennesker.

 

Vi har vi tenkt å erstatte strømforsyninga med et lite blybatteri. Vi regner med at det ikke blir no problem, for den bærbare vil bruke mindre strøm enn det den gjør nå, siden vi uansett er nødt til å fjerne noen komponenter for å gjøre den bærbar.

 

Så kommer sprøsmålene:

- Er det mulig å kappe av den delen av hovedkortet hvor de hvite portene sitter? Har tilgang på stikksag... Blir det for røff behandling?

- Trenger man den svarte kjøleribba som sitter oppa prosessoren?

- Er det mulig å kjøre pc-en ut cd-spilleren og floppy-diskettstasjonen

- Finnes det mindre harddisker? Den jeg har er så stor!

- Er det mulig å bøye RAM-kortet ned mot hovedkortet? Jeg ønsker et så flatt hovedkort som mulig. Evnt. skifte til lavere RAM-kort?

 

Trenger en LCD-skjerm som kan gå på batteri. Har noen tips om hva jeg skal velge?

 

Er takknemlig for all hjelp jeg kan få! :roll:

Du må enten være senil, eller dum. Eller begge deler.

Lenke til kommentar

viss du er seriøs:

 

1. en pc bruker ikke mindre strøm bare fordi du kaller den en bærbar..

(da må du skru den av, koble fra ledninger, og bære den rundt somj en eske... alt er mulig :w00t: En strømforsyning gir pc'en forskjellig spenning etter hva komponentene trenger, så ett batteri går nok ikke... Bruke dog mindre strøm om du tar bort cd-rom og floppy)

 

2. Eneste mulighet er å kjøpe en koffert i aluminium, strippe en lcdskjerm, og feste den i lokket. (på innsiden) Selve pc'en legges oppi kofferten. It's been done...

 

3. Ikke gjør dette, masse arbeid med liten gevinst... KJøp en ferdig sak med LANG garanti/service-tid.. Har en anelse om at du vil trenge det...

 

viss du tuller:

 

:nei:

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...